یادداشت «بهارک بابک» به بهانه‌ی برگزاری کارگاه نوروزی نمایش و قصه‌گویی برای بچه‌ها

فرصتی برای آشتی بچه‌ها با ادبیات و هنرهای نمایشی

بهارک بابک

«بهارک بابک» دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی، مدت دوازده سال است که در زمینه‌ی هنر، ادبیات و حقوق کودک فعالیت حرفه‌ای دارد. ایشان در حال حاضر علاوه بر برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، نمایش و نوشتن خلاق برای کودکان و نوجوانان، عضو بررسین کتب شورای کتاب کودک و بامداد کتابخانه‌ها (برگزاری کارگاه‌های ترویج کتاب برای مناطق محروم) و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان است. بهارک بابک هر سال در اواخر اسفندماه کارگاهی نوروزی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند. ایشان فرزندِ رضا بابک، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون است. به بهانه‌ی برگزاری این کارگاه، یادداشتی از خانم بابک دریافت کردیم که می‌خوانید.

بهارک بابک در کارگاه نمایش خلاق

تصور من این است مردم ایران از جمله مردمانی هستند که زندگی‌شان با جشن و شادمانی پیوند زیادی داشته است. آنها به مناسبت‌های مختلف جشن می‌گرفتند و این جشن‌ها آیینه‌ی فرهنگ، نحوه‌ی زندگی، خلق‌وخو و در کل جهان‌بینی ایرانیان دوران باستان بوده است. پس ترویج و معرفی آنها به کودک و نوجوان و نسل جدید از ضروریات است. اگر بپذیریم که هویت هر ملتی در تاریخ آن ملت نهاده شده و اقوامی در تاریخ جایگاه بالاتری دارند که توانسته‌اند به نحو موثرتری فرهنگ خود را حفظ کرده و آن را ترویج و معرفی بکنند، اهمیت این موضوع صدچندان خواهد شد. ضمن این‌که پدیده‌ی تکنولوژی و استفاده‌ی بی‌رویه‌ی کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و تلویزیون، خلاقیت کودکان را به شدت با چالش مواجه کرده و هنر قصه‌گویی به حاشیه رانده شده است. تمام تلاش من در کارگاه‌های قصه‌گویی این است که بچه‌ها ضمن آشناشدن با ادبیات فولکلوریک ایران و جهان، با کتاب، نوشتن و در کل هنر آشتی بکنند.

و اما نوروز، یکی از معدود جشن‌هایی است که از دوران باستان برای ما به یادگار مانده و با طول و تفصیل قابل توجه‌ای برگزار می‌شود،که دو جشن دیگر هم در پیش و پسِ آن می‌آید، یعنی مراسم چهارشنبه‌سوری و سیزده‌بدر که آنها نیز هر کدام آداب خاص خود را دارند. در کارگاه‌های نوروزی ضمن این‌که جشن‌های نام‌برده و آداب آنها را به بچه‌ها معرفی می‌کنم، تلاش می‌شود با ارائه‌ی بازی‌های نمایشی، ترانه‌ها و آوازهای نوروزی، قصه‌گویی و ساخت عروسک‌هایی که فلسفه‌ی ساخت آنها به نوروز بازمی‌گردد، مانند بز تکم و نخودچی‌خانم، این آیین کهن و باورهای ملی به شکل ملموس‌تری به بچه‌ها معرفی بشود و زیبایی آنها بر تن و جان‌شان بنشیند. امید که چنین باد.

صحنه‌ای از نمایش «حکایت ننه‌سرما و عمونوروز»/ عکس تزئینی است

5/5 - (18 امتیاز)