کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» منتشر شد

جهان ایرانی به روایت یک باستان‌شناس

کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» نوشته‌ی سید منصور سیدسجادی، باستان‌شناس و پژوهشگر پیشکسوت از سوی انتشارات دادکین منتشر شد.

این کتاب نقبی است به جهان‌ ایرانی در ۶ هزار سال پیش، زمانی که پایه‌های تمدن ایران و همسایگانش گذاشته می‌شود، شرق دارد از خاورمیانه طلوع می‌کند و سرزمین ما مرکز برخورد تمدن‌ها می‌شود. دوران باستان از دوران کم‌تر شناخته‌شده ایران است و بیش از ایرانیان، این پژوهشگران و سیاحان اروپایی بودند که درباره آن نوشته یا پژوهش کرده‌اند.

این کتاب برای نخستین‌بار در چهار فصل گام به گام مراحل پایه‌گذاری تمدن در ایران و همسایگانش را با اتکا به یافته‌های محوطه‌های باستان‌شناسی مورد بررسی قرار می‌دهد. با خواندن این کتاب می‌توانید به بسیاری از پرسش‌هایی که درباره پیشینه‌ی ایران باستان در ذهن دارید پاسخ بدهید؛ از چگونگی ساخت نخستین سرپناه‌ها، برپایی زمین‌های کشاورزی، تقسیم‌کار، تخصصی‌شدن امور تا  شکل‌گیری دولت‌شهرها و بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ بشر.

ما همواره به دستاوردهای تمدنی ایران افتخار می‌کنیم، به این‌که سرزمین‌ ما زمانی مرکز برخورد تمدن‌ها بوده است؛ آیا این ادعا واقعیت دارد؟ آیا ما مرکز برخورد تمدن‌ها بودیم؟ چه اتفاقی در جهان باستان افتاد؟

در این کتاب درباره تعاریف دوره‌های باستان، انسان و دو انقلاب در دنیای باستان و فلات ایران و گذر از روستا به سوی شهر و همسایگان ایران از آسیای مرکزی، آناتولی، بین‌النهرین و جهان هندی می‌خوانید.

سید منصور سیدسجادی، باستان‌شناس و پژوهش‌گر درباره روند رسیدن ایران به تاریخی باشکوه می‌گوید:«این روند شاید برای چندین میلیون سال طول کشیده که از این مدت آگاهی یقینی در دست نداریم اما و به هر حال طولی نکشیده که انسان (که نسبت به سایر پستانداران دارای هوش و ذکاوت بیش‌تری بوده) به فکر آن رسیده که جز از دانه‌های گیاهی یا باقی‌مانده‌ها جانوران دیگر که گردآوری می‌کرده می‌توانسته خود راساً به تهیه غذای مورد نیاز خود بپردازد و بنابراین ذخیره این مواد برای فصولی که این‌کار مقدور نبوده یا مشکل بوده است اقدام کند. یکی از این روش‌های اولیه تهیه غذا، علاوه بر گردآوری دانه‌ها و میوه‌های خوراکی، اقدام به شکار جانوران و ذخیره‌سازی گوشت و پوست آن‌ها برای فصول سخت و غیرقابل شکار بوده است.»

ایرانیان در طی هزاره‌ها توانستند از گردآوری دانه‌ها و میوه‌های خوراکی و شکار به انقلاب کشاورزی برسند و پس از آن انقلاب شهری را پشت سر بگذارند. امروزه با کاوش و پژوهش روی محوطه‌های باستانی ما به مشاهده این تلاش انسان می‌رسیم.

نویسنده کتاب جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ در این‌باره تاکید می‌کند:«اگر تحقیقات و بررسی‌های باستان‌شناسی نبود، اطلاعات گرانبهایی در مورد سلسله‌ها و فعالیت‌های آنان، چه مثبت و چه منفی نیز در دست نبود. از طرف دیگر مورخانی (به ویژه یونانیان) که بخش‌های مهمی از تاریخ ما را نوشته‌اند، نیز وقایع را هم‌سمت و هم‌سوی منافع خود منتقل کرده‌اند. لشکرکشی دو میلیون و هفتصد هزار نفره خشایارشا به یونان از جمله آن‌هاست. آیا جابه‌جایی این تعداد نفر انسان و طبعاً کلیه تجهیزات و جانوران در 2500 سال پیش کار پیش پاافتاده و ساده‌ای بوده؟ اگر تنها به تامین آب آشامیدنی و تغذیه این لشکر میلیونی فکر کنیم به خودی خود متوجه می‌شویم که در این گفتار گزافه‌گویی بسیار شده است.»

این کتاب را انتشارات دادکین در قطع وزیری، ۳۵۱ صفحه، همراه با تصویر به قیمت ۱۸۵ هزارتومان منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب با مسئول فروش نشر (شماره تلفن ۰۹۱۲۳۰۸۲۱۸۸) تماس بگیرید و کتاب را با ارسال رایگان دریافت کرده یا به کتابفروشی دی، واقع در ایرانشهر، خیابان کلانتری مراجعه بکنید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیلم کوتاه

فیلم کوتاه «تگرگ» کلید خورد

یک قصه دراماتیک درباره تردید‌ و تحیر فیلمبرداری فیلم کوتاه داستانی «تگرگ» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا منتظری و کارگردانی مریم صالح‌پور در قم آغاز شد. به گزارش

ادامه مطلب »
هنرهای تجسمی

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 منتشر شد . به گزارش هنردستان ، این رقابت توسط دوسالانه ی بین المللی Theatrical Posters Armenia 2024 برگزار می شود و به عنوان یک پلت فرم معتبر جهانی از

ادامه مطلب »