عباس معروفی به دیار دیگر سفر کرد

«عباس معروفی»، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، نمایش‌نامه‌نویس و ناشر مطرح ایرانی، امروز پنج‌شنبه 10 شهریورماه در آلمان درگذشت.

به گزارش سایت هنردستان، «عباس معروفی»، نویسنده نامدار و پرافتخار ایرانی، امروز پنج‌شنبه 10 شهریورماه چشم از جهان فرو بست. او خالق آثار بزرگ و ماندگاری در ادبیات پارسی بود که از آن جمله می‌توان به رمان‌های «سمفونی مردگان» و «سال بلوا» اشاره کرد.

عباس معروفی، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در دهه‌ی شصت با چاپ رمان سمفونی مردگان در عرصه‌ی ادبیات داستانی ایران به شهرت رسید. نخستین مجموعه‌داستان این نویسنده با نام «روبه‌روی آفتاب» سال ۵۹ در تهران به چاپ رسید. پیش و پس از آن نیز داستان‌های او در برخی مطبوعات چاپ می‌شد اما با انتشار «سمفونی مردگان» جایگاه خود را به عنوان نویسنده تثبیت کرد.

او در سال ۱۳۶۶ مدیر اجراهای صحنه‌ای، مدیر ارکستر سمفونیک تهران و مدیر روابط‌عمومی بیش از ۵۰۰ کنسرت موسیقی هنرمندان مختلف کشور بود. مجله‌ی موسیقی «آهنگ» نیز به سردبیری او در همین دوران انتشار می‌یافت.

معروفی پس از توقیف مجله‌ی «گردون»، ناگزیر به ترک وطن شد. ابتدا به پاکستان و سپس به آلمان رفت و مدتی از بورس «خانه هاینریش بل» بهره گرفت. یک سال نیز به عنوان مدیر در آن خانه کار کرد. پس از آن برای گذران زندگی دست به کارهای مختلف زد. مدتی مدیر شبانه یک هتل بود و بعد «خانه هنر و ادبیات هدایت» بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایرانی در اروپا را در خیابان «کانت» برلین تاسیس کرد و به کتاب‌فروشی مشغول شد. او کلاس‌های داستان‌نویسی‌اش را در همان محل تشکیل داد. چاپ‌خانه و نشر گردون نیز در همین مکان است که تاکنون بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از نویسندگان متعدد منتشر کرده است.

عباس معروفی همچنین بنیان‌گذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه و جایزه ادبی تیرگان است.

از جوایزی که این نویسنده کسب کرده بود، می‌توان نام برد:

ـ جایزه‌ی هلمن هامت (مشترک با هوشنگ گلشیری)

ـ جایزه‌ی روزنامه‌نگار آزاده‌ی سال، اتحادیه روزنامه‌نگاران کانادا

ـ جایزه‌ی «بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سور کامپ» برای رمان «سمفونی مردگان»

ـ جایزه‌ی بنیاد ادبی آرتولد تسوایگ.

از دیگر رمان‌های منتشرشده‌ی معروفی می‌توان به این آثار اشاره کرد:

«پیکر فرهاد»،«فریدون سه پسر داشت»،«ذوب‌شده»،«تماماً مخصوص» و «نام تمام مردگان یحیاست». او داستان‌های کوتاه بسیاری نیز نوشته و منتشر کرده بود که از آن جمله می‌توان کتاب‌های «دریاروندگان جزیره‌ی آبی‌تر» و «چرخ گردون» را نام برد.

عباس معروفی، دهم شهریورماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک دوره بیماری در آلمان به دیار باقی شتافت.

سایت هنردستان، درگذشت این نویسنده‌ی نامدار و فرهیخته‌ی ایرانی را به جامعه‌ی ادبی کشور تسلیت می‌گوید.

4.8/5 - (6 امتیاز)