قدیمی‌ترین انیماتور دیزنی از دنیا رفت

«برنی متینسون»،کارگردان، تهیه‌کننده و انیماتور دیزنی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از ورایتی،«برنی متینسون» قدیمی‌ترین انیماتور دیزنی بر اثر یک بیماری درگذشت. او،که ۸۷ سال داشت، قرار بود در تابستان آینده اولین جایزه خدمت ۷۰ ساله را از دیزنی بگیرد.

متینسون وقتی شش‌ساله بود با تماشای «پینوکیو» به انیمیشن علاقه‌مند شد و زمانی که دبیرستان را به پایان رساند، به شرکت والت دیزنی پیوست و در مدت شش ماه از اتاق دریافت نامه‌ها، به کادر سازنده انیمیشن «بانو و ولگرد» پیوست.

«دان هال» از کارگردان‌های دیزنی که برنده جایزه اسکار شده،گفت حدود ۳۰ سال افتخار داشته در کنار برنی متینسون برای ساخت انیمیشن‌هایی از «وینی پو» گرفته تا «قهرمان بزرگ» کار کند.

او افزود: من از هنر متینسون شگفت‌زده شدم، از شوخ طبعی او لذت بردم و شیفته خاطرات او از تاریخ دیزنی بودم. او از ۱۸ سالگی با رویای کار در استودیو تولید انیمیشن دیزنی کارش را شروع کرد و تقریباً ۷۰ سال هر روز با این رویا زندگی کرد.

BURNY MATTINSON/ برنی متینسون

متینسون پس از اولین همکاری خود، با مارک دیویس در «زیبای خفته» و «صد و یک دالماسی» همکاری کرد و پس از آن با اریک لارسون در مجموعه تلویزیونی «دنیای رنگی شگفت‌انگیز والت دیزنی»،«شمشیر در سنگ»، «مری پاپینز»،«کتاب جنگل» و «اشراف زادگان» کار کرد.

متینسون سپس انیماتور «رابین هود» و انیماتور اصلی «وینی پو و ببر» شد و سال ۱۹۸۳ انیمیشن «سرود کریسمس میکی» و سال ۱۹۸۶ «کارآگاه بزرگ موش» را کارگردانی کرد.

طی سال‌های دهه ۱۹۹۰ او در انیمیشن‌های معاصر دیزنی از جمله «علاءالدین»،«دیو و دلبر»،«شیرشاه»، «پوکاهونتاس»،«گوژپشت نوتردام»،«تارزان» و «مولان» مشارکت داشت.

متینسون با پروژه‌های جدیدتر دیزنی نیز همکاری کرد که «وینی پو»،«قهرمان بزرگ ۶» و «دنیای عجیب» برخی از آنها هستند.

امتیاز دهید