نشست رسانه‌ای هفته مهر سینمای ایران برگزار شد

«مهر سینما» برای تحقق شعار عدالت به سراغ فعالان سینمایی استان‌ها می‌رود

نشست رسانه‌ای هفته مهر سینمای ایران با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر این رویداد، یزدان عشیری مشاور رییس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و امور سمعی بصری و محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری برگزار شد.

یزدان عشیری در ابتدای این نشست با گرامیداشت مرحوم اصغر یوسفی‌نژاد هنرمند تازه درگذشته کشور گفت: این هنرمند همواره به شهر و دیار خود متعهد بود و همواره تلاش داشت در شهر خود فعالیت کرده و به تولید آثار سینمایی بپردازد. در سفر اخیر رئیس سازمان سینمایی به تبریز هم طی دیدار با مرحوم یوسفی‌نژاد عشق و علاقه او به شهر و دیارش مشهود بود.

او درباره برگزاری این هفته مهر سینمای ایران توضیح داد: این برنامه آغاز سلسله نشست‌های خبری سازمان سینمایی در دوره جدید است تا به تبیین یکسالگی سازمان سینمایی بپردازد. امیدواریم این سلسله نشست‌ها تداوم داشته باشد و برنامه هفته مهر سینمای ایران در راستای سیاست‌های کلان سینما برای احیای دوباره سینما، رونق سالن‌های سینما و سینماهای استانی طراحی شده و جای چنین رویدادی در تقویم سینمای کشور خالی بود. برنامه‌های مشابهی برگزار می‌شد اما تنها متمرکز بر استان تهران بود و به کل کشور تعمیم داده نمی‌شد، ولی هفته مهر سینمای ایران به دنبال فراگیرکردن اینگونه رویداد‌ها در سطح تمام استان‌های کشور است.

عشیری ادامه داد: این رویداد می‌تواند در تداوم سیاست عدالت فرهنگی که در دولت سیزدهم مطرح است کمک بکند. این رویداد می‌تواند زمینه‌ساز تحقق ظرفیت‌های استانی در حوزه سینما بشود.

در ادامه نشست، قادر آشنا ـ دبیر هفته مهر سینمای ایران ـ ضمن قدردانی از زحمات ادارات کل ارشاد استان‌ها برای همکاری در برگزاری این رویداد، توضیح داد: مجریان اصلی برگزاری این برنامه مدیران کل ارشاد استان‌ها هستند و باتوجه به رویکرد سازمان سینمایی در دوره جدید فعالیت‌های خود یعنی قانون‌گرایی، عدالت‌محوری و استانداردسازی، تلاش داریم تا عدالت فرهنگی را در استان‌های کشور برقرار بکنیم. ارتباطات مسئولان سینمایی با استان‌ها نیز تا پیش از این اندک بود و به حضور مدیران در مراسم افتتاحیه و اختتامیه محدود می‌شد. ارتباطات دیگر به فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان مربوط می‌شد و در نهایت تفاهم‌نامه‌هایی بود که بین سازمان سینمایی و نهادهای استانی امضا می‌شد. می‌دانیم که سازمان سینمایی دفتر یا معاونت مستقل در استان‌ها ندارد.

او افزود: تنها دو استان معاونت هنری ـ سینمایی دارد. برای همین آن‌چه برای توسعه سینمایی لازم است ایجاد معاونت‌های سینمایی در این ادارات کل است اما باتوجه به فقدان این معاونت‌ها در حال حاضر شورایی با حضور مدیران کل استان‌ها، استانداری و شهرداری مراکز استان برقرار می‌شود که برای ویژه‌برنامه مورد نظر ما همکاری صورت پذیرد اما تلاش داریم تا بخش کارشناسی سینمایی استان‌ها به معاونت تبدیل شود.

آشنا در خصوص برنامه هفته مهر سینما گفت: در نظر داریم در مهرماه و بعد از ایام عزاداری برنامه تجلیل از هنرمندان، سینماداران، مدرسان و پژوهشگران حوزه سینمای استان‌ها را برگزار کنیم.

او ادامه داد: برای تجلیل از مجموعه‌ هنرمندان سینما، خانه سینما جشن برگزار می‌کرده که صرفاً در حوزه صنف بود، ولی هفته مهر، مطالبه هنرمندان استانی بوده و وسیع‌تر است. آیین‌نامه این برنامه به استان‌ها ابلاغ شده و کار در آن‌جا با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها و مدیریت دفاتر انجمن‌های سینمای جوان پیش می‌رود.

دبیر هفته مهر سینمای ایران درباره نام‌گذاری این هفته با عنوان مهر توضیح داد: واژه مهر خود دارای ایهام است و علاوه بر این خود نوعی آغاز فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور است تا فتح باب جدیدی باشد برای حرکت‌های جدید سازمان سینمایی. برای این حرکت جدید، ترکیبی از متولیان اصلی سینما برای تصمیم‌گیری گرد هم می‌آیند که شامل شهرداری‌ها، حوزه هنری، صدا و سیما و اداره کل فرهنگ استان‌ها با دبیری انجمن سینمای جوانان می‌شود. تمام این تصمیمات برای این است که یک تعامل و ارتباط بهینه بین مدیریت استان‌ها و سازمان سینمایی شکل بگیرد و سینماگران ما در استان‌ها منفعل نباشند.

او افزود: در نهایت و با تمام این تصمیمات هفته مهر سینمای ایران از 6 مهرماه تا 12 مهرماه برگزار خواهد شد. در این یک هفته از هنرمندان پیشکسوت استان‌ها تجلیل می‌شود. همچنین از کسانی که برای توسعه زیرساخت‌های سینما فعالیت داشتند قدردانی خواهد شد و هنرمندان عرصه سینما در 14 رشته به تشخیص استان‌ها جوایزی دریافت خواهند کرد. همچنین با توجه به قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس تجلیل از خانواده‌های ایثارگران و شهدا را هم در برنامه خواهیم داشت.

این مدیر فرهنگی درباره میزان اعتبار و بودجه برگزاری این رویداد بیان کرد: از سوی سازمان سینمایی برای هر استان 70 میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما این همه بودجه نیست، زیرا قرار بر این است که ادارات کل استان‌ها با کمک استانداری نیز مساعدت‌های لازم را انجام دهند.

او درباره برنامه‌های هفته مهر سینمای ایران در تهران تصریح کرد: ما 16 مهرماه برنامه اصلی این رویداد را با همراهی برگزیدگان استانی در پیش خواهیم داشت. برای این برنامه از 3 مستندساز، 3 فعال حوزه انیمیشن، 3 مدیر انجمن سینمای جوانان و 3 فعال عرصه فیلم کوتاه تجلیل به عمل خواهد آمد. همچنین از نهاد های عمومی و غیردولتی که در حوزه زیرساخت فعال بوده‌اند و سرمایه‌گذاران عرصه سینما هم تجلیل به عمل می‌آید.

یزدان عشیری

در ادامه این جلسه برخی از خبرنگاران نسبت به بودجه بسیار کم سازمان سینمایی برای این برنامه انتقاد کردند که در نهایت آشنا گفت که بودجه سازمان سینمایی برای استان‌ها صد میلیارد تومان است و همانطور که گفتیم قرار نیست تا تنها ما اعتبار صرف کنیم، بلکه ادارات کل استانی نیز وارد عمل خواهند شد. مبالغی که برای استان‌ها در نظر گرفتیم در مراحل مختلف و با اهداف گوناگون به آنها داده خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست به ادامه روند سینماسازی در استان‌ها اشاره شد که قادر آشنا درباره این موضوع توضیح داد: همان‌طور که شخص رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده،220 شهر در کشور فاقد سینماست. ما در سفرهای استانی این موضوع را پیگیری کردیم و حتماً تعداد سالن‌های سینمایی در شهرستان‌ها و استان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ما تعهد کرده‌ایم در استان‌ها حداقل سه سینما را تجهیز کنیم و بودجه اینها ابتدا تامین شد و بعد سفرهای استانی شروع شد.

5/5 - (1 امتیاز)