عالی‌ترین نشان نخل آکادمیک به احمد سمیعی رسید

عالی‌ترین نشان آکادمیک فرانسه نشان کوماندور به احمد سمیعی (گیلانی)، عضو پیوسته فرهنگستان زبان فارسی اهدا شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سه‌شنبه بیست‌و‌سوم اسفندماه ۱۴۰۱، در منزل  احمد سمیعی، با حضور نیکولا رُش (Nicols Roche) سفیر فرانسه در ایران، و تنی چند از همراهان ایشان و نیز همراهی افرادی از خانواده استاد، بالاترین نشان نخل آکادمیک، کوماندور، به احمد سمیعی تقدیم شد.

نخل آکادمیک نشان افتخار ملی وزارت آموزش عالی فرانسه است که به بزرگان اندیشه، به سبب خدماتی که به همت آنان انجام پذیرفته، اعطا می‌شود. سابقه اعطای این نشان افتخار،که از قدیمی‌ترین افتخارات مدنی است، به زمان ناپلئون و به سال ۱۸۰۸ در تجلیل از اعضای برجسته دانشگاه پاریس، به سبب مشارکت برجسته در فرهنگ و آموزش برمی‌گردد.

 اعطای این نشان افتخار به سایر بزرگان فرهنگ و آموزش در ممالک دیگر تسری یافت. از جمله کسانی که در ایران موفق به کسب این نشان شده‌اند می‌توان به دکتر علی‌اکبر سیاسی (روان‌شناس، نویسنده و رییس دانشگاه تهران)، احمد کامیابی‌مسک (مترجم و استاد درام و تئاتر مدرن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، دکتر جواد طباطبايی (مولف، مترجم و استاد علوم سیاسی)، محمد‌علی سپانلو (شاعر، مترجم و منتقد ادبی)، رضا سیدحسینی (نویسنده و مترجم)، دکتر جواد حدیدی (نویسنده و مترجم) و  ابوالحسن نجفی (نویسنده، محقق و مترجم) اشاره کرد.

نخل آکادمیک شامل سه درجه و عالی‌ترین آن نشان کوماندور است (دو درجه دیگر Class Officer,2nd ؛ Member / Knight,class 3rd) نشان کوماندور نخستین‌بار است که در میان متفکران کنشگر ایرانی به استاد احمد سمیعی تعلق گرفته است.

در ابتدای این بزرگداشت، استاد سمیعی به زبان فرانسه، از وزیر آموزش عالی فرانسه، جناب پَپ ان‌دیای به سبب اعطای نشان تشکر و از حضور سفیر و همراهان ایشان قدردانی کردند.

سپس نیکولا رُش به ایراد سخن پرداخت و نطق استاد را،که با فصاحت و درستی همراه بود، ستود و آرزو کرد خود نیز بتواند روزی زبان فارسی را آن‌چنان بیاموزد و تکلم کند که استاد زبان فرانسه را سخن گفته‌اند. سفیر، اعطای نشان کوماندور را بسیار نادر دانست که افراد معدودی موفق به دریافت آن می‌شوند.

نیکولا رُش ضمن قدردانی از سمیعی گیلانی بر نقش اثرآفرین ایشان در معرفی آثار ارزشمند فرانسه به زبان فارسی و نیز سهم بسزای استاد در فرهنگ و هنر جهان تاکید و گزارشی مجمل اما دقیق از زندگی و آثار استاد بیان کرد که نشان‌دهنده آگاهی عمیق سفیر فرانسه از احوال سمیعی گیلانی بود. در پایان سخن، سفیر فرانسه با احترام، نشان «فرمانده نخل آکادمیک» را  به گردن استاد سمیعی آویخت.

مراسم اعطای نشان عالی کوماندور به استاد سمیعی قرار بود طی مراسم ویژه‌ای در مرکز فرهنگی سفارت فرانسه برگزار شود که به سبب کسالت استاد، تصمیم بر آن شد که این نشان فعلاً در منزل استاد به ایشان تقدیم بشود. امید است به زودی پس از بهبودی کامل استاد، در مراسمی دیگر به نحو شایسته‌تری با حضور استادان و فرهیختگان از استاد تجلیل بشود.

استاد احمد سمیعی چهره آشنای فرهنگ ایران است. او را به حق باید قهرمان فرهنگ ایران برشمرد. ذهن روشمند، خلاق، نواندیش و بالاخص انسانی ویژگی بارز استاد سمیعی است که همچنان در عمر پربار خود زنده و تروتازه نگاه داشته و این تازگی و حلاوت محصول مداومت او در خواندن، تحقیق و «به‎روزبودن» است. به ویژه، انس به خواندن رمان  او را «فارغ از دنائت‌ها و دل‌مشغولی‌های بی‌قدر، به جهانی آرمانی و اثیری» برده و با «زندگی دیگران و به زندگی‌هایی دیگر» دم‌خور و آشنا کرده و با هم‌نوعان خود هم‌حسی یافته است. دوام عمر باعزت استاد احمد سمیعی (گیلانی) را از خداوند خواستارم.

امتیاز دهید