در جشنواره‌ی بین‌المللی «فیپاداک» فرانسه

«خانه‌ی خاموش»، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم مستند شد

فیلم مستند «خانه‌ی خاموش» به کارگردانی مشترک «فرناز جورابچیان» و «محمدرضا جورابچیان» در بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستند «فیپاداک» فرانسه، جایزه‌ی میترانی (بهترین فیلم بلند اول یا دوم) را به دست آورد.

مستند «خانه‌ی خاموش» (Silent House) به کارگردانی مشترک «فرناز جورابچیان» و «محمدرضا جورابچیان»، تهیه‌کنندگی مشترک «الهه نوبخت»،«استفانی لوبرون» Stephanie Lebrun،«جوئِل مارانان» Jewel Maranan و «انجمن ملی فیلم کانادا» NFB، با تدوین «هایده صفی‌یاری» و محصول مشترک کشورهای ایران،کانادا، فرانسه، فیلیپین و قطر، در دومین حضور بین‌المللی‌اش، در بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستند «فیپاداک» FIPADOC در کشور فرانسه روی پرده رفت و توانست جایزه‌ی «میترانی» MITRANI را دریافت بکند.

پخش بین‌المللی این اثر مستند، بر عهده شرکت «الی ایمیج» Eli Image به مدیریت «الهه نوبخت» است.

«خانه‌ی خاموش» در نخستین حضور بین‌المللی خود، در بخش «رقابتی اصلی» سی‌وپنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستندآمستردام ـ «ایدفا» IDFA در هلند به نمایش در‌آمد و با 12 فیلم دیگر در بخش مسابقه‌ی اصلی این جشنواره به رقابت پرداخت. این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین مستند اول بلند این رویداد معتبر سینمایی بود.

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستند آمستردام ـ «ایدفا»، معتبرترین جشنواره‌ی مستند جهان به شمار می‌رود.

«خانه‌ی خاموش» سرنوشت سه نسل از یک خانواده‌ی ایرانی طبقه متوسط رو به بالا را دنبال می‌کند. در مرکز داستان، خانه‌ای به قدمت یک قرن در تهران قرار دارد که خانواده، در آن روزهای شاد و غم‌انگیزی را سپری کردند.

سازندگان این مستند که برادر و خواهر خانواده‌اند، توانسته‌اند از آرشیو غنی فیلم‌های خانوادگی استفاده بکنند و آن‌ها را در کنار مطالب تاریخی و همچنین مصاحبه با اقوام قرار بدهند.

رییس جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «ایدفا» در نشست خبری این رویداد معتبر سینمایی درباره‌ی فیلم مستند «خانه خاموش» ساخته مشترک «فرناز جورابچیان» و «محمدرضا جورابچیان» گفت:«خانه‌ی خاموش» آینه‌ای از تاریخ معاصر ایران در چند دهه اخیر است و ما معتقدیم که سراسر جهان آن را تماشا خواهند کرد، چون به شدت هنرمندانه ساخته شده است.

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مستند «فیپاداک»،که در حال حاضر از مهم‌ترین بازارهای فیلم مستند در اروپا به شمار می‌رود، به ریاست خانم «آنه جورجت» ANNE GEORGET با آثاری از تولیدات فرانسه و تولیدات مشترک با فرانسه، در بخش‌های مختلف از جمله بخش مسابقه‌ی اصلی بین‌الملل، بخش رقابتی مستند موزیکال، بخش رقابتی مستند فرانسوی، بخش رقابتی «تاثیرگذار»، بخش رقابتی «پانورامای فرانسوی زبان»، بخش رقابتی «هوش‌مندانه»، بخش رقابتی «فیلم کوتاه»، بخش رقابتی «استعداد جدید»، بخش رقابتی «داستان‌های اروپایی»، بخش نمایش‌های ویژه، بزرگداشت و آثار هنرمندان جوان از روز 30 دی ماه تا 8 بهمن ماه جاری (20 تا 28 ژانویه 2023) در شهر بیاریتز در کشور فرانسه برگزار شد.

عوامل فیلم مستند صد دقیقه‌ای «خانه‌ی خاموش» که طی 6 سال ساخته شده، عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان، مدیر فیلم‌برداری محمدرضا جورابچیان، تدوین: هایده صفی‌یاری، موسیقی: حامد ثابت، طراحی و ترکیب صداها: رامین ابوالصدق، صدای گفتار متن: فرناز و محمدرضا جورابچیان، طراحی پوستر و گرافیک: فرهاد فزونی، نویسنده‌ی گفتار متن: نرگس فرشی، فرناز و محمدرضا جورابچیان، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی، تهیه‌کنندگان: فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان، تهیه‌کنندگان مشترک: الهه نوبخت، استفانی لوبرون، جوئِل مارانان و انجمن ملی فیلم کانادا. محصول مشترک کشورهای ایران،کانادا، فرانسه، فیلیپین و قطر، سال تولید: 2022.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

فیلم کوتاه «تگرگ» کلید خورد

یک قصه دراماتیک درباره تردید‌ و تحیر فیلمبرداری فیلم کوتاه داستانی «تگرگ» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا منتظری و کارگردانی مریم صالح‌پور در قم آغاز شد. به گزارش

ادامه مطلب »
هنرهای تجسمی

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 

فراخوان طراحی پوستر TPAM 2024 منتشر شد . به گزارش هنردستان ، این رقابت توسط دوسالانه ی بین المللی Theatrical Posters Armenia 2024 برگزار می شود و به عنوان یک پلت فرم معتبر جهانی از

ادامه مطلب »