فیلم‌های اقتباسی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

با اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش‌های مختلف سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تعداد 9 فیلم اقتباسی در بخش‌های پویانمایی، تجربی و داستانی این رویداد حضور دارند.

تعداد 9 فیلم اقتباسی حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد به شرح زیر معرفی می‌شوند:

از میان فیلم‌های راه‌یافته به بخش پویانمایی، «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی فرزانه قبادی و تهیه‌کنندگی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از شاهرود و «یک چیز سیاه» به کارگردانی ریحانه کاوش و تهیه‌کنندگی و نویسندگی علی رییس از اصفهان، دو اثر اقتباسی حاضر در این بخش هستند.

«یاماها» برگرفته از رمان یاماها، برشی از زندگی یک جوان در دهه 50 شمسی را روایت می‌کند. همچنین  «یک چیز سیاه» از کتابی با همین نام نوشته رضا دالوند اقتباس شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «اون چیه؟ از کجا اومده ؟ چه اتفاقی می‌افته؟ بعضی وقت‌ها یک چیز مبهم می‌تونه موجب نگرانی و سردرگمی بشه.»

فیلم‌های‌ «صبحانه» و «گیلگمش» نیز دو اثر‌ اقتباس شده حاضر در بخش تجربی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. 

«صبحانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرتضی فرهادنیا از تهران برگرفته از شعر «صبحانه» ژاک پره‌ور داستان مردی است که آخرین صبحانه خود را کنار معشوقه‌اش می‌نوشد.

«گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده و تهیه‌کنندگی و نویسندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تهران نیز برگرفته از قدیمی‌ترین اثر حماسی و ادبی جهان، این قصه را دربرمی‌گیرد: «گیلگمش، پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان، که شخصیتی نیمه‌ایزدی-نیمه‌انسانی دارد، عمری در جستجوی جاودانگی و خداگونه شدن می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد ولی ماری آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود(مار در اساطیر نماد جاودانگی است).»

همچنین 5 فیلم کوتاه داستانی با اقتباس از آثار ادبی شناخته شده در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارند.

«جناکات» به نویسندگی و کارگردانی عطا مجابی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، نیکولتا کاتالدو، عطا مجابی و پویان صدقی از تهران از رمان «جنایت ومکافات» نوشته فئودور داستایوفسکی، یک فیلم نوآر فانتزی است و داستان یک دزد است که پس از ارتکاب جنایت می‌گریزد اما متوجه می شود که چیزی او را تعقیب می‌کند.

«رنگارنگ» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر اراک و گلسا غفاری از اراک و برگرفته از هزارویک شب(قصه علاءالدین و چراغ جادو) است. این فیلم خلاصه داستان زیر را دربرمی‌گیرد: «سروش به دلیل فوت مادرش، بعد از سال‌ها به ایران بازگشته، متوجه می‌شود تنها یک نوار کاست به او ارث رسیده. مجبور می‌شود به زیرزمین خانه رفته و نوار کاست را گوش کند اما این نوار کاست یک نوار کاست معمولی نیست.»

«سریشوک» به نویسندگی و کارگردانی صمد قربان‌زاده و تهیه‌کنندگی اکرم خوشوقت پیر با اقتباس از اسطوره گاو هدیوش، به صورت خیالی فردی را نشان می‌دهد که جنین تازه بدنیا آمده گاو مقدسی را که آیندگان از آن به اکسیر جاودانگی می‌رسند، دزدیده و می‌خواهد تنها خود را به عمر جاودان برساند اما در نهایت… .

«فلس» به نویسندگی و کارگردانی هومن نادری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر اصفهان، مولود معظمی و دینا اثباتی از اصفهان و برگرفته از شاهنامه فردوسی(داستان شام آخر ایشی گورو) در بخش داستانی جشنواره سی‌ونهم حضور دارد. در خلاصه داستان این اثر آمده است:«سیاوش پس از سال‌ها  زندگی در خارج از کشور به  زادگاهش در یکی از بنادر جنوب کشور بازمی‌گردد و متوجه می‌شود که همه چیز تغییر کرده است.»

«لیدی» به نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، نیلوفر صادقی و فردین انصاری از تهران و اقتباس شده از نمایشنامه «هملت» ویلیام شکسپیر این داستان را دربرمی‌گیرد: «لیدی پس از سال‌ها دوری به ملاقات مکبث می‌رود تا او را ارشاد کند…»

گفتنی است به بهترین فیلم‌نامه اقتباسی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگ زرین جشنواره و مبلغ 25 میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1401(19 تا 24 اکتبر 2022) برگزار می‌شود.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

فیلم کوتاه «تگرگ» کلید خورد

یک قصه دراماتیک درباره تردید‌ و تحیر فیلمبرداری فیلم کوتاه داستانی «تگرگ» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا منتظری و کارگردانی مریم صالح‌پور در قم آغاز شد. به گزارش

ادامه مطلب »
هنرهای تجسمی

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 منتشر شد . به گزارش هنردستان ، این رقابت توسط دوسالانه ی بین المللی Theatrical Posters Armenia 2024 برگزار می شود و به عنوان یک پلت فرم معتبر جهانی از

ادامه مطلب »