برنامه‌ریزی برای احداث سینما در شهرهای بالای 50 هزار نفر

دولت تلاش می‌کند در شهرهایی که بالای 50 هزار نفر جمعیت دارند، چراغ سینما را روشن بکند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، قادر آشنا (معاون فناوری نوین و مطالعات سازمان سینمایی) با اعلام این مطلب، ضمن ارائه گزارشی درباره عملکرد این معاونت، با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌هایی که قرار است در این دولت در بخش سینما انجام بشود،گفت: مدرن‌کردن سینماهای ایران تلاش بعدی ماست که بحث‌های تشویقی هم در این میان مد نظر داریم. در این راستا تسهیلاتی به بخش خصوصی و دولتی اختصاص دادیم تا کمک بکنیم به این سمت برود. در حوزه سینمایی در رابطه با زیرساخت‌ها اقداماتی را انجام خواهیم داد و در حوزه آموزشگاه‌های آزاد هنری‌ که مجموعه‌های مهمی محسوب می‌شوند استانداردسازی کامل در رابطه با مکان، مدرسین، سرفصل‌ها و رتبه‌بندی را در نظر داریم.

او ادامه داد: همچنین رتبه‌بندی سینماهای ایران را در دستور کار داریم،کاربردی‌کردن پژوهش‌ها و حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی محور و نهایتاً راجع به ارتقای جایگاه پژوهش در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مدیران کشور فعالیت داریم که جزو برنامه‌های کلیدی ما هستند.

آشنا با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرایند بهینه‌کردن محصول خروجی یک سازمان تصریح کرد: باورم بر اینست که پژوهش و حوزه مطالعات می‌تواند مغز متفکرِ سازمان یا هر کجای دیگری باشد. شما وقتی کار پژوهشی انجام می‌دهید از تجربه، علم، دانش و اندوخته‌های صاحب‌نظران استفاده می‌کنید. بنابراین صرفاً کار اجرایی نمی‌کنید، بلکه فعالیت شما علمی است و این می‌تواند چراغ راهنمایی برای مدیران اجرایی کشور باشد.

او به نقش پژوهش در نقشه راه و چشم انداز سازمان سینمایی اشاره کرد وگفت: قراری که با ریاست سازمان و همکاران خودمان گذاشتیم اینست که تصمیمات کلان حتماً یک پیوست مطالعاتی و پژوهشی داشته باشند. بر همین اساس فراخوان داده‌ایم و اولویت‌های پژوهشی‌مان را اعلام کردیم و از مردم هم خواسته‌ایم که بر اساس این اولویت‌ها به ما طرح پژوهشی بدهند. همچنین در سازمان تصمیم گرفته شده که یک کارگروه پژوهشی و آموزشی سازان سینمایی زیر نظر معاونت توسعه، فناوری و مطالعات سینمایی شکل بگیرد که کلیه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی سازمان سینمایی در این شورا مطرح شود.

به گفته آشنا، مهم‌ترین نکته موجود توجه به پژوهش‌های کاربردی است. ما چند مدل پژوهش داریم، منتها پژوهشی که ما دنبال آن هستیم اینست که کاربردی و اجرایی باشد و در حقیقت قابلیت اجرا و استفاده در جامعه سینمایی کشور ما را داشته باشد، نه این‌که صرفاً پژوهشی را چاپ بکنیم، در کتابخانه بگذاریم و چند سال یک‌بار هم کسی به آن مراجعه نکند.

معاونت فناوری نوین و مطالعات سینمایی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف سینما گفت: یکی از اهداف ریاست سازمان سینمایی از انجام سفرهای استانی بحث اشتغال خانواده سینماست. اگر در نظر بگیریم که هر استان به صورت میانگین می‌تواند 3 فیلم مستند یا 15 تا 20 فیلم کوتاه یا یک فیلم بلند بسازد، البته شرط این موضوع این است که استان‌ها هم پای کار بیایند چون استاندار این تفاهم‌نامه را امضا می‌کند و تحلیل ما بر اینست که هر فیلم کوتاهی که تولید می‌شود 10 نفر درگیر آن خواهند شد یا هر فیلم بلند حداقل صد نفر درگیر آن خواهند بود که در طول یک سال چرخه اقتصادشان خواهد چرخید.

او اضافه کرد: علاوه بر تولید محتوا پروسه تولید هم برای ما اهمیت دارد، اتفاقاً یکی از شاخص‌هایی که ما به شدت باور داریم و آن را دنبال می‌کنیم اشتغال‌زایی و حمایت از سینماداران است و این موضوع را در کنار فعالیت‌هایی که در استان به صورت روتین انجام می‌دهیم پیش می‌بریم.

آشنا با مقایسه فعالیت سازمان سینمایی دولت فعلی با مدیران سینمایی در دولت‌های قبل در استان‌های مختلف گفت: بنده در استان مدیرکل بودم در آن زمان سازمان سینما هیچ بروز و ظهوری در استان ما نداشت. شما می‌توانید با مدیران کل استان‌ها تماس بگیرید و سئوال کنید که طی 15 ـ 20 سال گذشته آیا مدیران سازمان راجع به تولید و زیرساخت‌ها ورود کرده‌اند و آیا در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای دارید؟ مسلماً پاسخ‌شان خیر است.

او با توضیح این‌که هنوز نقش و جایگاه تحقیق و پژوهش در نزد برخی از مدیران ما مغفول مانده، خاطرنشان کرد: در کشور ما چون افراد درگیر مباحث اجرایی می‌شوند چندان به حوزه پژوهش توجه نمی‌کنند، در حالی که برنامه‌ای که نوشته می‌شود و مبنای آن یک کار پژوهشی و طرح مطالعاتی است درصد خطایش بسیار کم‌تر است، طبیعی است کسی که کار پژوهشی کرده و مبنای پژوهشی دارد و حتماً به ثبات و درستی نزدیک‌تر است. متاسفانه این اشکال جدی در کل وزارتخانه‌های اجرایی و سازمان‌ها وجود دارد که کم‌تر از اندیشه و نظر نخبگان علمی کشور بهره می‌برند.

آشنا درباره ماموریت‌های معاونت فناوری و مطالعات سینمایی نیز گفت: ما ماموریت تولید فیلم نداریم، بلکه ماموریت ما تولید محتواست. ما دو ماموریت داریم؛ یکی تولید محتواست و دیگری مشاوره راجع به زیرساخت‌هاست، یعنی به عنوان سازمان سینمایی و اداره کل زیرساخت‌ها باید رصد بکنیم که تکنولوژی جدید دنیا در حوزه سینما چیست. سینمای دنیا از چه تکنولوژی‌ای استفاده می‌کند که صدا، نور و تصویر بهتری داشته باشد و برای مدرن‌بودن از چه ابزاری بهره می‌برد؟ به عبارتی از ما خواسته شده مرتباً رصد بکنیم تا به لحاظ زیرساخت‌ها بتوانیم به سینمایی که در حال ساخته‌شدن، بازسازی یا احیاست مشاوره بدهیم و بگوییم اگر می‌خواهید چنین کاری انجام بدهید ما این علم را داریم.

او در توضیح عبارت استانداردسازی فرآیند تولید فیلم و خدمات پشتیبانی فنی سینمایی که از جمله ماموریت‌های این معاونت محسوب می‌شود گفت: معنی این عبارت آنست که در حوزه تولید به لحاظ مضامین، محتوا و ژانر باید به چه سمت‌وسویی برویم. مثلاً پس از انجام کارهای مطالعاتی به مدیران بگوییم که در شرایط کنونی اگر در این ژانر مشخص فعالیت بکنید، بر اساس این تجربه و پژوهش موفق‌تر خواهید بود یا مثلاً بگوییم که نظر ما اینست که الان از محتوای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بهره ببرید. پس طبق حکمی که صادر شده این وظیفه ماست و تقریباً در حال شروع آن هستیم، همین الان که با هم صحبت می‌کنیم مشاوره‌هایی داده شده و برنامه‌هایی از طرف موسسه فارابی، انجمن سینمای جوان و دیگر موسسات به این موضوع ورود کردند و با هم گفتگو کردیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)