نگاهی به روز نخست جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ چیزی بیش از روح جمعی در سینما ظاهر می‌شود

اولین روز از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور گسترده فیلمسازان و مخاطبان فیلم کوتاه همراه بود.

نخستین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی سپری شد که استقبال از برخی فیلم‌های داستانی بخش مسابقه ملی سینمای ایران، باعث شد سالنی مضاعف برای نمایش آن ها در نظر گرفته شود و مخاطبان به تماشای آن‌ها بنشینند. حضور فیلمسازانی از تهران و شهرستان‌ها از دیگر نکاتی بود که در طول روز نخست دیده می‌شد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران اما شاهد حضور برخی مسئولان سینمایی هم بود؛ حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و… از جمله مهمانان روز نخست بودند که ضمن بازدید از این رویداد و دیدار با مهدی آذرپندار دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به ارایه نکاتی درباره چند و چون این رویداد پرداختند.

برگزاری دو کارگاه آموزشی اما از دیگر نکات روز اول برگزاری این رویداد بود.

فیلمساز باید بداند روح جمعی باهوش است

بهروز افخمی که برای تدریس فیلمنامه پا به این جشنواره گذاشته بود درباره اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: «این مهم است که موضوعی که نزدیک به ۱۵۰ صفحه کتاب را دربرمی‌گیرد، آیا در دو صفحه هم می‌تواند اجرا شود یا خیر؟ اگر بشود باید این کار را کرد چون مخاطب با پرده بزرگ رو به رو است. باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبه‌رو هستید که هوش بالایی دارد و در تاریکی به پرده سینما نگاه می‌کند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته کننده باشد و یا نکته اضافی داشته باشد مخاطب به سرعت متوجه می‌شود. غفلت از همین نکته باعث شده است کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگ خود نزدیک می‌شود همین است. در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده می‌شود روبه‌رو است و این موضوع کاملاً در سینما احساس می‌شود. زمانی که جمعیت انسانی دور هم جمع می‌شوند چیزی بیش از روح جمعی ظاهر می‌شود که در استادیوم‌ها قابل تشخیص است. برخی این روح جمعی را مهیب می‌دانند چرا که چنین جمعیتی قدرتمند است و ممکن است از او کارهای بزرگی سر بزند؛ روح جمعی بسیار باهوش است و فیلمساز باید همواره این نکته را در ذهن داشته باشد.»

سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم

رسول صدرعاملی هم از دیگر سینماگرانی بود که برای برگزاری کارگاه حاضر شد، او در این کارگاه به آموزش «تجربه‌گرایی در ژانر» پرداخت که در بخشی از صحبت‌های او آمده بود: «اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مانند استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید. در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیاد فیلمسازی چه تعریفی دارند. همچنین باید افراد تحسین شده این حوزه را به خوبی بشناسیم و آثار آن‌ها ببینیم تا بتوانیم به جهان بینی فارغ از دنیای هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعد سراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم. باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و این دانش و دانایی به ما کمک می‌کند تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.»

صدرعاملی البته اشاره ای هم به وضعیت این روزهای جامعه کرد و گفت: هرچند که افرادی زیادی می‌خواستند من در این رویداد حضور نداشته باشم اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.

او همچنین تاکید کرد: امیدوارم که حاکمیت این مملکت به یک آگاهی و دانایی درستی از مردم و خواسته‌های آن‌ها برسد.

این رویداد همچنین در روز اول برگزاری خود با برگزاری یک کارگاه پیچینگ فیلم اولی ها با حضور سیامک سلیمانی میزبان متقاضیان ساخت فیلم اول بود.

نمایشگاه تخصصی «کتاب و سینما» نیز با ارائه تخفیف دار کتب تخصصی سینمایی میزبان هنرمندان و هنرجویان است. در نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» نیز آثاری از عکاسان سراسر کشور با محوریت موضوع آداب و رسوم ایرانی عرضه شده است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 2 آبان 1401 در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است. 

امتیاز دهید