گپ‌وگفتی با سارینا گودرزی، بازیگر نمایش «تراژدی مکبث»

خلق شخصیت در متن نمایش‌نامه بسیار جذاب است

بازیگر نمایش «تراژدی مکبث» گفت: خلق‌کردن یک کاراکتر از جذابیت‌های دنیای بازیگری است که در این اجرا وجود چند شخصیت جدید در متن کار را متنوع کرده است.

سارینا گودرزی ـ بازیگر نمایش «تراژدی مکبث» ـ به کارگردانی مهدی اصغریان در گفت‌وگو با «همدلی» گفت: در این نمایش نقش «لیدی مکبث»، همسر سردارِ شجاع و دلیر اسکاتلندی را ایفا می‌کنم که این کاراکتر یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است و در روند قصه نقش بسیار تاثیرگذاری دارد. یکی از جذابیت‌های این نمایش‌نامه متنِ قوی آنست که بزرگ‌ترین و فاخرترین آثار ویلیام شکسپیر محسوب می‌شود و از نظر صاحب‌نظران و منتقدان این حیطه هنری بسیار قابل ستایش و ستودنی‌ست اما در این کار جذابیت‌های دیگری مانند ایده‌ها و خلاقیت‌های کارگردان، اضافه‌شدن دو کاراکتر خدای عشق و قدرت و نبردی که میان آن‌ها اتفاق می‌افتد را می‌توان از مهم‌ترین رویداد‌های این نمایش قمداد کرد و همین‌طور طراحی حرکات و میزانسن‌های نمایشی. در نهایت باید بگویم بازی‌کردن نقش زنی که نماد یک انسان قدرت‌طلب است، تجربه‌ی جدید و متفاوتی برای خودم بود.

او درباره سبک این اجرا گفت: نمایش «تراژدی مکبث» تلفیقی از سبک رئال و سوررئال که فضای آن چندگانه است در واقع زمان و مکان خاص و مشخصی ندارد و با توجه به این‌که کار قبلاً توسط گروه‌های نمایشی کشورمان اجرا شده و هر کدام به سبک خاصی این اثر را اجرا کرده‌اند، ترکیب رئال و سوررئال یا همان سبک اکسپرسیونیسم در نمایش ما باعث شد دنیای متفاوت‌تری از مکبث برای مخاطبان رقم زده بشود.

او ادامه داد: از آن‌جایی که مکبث شخصیت طمع‌کار و قدرت‌خواهی است، وسوسه‌های همسرش «لیدی مکبث» اثر و تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری او برای رسیدن به قدرتِ بیش‌تر و حکمرانی داشت. ابتدا که این نقش به من پیشنهاد شد، شاید دقیق نمی‌دانستم باید شخصیت «لیدی مکبث» را چگونه ایفا بکنم و به مرور زمان با کمک‌های کارگردان و با تحلیل شخصیت و تحقیق‌هایی که در مورد این کاراکتر داشتم، به مواردی پی بردم و سعی داشتم زمانی که روی صحنه هستم به آن‌ها بپردازم تا هم درک «لیدی مکبث» برای مخاطب آسان باشد، هم خودم از اجرای آن روی صحنه لذت ببرم. ابتدا کار برایم سخت بود، چراکه سن من برای درک این نقش کم بود اما همه‌ی تلاشم را کردم تا به بهترین نحو نقش را روی صحنه اجرا بکنم.

گودرزی درباره‌ی خلق شخصیت و ایفای آن در صحنه اظهار داشت: خلق‌کردن یک کاراکتر از جذابیت‌های دنیای بازیگری است، زیرا این نمایشنامه ماجرای آثار منفی روحی و روانی جاه‌طلبی سیاسی کسانی که به دنبال قدرت هستند و از لحاظ ساختار متن، مکبث یک تراژدی قدرت است که از نظر بسیاری از اساتید هنر و نویسندگی، شکسپیر کبیر آن را به بهترین نحو ارائه داده است. اگر بخواهم به عنوان نوجوانی که در زمینه‌ی هنر فعالیت دارد حرفی بزنم و تجربیاتی را که داشته ام به هم‌سن‌های خودم انتقال بدهم، این را می‌گویم که در این هنر باید تلاش بکنید و یاد بگیرید تا به آن‌چه می‌خواهید برسید. نوجوانان و جوانانی که در عرصه‌ی بازیگری به صورت تجربی وارد می‌شوند، می‌توانند با توجه به حضور در صحنه‌های متفاوت،کسب تجربه از دیگر بازیگران و کارگردان، جایگاه بسیار مناسبی را به دست آورند و این خود مستلزم این موضوع است که از سوی بزرگ‌ترها و پیشکسوتان و هنرمندان باتجربه مورد حمایت قرار بگیرند.

نمایش «تراژدی مکبث» به کارگردانی مهدی اصغریان در تماشاخانه‌ی شهرزاد روی صحنه رفته است.

5/5 - (1 امتیاز)