فیلم «درخت خاموش» به فهرست نامزدهای اسکار ترکیه راه پیدا کرد

فیلم «درخت خاموش» محصول مشترک ایران و ترکیه در کنار 8 فیلم دیگر برای گرفتن عنوان «نماینده ترکیه در اسکار 2023» رقابت خواهد کرد.

به گزارش روابط‌عمومی پروژه به نقل از روزنامه ترکی «کرار (Karar)» مشخص شده که تنها چند روز قبل از اعلام نماینده سینمای ترکیه در اسکار 2023، 9 اثر درخواست نامزدی اسکار را داشته‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که KARAR به دست آورده، رقابت اصلی بین سه فیلم «کر» ساخته تایفون پیرسلیم اوغلو که سه جایزه پرتقال طلایی را به خود اختصاص داده، فیلم «درخت خاموش» به کارگردانی فایسال سویسال و تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی که 20 جایزه خارجی دریافت کرده و فیلم «کلوندایک» ساخته مریانا ار گوربارچ،کارگردان اوکراینی است که به اتفاقات پشت صحنه جنگ مسکو و اوکراین می‌پردازد.

فیلم‌های «نظم دیرلیک» (2020) از نسیمی یتیک،«زمان بی‌صبری» (2021) از آیدین اوراک،«اگر خدا نوشت، بگذار پایین برود» (2022) از باریش یوش،«روزهای خشک» (2022) از امین آلپر، مهمت بینای و کانر آلپر در «برگن» (2022) و «باشگاه موشکی باندیرما» (2022) اثر اومر فاروک سوراک دیگر متقاضیان نمایندگی سینمای ترکیه در اسکار 95 هستند.

با هماهنگی کمیسیون فعالیت‌های هنری (SEK)، فیلمی از ترکیه به عنوان نامزد اسکار برای مراسم اهدای جایزه در 12 مارس 2023 معرفی خواهد شد. هیات انتخاب شانزده‌نفره موسوم به «اتحادیه اصناف حرفه‌ای سینما» متشکل از نمایندگان اداره کل سینمایی وزارت فرهنگ و گردشگری و نمایندگان صنوف حرفه‌ای در حوزه سینما تصمیم‌گیری خواهند کرد. هیات‌مدیره تمام فیلم‌هایی را که درخواست داده‌اند تا 5 سپتامبر در اکران‌های ویژه‌ای که برای آن‌ها برگزار می‌شود تماشا خواهد کرد. فیلم نامزد اسکار ترکیه در سال گذشته فیلم «تعهد حسن» به کارگردانی سمیه کاپلان اوغلو بود و این فیلم در فهرست کوتاه اسکار قرار نداشت. انتظار می‌رود نماینده اسکار 2023 ترکیه در ماه سپتامبر اعلام بشود.

«درخت خاموش» که پیش از این در ترکیه روی پرده سینما رفته، از چهارشنبه هفته آینده، 16 شهریور در گروه سینمایی هنر و‌ تجربه در ایران اکران خواهد شد.

2.5/5 - (8 امتیاز)