آلبوم «آوای دوست» منتشر می‌شود

مجموعه‌ی کامل ردیف موسیقی ایرانی به روایت ‌استاد یعقوب انوش

آلبوم «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی به روایت استاد «‌یعقوب انوش» در هفت دستگاه با ساز ویلن و به تهیه‌کنندگی «کوروش انوش» خواننده ایرانی و بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس منتشر می‌شود.

آلبوم موسیقی «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی به روایت استاد «‌یعقوب انوش» در هفت دستگاه با ساز ویلن و برای نخستین بار در ایران با ساز ویلن؛ به تهیه‌کنندگی «کوروش انوش» خواننده ایرانی و بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس، پس از دو سال؛ ضبط، میکس و مسترینگ توسط «ایمان حجت» در استودیو «راگا» در تهران آماده شده و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ به زودی توسط نشر و پخش «جوان» در سراسر کشور منتشر ‌می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی و به‌خصوص نوازندگان و پژوهش‌گران ساز ویلن قرار می‌گیرد.

در این اثر موسیقایی که «‌یعقوب انوش» طی 50 سال تحقیق موسیقایی و نوازندگی ویلن، آن را در دو سال مداوم در استودیو «راگا» خلق کرده،«کوروش انوش» به‌عنوان تهیه‌کننده، نشر و پخش «جوان» ناشر اثر،«محمد انوش» نوازنده تنبک،«محبوبه تفضلی» گوینده،«رخساره اخوت» عکاس،«بهزاد حاجی بیک‌لو» گرافیک و «منصور جهانی» مشاور رسانه‌ای حضور دارند.

از نکات قابل توجه در این آلبوم، شنیدن صدای زنده‌یاد استاد «بهمن بوستان» پژوهشگر موسیقی ایرانی و ادبیات فارسی در ابتدای سی‌دی اول است که چند بیت شعر را در ستایش موسیقی با صدای دل‌نیشن خود قرائت می‌کند.

«کامران کوهستانی» کارشناس و پژوهش‌گر موسیقی در یادداشتی که در دفترچه آلبوم موسیقی «آوای دوست» به رشته تحریر درآورده، نوشته است:«‌یعقوب انوش در روز سوم اردیبهشت ماه سال 1325 در تهران به دنیا آمد و در 17 سالگی نواختن ساز ویلن را به صورت تجربی نزد خود آغاز کرد و بعدها این فرصت را مغتنم دانست تا از محضر بزرگانی همچون استاد «حبیب‌الله بدیعی» و مهندس «همایون خرم» به شکل حضوری و غیرحضوری کسب فیض نماید و در شیوه نوازندگی و خلق آثارشان، بیش‌تر کنکاش و پژوهش داشته باشد.

در ادامه این متن آمده:«‌یعقوب انوش» تحصیلات خود را در مدارس قائم مقام و دبیرستان «منیریه» و «کارون» به اتمام رسانید. بعد از استخدام در خانواده بزرگ بانک ملی ایران، هم‌زمان با طی دوره‌‌های تخصصی امور بانکی به حلقه درس و مشق استاد «غلامحسین امیرخانی» درآمد تا بتواند هنر نستعلیق را به کمال برساند. ارادت و عشق در ایشان چنان بود که در دوره ممتاز انجمن خوشنویسان، رتبه برگزیده را حائز شده و طی چند مرتبه، در جشنواره و مسابقات دهه پنجاه؛ قابلیت ویژه خود را به جامعه فرهنگ و هنر ایران نمایاند. شوق و دل‌دادگی وافر به ساز منحصر به فرد ویلن و ریاضت و تمرین بی‌شمار، در طی سالیان از آقای انوش، نوازنده چیره‌دستی ساخته است.

در بخش دیگری از این متن نوشتاری ذکر شده: تکنیک ویژه و یگانه استاد انوش در آرشه‌پرانی، جواب آواز و بداهه‌نوازی از او هنرمندی حازق پروریده است. سالیان سال، با درک نگارنده، احوال دلنشین ساز ایشان، هر عارف و عامی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همنوازی و همکاری ایشان با خسرو آواز ایران استاد «محمدرضا شجریان»، اوج مقامش در نوازندگی ویلن، یکی از سخت‌ترین سازهای دنیا را رقم زده است. عزیزان فرهیخته‌ای که محضر صمیمی و مهربانش را طی دهه‌های مختلف درک کرده‌اند، بهتر می‌دانند آقای انوش بی‌مزد و منت و بدون هیچ اطواری، عواطف و امیال نیک‌سرشت خود را نثار دوستان جانی کرده است.

در پایان این  یادداشت «کامران کوهستانی» آمده: اثر حاضر «آوای دوست»، شامل نواختن کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی و ضربی‌ها، حاصل طبع روان و ذوق سرشار در نواختن و نوازش یکی از پیچیده‌ترین سازهای جهان اکنون است. امید داریم جوانان علاقمند، مست نیوشیدن ساز فاخر انوش شوند و بتوانند هم‌زمان، ردیف پرتکنیک، اسلوب و احوال نوازندگی را یکجا درک نمایند. نگارنده آرزو و امید واثق دارد؛ این اثر، ترنم لب‌های مشتاقان شود». آلبوم موسیقی «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی در 6 لوح فشرده (سی‌دی) را در بر می‌گیرد که سی‌دی اول به دستگاه ماهور، سی‌دی دوم به دستگاه همایون و اصفهان، سی‌دی سوم به بیات ترک و دشتی، سی‌دی چهارم به دستگاه چهارگاه و سه‌گاه، سی‌دی پنجم به دستگاه شور، ابوعطا و افشاری و همچنین سی‌دی ششم به دستگاه نوا و راست پنج‌گاه اختصاص دارد که استاد «‌یعقوب انوش» این آثار ارزشمند و ماندگار موسیقی ایران را با ساز ویلن نواخته است.

5/5 - (1 امتیاز)