درگذشت تعزیه‌خوانی که در آوینیون اجرا رفت

«علاءالدین قاسمی» تعزیه‌خوان باسابقه ایرانی و اولین تعزیه‌خوانی که در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت، در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

داود فتحعلی‌بیگی، هنرمند پیشکسوت نمایش‌های سنتی و تعزیه، درباره درگذشت زنده‌یاد علاءالدین قاسمی از هنرمندان مطرح عرصه تعزیه گفت: متأسفانه علاءالدین قاسمی تعزیه‌خوان مطرح ایرانی شامگاه دیروز ۲۹ بهمن چشم از جهان فرو بست. ایشان حدود دو یا سه سال پیش آسیب مغزی دید و چندی پیش نیز به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری بود که در نهایت دار فانی را وداع گفت.

او درباره تأثیرگذاری علاءالدین قاسمی بر تعزیه یادآور شد: قاسمی به همراه برادرش از دوران طفولیت در طالقان وارد عرصه تعزیه و تعزیه‌خوانی شد. او بعدها با تعزیه‌خوان‌های قزوین و تهران همکاری و رشد کرد و پس از آن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین تعزیه‌خوانان تهران شناخته شد.

فتحعلی‌بیگی تأکید کرد: قاسمی علاوه بر تعزیه‌خوانی در خوانش نقش‌ها بازیگری و سبک و سیاق هنرمندانه‌ای داشت. هم زنگ صدایش تأثیرگذار بود و هم با زیبایی‌شناسی خاصی حرکات نمایشی تعزیه را انجام می‌داد.

این هنرمند نمایش‌های ایرانی افزود: علاءالدین قاسمی اولین تعزیه‌خوانی بود که سال ۷۰ در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت و پس از آن هم چند سفر خارجی داشت. قاسمی جزو تأثیرگذارترین هنرمندان تعزیه بود که در نقاط مختلف کشور به اجرای تعزیه پرداخت.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به همکاری زنده‌یاد قاسمی در دوره‌های مختلف جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و انجمن تعزیه ایرانیان تصریح کرد: درگذشت قاسمی برای من واقعا تأسف‌برانگیز است. او به معنای جامع کلمه در عرصه شبیه‌خوانی هنرمند بود.

او درباره مراسم خاکسپاری زنده‌یاد قاسمی یادآور شد: مراسم خاکسپاری پیکر علاءالدین قاسمی ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۱ اسفند در بهشت زهرا (س) و در قطعه هنرمندان برگزار می‌شود.

سایت هنردستان درگذشت زنده‌یاد علاءالدین قاسمی را به جامعه هنر ایران و خانواده این هنرمند فقید تسلیت می‌گوید.

امتیاز دهید