گپ‌وگفتی با «آیناز زارعی»، هنرمند و کیوریتور نمایشگاه مجازی معجزه‌ی هنر

نباید از برگزاری نمایشگاه حضوری غافل شد

احمدرضا حجارزاده

در هفته‌ای که گذشت، نمایشگاهی از هنرهای تجسمی به نام «معجزه‌ی هنر» و با کیوریتوری «آیناز زارعی» ـ هنرمند نقاش ـ در فضای مجازی برگزار شد. در این نمایشگاه 48 اثر از هنرمندان در رشته‌های نقاشی، عکاسی، حجم، خوش‌نویسی، تذهیب و دیجیتال‌آرت با تکنیک‌های مختلف به نمایش درآمدند. زارعی درباره‌ی این نمایشگاه،که با همکاری گالری «نوگرا کیش» اجرا و با استقبال خوبی روبه‌رو شد، می‌گوید:«هدف از برگزاری این رویداد، مثل نمایشگاه‌های پیشین، حمایت و همراهی هنرمندان عزیز بوده تا بتوانند آثارشان را در معرض دید عموم قرار بدهند و از فعالیت هنری در هیچ برهه‌ی زمانی غافل نشوند». او پیش از این، نمایشگاه‌های دیگری با عناوین «انعکاس هنر» و «تجسم هنر» برگزار کرده بود و اکنون با برپایی نمایشگاه «معجزه‌ی هنر»، سه‌گانه‌ی تجسمی زارعی تکمیل شد. آثار راه‌یافته به نمایشگاه «معجزه‌ی هنر»، در صفحه‌های «گالری نوگرا» و «آیتیست‌گروپ» اینستاگرام در دسترس علاقه‌مندان به بازدید از هنرهای تجسمی قرار گرفتند. به بهانه‌ی برگزاری این نمایشگاه با آیناز زارعی ـ گالری‌گردان و کیوریتور ـ گپ‌وگفتی داشتیم.

نمایشگاه «معجزه‌ی هنر» با چه هدف و رویکردی راه‌اندازی شد و چه تفاوت مهمی با مجموعه‌نمایشگاه‌های قبلی شما در راستای هنرهای تجسمی داشت؟

این نمایشگاه مانند سایر نمایشگاه‌های پیشین با هدف حمایت و همراهی  هنرمندان عزیز کشورم راه‌اندازی شد. تعدادی از هنرمندان در یک برهه‌ی زمانی تا اندازه‌ای کم‌کار شده بودند و‌ شاید این نمایشگاه عاملی هرچند کوچک بود برای عزیزانی که نیاز به انرژی و انگیزه بیش‌تر برای فعالیت هنری و بیش‌تر دیده‌شدن داشتند تا کمی فعالیت هنری‌شان را جدی‌تر بگیرند و برای موفقیت بیش‌تر تلاش بکنند که این روند برای من رضایت و سعادت به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن تعدادی از هنرمندان در این نمایشگاه شرکت کردند که پیش از این سابقه‌ی شرکت در هیچ نمایشگاهی را نداشتند و حضور در نمایشگاه «معجزه‌ی هنر»، اولین تجربه‌ی حرفه‌ای آنها به شمار می‌آمد. خوشحالم که در این موفقیت همراه‌شان بودم. البته این نمایشگاه به لحاظ این‌که به صورت مجازی در منطقه آزاد کیش برگزار شد، با سایر نمایشگاه‌های قبلی متفاوت بود.

با وجودی که گالری‌های تهران مشغول به کارند، چرا نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کردید؟

بعد از برگزاری چندین نمایشگاه به صورت حضوری، تجربه‌ی برگزاری نمایشگاه مجازی را لازم دیدم که تجربه متفاوتی بود. با توجه به این‌که بسیاری از گالری‌ها همچنان فعالیت خود را به صورت مجازی ادامه می‌دهند، ایده‌ی برگزاری نمایشگاه مجازی در ذهنم ایجاد شد و از آن‌جایی که قصد برگزاری نمایشگاه خارج از محدوده تهران را داشتم، هماهنگی لازم با گالری «نوگرا» انجام شد که از جمله گالری‌هایی است که فعالیت‌شان را در چندماهه اخیر به صورت مجازی دنبال می‌کند. بنابراین با شرایط من به عنوان برگزارکننده هم‌خوانی داشت و منجر به این تجربه خوب و متفاوت شد.

آیناز زارعی

برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی، بیش‌تر با استقبال هنرمندان روبه‌رو بود یا با عدم شرکت و مخالفت آن‌ها؟

شخصاً از برگزاری و روند فعالیت نمایشگاه به صورت مجازی بسیار رضایتمند هستم، چون از استقبال خیلی خوبی از جانب هنرمندان، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان برخوردار بود. مهم‌ترین مساله از نظر من،کیفیت بود که در این نمایشگاه به خوبی حفظ شده بود، به نوعی که بسیاری از هنرمندان رغبت بیش‌تری به شرکت در نمایشگاه‌های مجازی پیدا کردند، زیرا در بسیاری از نمایشگاه‌های حضوری بازدید در فضای گالری انجام می‌شود و به‌طبع محدود است، ولی در فضای مجازی با بازدید نامحدود و گاهاً بین‌المللی روبه‌رو هستیم که سبب رضایت بیش‌تر هنرمندان می‌شود.

آیا برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در فضای مجازی، پیش از این در کشور ما و جهان سابقه داشته یا نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد؟

قطعاً اولین‍‌بار نیست که نمایشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی به صورت مجازی سال‌هاست در ایران و اقصی‌نقاط جهان وجود دارد و تا امروز هم نمایشگاه‌های بسیاری در ایران با این شرایط برگزار شده‌اند و چون سطح کیفی خوبی داشتند، همین مساله منجر به تکرار آن شد. البته این اواخر نمایشگاه‌های مجازی بیش‌تری به چشم می‌خورند.

آیا این شکل از برگزاری نمایشگاه، توانست مخاطبان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی را جذب خود بکند؟ بازخورد هنردوستان در بازدید از آثار نمایشگاه طی روزهای برگزاری چگونه بود؟

بله، قطعاً. با توجه به این‌که طراحی و اطلاع‌رسانی در سایت‌های خبری (سوشیال‌مدیا) و هماهنگی‌های مربوط به نمایشگاه به درستی و در زمان مناسب انجام شده بود، بنابراین بازدیدکنندگان و هنردوستان از برگزاری نمایشگاه مطلع شدند و در زمان برگزاری، نمایشگاه از بازدید خیلی خوبی برخوردار بود. گرچه پنج روز به عنوان زمان برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، ولی آثار به صورت دائم و نامحدود در صفحه‌های مربوطه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفتند.

برگزاری مجموعه‌نمایشگاه‌های تجسمی شما با ترکیب واژه‌ی «هنر»، تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا ایده‌ی تازه‌ای برای نمایش آثار هنرهای تجسمی در قالب نمایشگاه دارید؟

عنوان نمایشگاه با ترکیب واژه «هنر» قطعاً تا چندین نمایشگاه آتی ادامه پیدا خواهد کرد. نمایشگاه‌هایی که تا امروز برگزار شدند، مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته هستند که به نوعی در ادامه و تکمیل نمایشگاه قبلی ظاهر می‌شوند و البته در زمان‌های ناپیوسته و متفاوت. فکر می‌کنم نمایشگاه‌هایی که با این روند طراحی و برگزار می‌شوند، بیش‌تر در اذهان هنرمندان و بازدیدکنندگان ماندگار می‌شود و به لحاظ بصری و ذهنی شاید جذابیت بیش‌تری برای مخاطب ایجاد بکند. با توجه به این‌که تعدادی از هنرمندان در اکثر این نمایشگاه‌ها حضور داشتند، علاوه بر انتخاب و ترکیب واژه «هنر»، در طراحی پوستر هم یک ایده به صورت پایه در نظر گرفته شده که در تمام نمایشگاه‌ها با کمی تغییرات جزئی طراحی و اجرا می‌شود. البته بنده ایده‌های زیادی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نظر دارم اما زمان اجرای ایده‌ی جدید، پس از پایان این مجموعه‌ها خواهد بود.

آیا قرار است نمایشگاه آینده‌ی شما هم به شکل مجازی برگزار بشود یا در نوبت بعدی آثار هنری را روی دیوار گالری‌ها می‌فرستید؟

نمایشگاه بعدی حدوداً ابتدای سال آینده برگزار خواهد شد. با توجه به رضایتی که از جانب هنرمندان، بازدیدکنندگان و خودم داشتم، احتمال می‌دهم نمایشگاه به صورت مجازی برگزار بشود که این نکته،کاملاً بستگی به شرایط و‌ فعالیت گالری مورد نظر و مکان برگزاری نمایشگاه خواهد داشت. البته برگزاری نمایشگاه حضوری با توجه به جذابیت و حس خوبی که در فضای گالری ایجاد می‌شود، همچنان برای من و بسیاری از هنرمندان که تمایل به حضور فیزیکی در گالری دارند، از ارزش بالایی برخوردار است و طبعاً نباید از برگزاری نمایشگاه حضوری غافل شد و باید برای جلب رضایت همه‌جانبه هنرمندان این شکل از نمایشگاه‌ها را نیز در برنامه قرار داد.

3.4/5 - (27 امتیاز)