درگذشت ژان لوک گدار، از بزرگان موج نو سینمای فرانسه

ژان لوک گدار،کارگردان نام‌دار سینمای فرانسه و از چهره‌های شاخص موج نو در ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از رویترز،«ژان لوک گدار» چهره مطرح سینما و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه در ۹۱ سالگی درگذشت.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون به نقل از نزدیکان ژان لوک گدار،کارگردان فرانسوی ـ سوییسی خبر درگذشت این کارگردان را دیروز سه‌شنبه در ۹۱ سالگی اعلام کرد.

گدار که از تحسین‌شده‌ترین کارگردان‌های جهان بود به دلیل آثار کلاسیکی چون «از نفس‌افتاده» و «تحقیر» شناخته می‌شود. آثار او در دهه ۱۹۶۰ مرزهای سینمایی را جابه‌جا کرد و الهام‌بخش کارگردان‌های نمادین بعدی شد.گدار در اوایل کار به عنوان منتقد فیلم در نشریه‌ی معتبر و تاثیرگذار کایه‌دو سینما می‌نوشت. در نقدهایش او جریان اصلی سینمای فرانسه را که بر راه و رسم‌ها و قراردادهای پذیرفته‌شده‌ی فیلم‌سازی بیش از نوآوری و تجربه تاکید می‌کرد، مورد انتقاد قرار می‌داد. او و منتقدان هم‌فکرش علاوه بر سینمای فرانسه، قراردادهای سنتی هالیوود را نیز به چالش کشیدند.

3 دسامبر ۱۹۳۰،کارگردان، فیلمنامه‌نویس، منتقد و نظریه‌پرداز سینمایی بود. او با شیوه‌ی خود در روایت، تدوین، صداگذاری و فیلم‌برداری، فرم فیلم متحرک را متحول‌کرد.گدار مؤلف کامل فیلم‌های خود بود، اغلب در حال کارگردانی، مشغول فیلمنامه‌نویسی و دیالوگ‌نویسی بوده و در تدوین فیلم‌هایش نظارت داشت. او گاهی به عنوان کارگردان ظاهر می‌شد،گاهی در نقشی کوچک،گاهی نه به عنوان بازیگر، بلکه به عنوان یک سوژه مداخله‌گر.

از فیلم‌های مهم و ماندگار این کارگردان مطرح سینمای جهان می‌توان اشاره کرد به:

زن زن است، گذران زندگی، سرباز کوچک، تفنگداران، تحقیر، دسته جداافتاده‌ها، یک زن شوهردار، آلفاویل، پی‌یرو خله، مذکر مؤنث، ساخت آمریکا، دو سه چیزی که از او می‌دانم.

«خداحافظی با زبان» و «کتاب تصویر» جدیدترین فیلم‌های او هستند.

امتیاز دهید