برگزاری یک رویداد پژوهشی با تمرکز بر اشعار خیام

رویداد پژوهشی «کوزه‌های اگزیستانسیال»، ادبیات‌درمانی با خیام، جمعه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ توسط موسسه سیمرغ آسمان دانش در مجموعه هیلاج با حضور جمعی از روان‌شناسان، هنرمندان و اساتید حوزه فلسفه و ادبیات از جمله دکتر بیژن عبدالکریمی، دکتر یحیی قائدی، استاد میلاد کیایی، استاد آتش تقی‌پور و … برگزار شد.

محمدرضا حق‌دوست،کارگردان و سخنران این رویداد بود و وجهه‌ای نوین از اشعار خیام را بر پایه روان‌درمانی اگزیستانسیال بیان کرد. سارا عاکف، بازیگر و پرفورمر این اثر بود که صحنه‌هایی از رباعیات خیام را متناسب با فضای انتزاعی اجرا کرد و قطعاتی از خیام توسط محمد مبصریان، آهنگساز، خواننده و نوازنده گیتار و سحر صفاری نوازنده کاخن و هنگدرام اجرا شد.

مهم‌ترین ویژگی این اجرا، ادبیات‌درمانی با رویکرد اگزیستانسیال به صورت زنده بود و تماشاچیان حین اجرا تحت یک فضای درمانی با رباعیات خیام قرار می‌گرفتند.

محمدرضا حق‌دوست، درباره این پروژه گفت: خیام در جهان سه وجهه اصلی دارد: خیام شاعر، خیام فیلسوف و خیام دانشمند ریاضی و نجوم. ما این‌بار سعی کردیم تا وجهه‌ای نوین از خیام را به جهان معرفی کنیم و آن هم خیام درمانگر بود. روان‌درمانی اگزیستانسیال که تمرکز خود را بر دلواپسی‌های غایی انسان یعنی مرگ، تنهایی، آزادی و معنا معطوف می‌کند یکی از رویکرد‌های پویه‌نگر در علم روان‌شناسی است. طی یک پژوهش اساسی، پروتوکل‌های روان درمانی اگزیستانسیال را بر پایه رباعیات خیام تنظیم کردیم و اجرا به گونه‌ای تدوین شد که جلسات مشاوره برای درمان اضطراب‌های وجودی با حضور درمانگری به نام خیام انجام می‌شد. حاصل این پژوهش در تابستان ۱۴۰۲ با همین نام به زیور طبع آراسته و منتشر خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)