روسیه اسکار را تحریم کرد

آکادمی فیلم روسیه اعلام کرد امسال هیچ نماینده‌ای از سینمای این کشور به بخش بهترین فیلم بین‌المللی نود و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی نمی‌کند.

روز گذشته روسیه اعلام کرد: امسال فیلمی را به آکادمی اسکار معرفی نخواهد کرد. این اتفاق باعث شده در میان سینماگران روسی هم اختلافاتی به وجود آید.

«پاول چوخرای» رئیس کمیته اسکار سینمای روسیه گفت، از سمت خود استعفا کرده است. وی در نامه ای با اعلام خبر استعفای خود نوشت: رئیس این آکادمی به طور یک‌جانبه تصمیم به نامزد نکردن فیلمی از روسیه در مراسم اسکار گرفته است.

  رئیس آکادمی فیلم روسیه، نیکیتا میخالکوف ـ فیلم ساز مطرح روسی و یکی از طرفرداران رئیس‌جمهور «ولادیمیر پوتین» ـ ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری اسکار ارواسیایی (ویژه آسیا و اروپا) به خبرگزاری تاس گفت حضور روسیه در جایزه اسکار غیرضروری بوده است و به نظر او انتخاب فیلم به نمایندگی از روسیه برای شرکت در جوایز اسکار در کشوری که در واقع در مقطع کنونی موجودیت روسیه را انکار می‌کند، به طور کلی معنی نمی‌دهد.

 «میخالکوف» در حالی از بی‌نیازی به حضور روسیه در جوایز اسکار صحبت می‌کند که خودش سه بار نامزد شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار شده و آخرین سینماگر روس است که این جایزه را برده است، نخستین بار در سال ۱۹۹۲ با فیلم «نزدیک بهشت»، بار دوم با فیلم «آفتاب سوخته» در سال ۱۹۹۴ که در نهایت جایزه این شاخه را به خود اختصاص داد و در آخرین بار سال ۲۰۰۷ با فیلم «۱۲».

تصمیم دولت روسیه برای بایکوت جوایز اسکار ۲۰۲۳ در حالی به صورت رسمی اعلام شده که پیش از این چندین جشنواره بین‌المللی مانند جشنواره فیلم کن از حضور هیات‌های روسی یا هر فرد مرتبط با دولت روسیه ممانعت کرده بود، اگرچه فیلمسازان مستقل روس اجازه حضور در کن را داشتند.

در طول تاریخ جوایز اسکار از سال ۱۹۲۹، سینماگران و بازیگران روس در مجموع ۱۷۷ بار نامزد کسب این جایزه در شاخه‌های مختلف شده‌اند و ۳۹ بار نیز مجسمه طلایی اسکار را به خانه برده‌اند.

امتیاز دهید