نوروز امسال با رادیونمایش

محسن سوهانی، مدیركل هنرهای نمایشی و رادیونمایش، از تولیدات نوروز ۱۴۰۱ در شبكه رادیویی نمایش خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی رادیونمایش، سوهانی با تأکید بر این‌که برنامه‌ها و نمایش‌های سال نو امسال متفاوت‌تر از سال‌های پیش است، افزود: برنامه لحظه تحویل سال امسال بسیار متفاوت است و تصمیم گرفتیم آن را با نام «بهترین حال» در قالب رادیوتئاتر اجرا کنیم، به این معنا که یک رادیوتئاتر نمایشی به مدت یک ساعت در لحظه سال‌تحویل پخش می‌شود و داستان آن در دل سفره هفت‌سین و لحظه تحویل سال اتفاق می‌افتد. علاوه بر آن، برنامه یادشده به صورت تصویری ضبط و از ایران‌صدا پخش می‌شود. داریوش شهبازی،کارگردان رادیویی و سروش طباطبایی کارگردان تصویری این برنامه هستند.

مدیر رادیونمایش افزود: رادیوتئاتر، یک حوزه میان‌رشته‌ای با بیش از یک دهه قدمت در جهان و پیوندی میان نمایش رادیویی و اجرای صحنه است. بازیگران به سبک نمایش رادیویی متن را از روی کاغذ و ‌‌پشت بلندگو می‌خوانند اما به شکل ساده‌تری از عناصر مولفه‌های اجرای صحنه مانند طراحی صحنه، نور و لباس، دکور و میزانسن نیز استفاده می‌شود. در این عرصه که به نسبت نمایش صحنه از مزیت تجربی‌بودن، سادگی و سرعت (در عین هزینه بودجه کم‌تر) برخوردار است،کشورهای صاحب صنعت تئاتر وارد گیشه حرفه‌ای شده و به عنوان یک هنر نمایشی صداپایه در کشورمان نیز آینده روشنی دارد.

سوهانی گفت: همچنین از بیست‌وهفتم اسفندماه جُنگ نمایشی «رادیو خودخند» که به صورت طنز و نقد به عملکرد رادیونمایش می‌پردازد از آنتن رادیونمایش پخش می‌شود.

سوهانی عنوان کرد: رادیونمایش سه ساعت قبل از تحویل سال جدید نمایش موزیکال «حسن‌کچل» را به کارگردانی محمد پورحسن روی آنتن می‌برد. همچنین برنامه «عیددیدنی» با محوریت گفت‌وگو با هنرمندان به روی آنتن رادیونمایش می‌رود.

سوهانی ادامه داد: در این روزها، مسابقه ویژه‌ای برای شنوندگان پخش می‌شود. در مسابقه ویژه نوروز از شرکت‌کنندگان درباره نمایش‌های رادیویی و بازیگران آن سوال می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در مورد سریال‌های رادیویی نوروز افزود: سریال رادیویی «چهارشنبه دوست‌داشتنی» به کارگردانی مهدی نمینی‌مقدم برای رادیو ایران تولید شده.«لوپیتا» به کارگردانی نازنین مهیمنی به روی آنتن رادیوجوان می‌رود،«پر سوم سیمرغ » به کارگردانی نورالدین جوادیان از آنتن رادیوفرهنگ پخش می‌شود،«ملک‌جمشید» به کارگردانی محمد پورحسن برای رادیو ورزش تولید شده،«داش‌آکل در لس‌آنجلس» به کارگردانی بهرام سروری‌نژاد ویژه رادیونمایش روی آنتن می‌رود و «تلخ و شیرین» به کارگردانی فریدون محرابی از آنتن شبکه رادیویی صبا پخش می‌شود.

سوهانی تصریح کرد: نمایش‌های نوروز امسال به جز «تلخ و شیرین»،که چهارده‌قسمتی‌ست، همگی سی‌قسمتی هستند که از 27 اسفندماه پخش آنها آغاز می‌شود و تا 20 فروردین ادامه دارد. همچنین این نمایش‌ها علاوه بر سایر شبکه‌های رادیویی از آنتن رادیونمایش پخش می‌شوند.

امتیاز دهید