داوران جشنواره کن، رییس جدید خود را شناختند

کارگردان فیلم «مثلث غم»، به عنوان رییس هیات داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ انتخاب شد.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از هالیوود ریپورتر،«روبن اوستلوند» سازنده فیلم «مثلث غم» و برنده دو جایزه‌ی نخل طلا، امسال ریاست هیات داوران جشنواره فیلم کن را بر عهده می‌گیرد. او پس از «اینگرید برگمن»،که سال ۱۹۷۳ این مسئولیت را بر عهده داشت، اولین سوئدی است که این جایگاه را کسب می‌کند.

اوستلوند با «مثلث غم» طنزی درباره سرمایه‌داری ساخت که در آن وودی هارلسون، هریس دیکنسون، دالی دی لئون و چارلبی دین فقید بازی کرده‌اند و سال پیش جایزه نخل طلای بهترین فیلم کن را برد. همچنین پس از فیلم «مربع»،که فیلمی در هجو دنیای هنر بود، سال ۲۰۱۷ این موفقیت را برای بار دوم تجربه کرد.

روبن اوستلوند/ فیلم‌ساز سوئدی

«مثلث غم» موفق‌ترین فیلم اوستلوند از نظر تجاری بود که باکس آفیس ۲۴ میلیون دلاری را ثبت کرد. این فیلم در جوایز آکادمی اروپا، جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه‌نویسی را برای اوستلوند برد و جایزه بهترین بازیگر مرد برای زلاتکو بوریک را کسب کرد. این فیلم سه نامزدی اسکار را در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نیز کسب کرده بود.

جشنواره کن همیشه مکانی خاص برای اوستلوند بوده و دومین و سومین فیلم او با عنوان‌های «غیرعمدی» (۲۰۰۸) و «بازی» (۲۰۱۱) در بخش‌های جنبی بین‌المللی و دو هفته با کارگردان‌ها به نمایش درآمدند.«فورس ماژور» هم سال ۲۰۱۴ جایزه هیات داوران بخش نوعی نگاه جشنواره را برد.

اوستلوند در بیانیه‌ای خود را خوشحال، مفتخر و متواضع خواند که این افتخار نصیبش شده. او افزود: صادقانه می‌گویم فرهنگ سینما در مهم‌ترین دوره خود است. سینما جنبه منحصر به‌فردی دارد، آن‌جا با هم به تماشا می‌نشینیم و تجربه می‌کنیم و این باعث می‌شود به شیوه‌ای متفاوت با زمانی که پای نمایشگرها نشسته‌ایم فکر کنیم.

اوستلوند پس از فرانسیس فوردکاپولا و امیر کوستوریکا، سومین برنده نخل طلایی است که ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.

جشنواره کن فهرست حاضران در رقابت ۲۰۲۳ را اواسط آوریل اعلام خواهد کرد. هفتاد و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)