خالق سریال «قصه‌های مجید» به زندگی خود پایان داد

درگذشت نابهنگام یک کارگردان موفق سینما

کیومرث پوراحمد، فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون روز گذشته در سن 74 سالگی چشم از جهان فرو بست.

به گزارش سایت هنردستان،«کیومرث پوراحمد» کارگردان مطرح و موفق سینمای ایران صبح روز شانزدهم فروردین‌ماه سال جاری در اقدامی خودخواسته به زندگی خود پایان داد.

پوراحمد،کارگردانی مجموعه‌ی تلویزیونی خاطره‌انگیز «قصه‌های مجید» ، سریال «سرنخ» و شماری از بهترین آثار سینمای ایران را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

این هنرمند، به تاریخ 15 آذرماه 1328 در نجف‌آباد اصفهان متولد شد و فعالیت حرفه‌ای خود را با دستیاری کارگردان آغاز کرد.

زنده‌یاد کیومرث پوراحمد

فیلم‌های «ناتوره»،«بی‌بی‌چلچله»،«به خاطر هانیه»،«اتوبوس شب»،«صبح روز بعد»،«شرم»،«خواهران غریب»،«شب یلدا»،«کفش‌هایم کو؟»،«شکار خاموش»،«تیغ و ترمه»«نوک برج» و «گل یخ» از ساخته‌های سینمایی این کارگردان هستند.

سریال «قصه‌های مجید» نیز به کارگردانی پوراحمد بر اساس کتابی به همین نام نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی ساخته شده بود که به یکی از ماندگارترین آثار او تبدیل شد.

همچنین کیومرث پوراحمد سرگذشت خود را در زندگی شخصی و تجربه‌های سینمایی در کتابی با عنوان «کودکی نیمه‌تمام» به چاپ رسانده بود.

او سال 1390 نمایش «خرده‌خانم» نوشته اصغر عبداللهی را به عنوان نخستین تجربه حرفه‌ای کارگردانی تئارت در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد که نمایشی آیین ـ سنتی در قالب سیاه‌بازی بود و با حضور بازیگرانی مثل گلاب آدینه، امیررضا وزیری، فرزین محدث و فریدون محرابی به داستان ترور ناصرالدین‌شاه می‌پرداخت.

زنده‌یاد پوراحمد قصد داشت بر اساس کتاب «سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی» نوشته جواد طباطبایی نمایشی به صحنه ببرد که به دلیل تداخل با تولید فیلم «تیغ و ترمه» در سال 1397، دومین تجربه تئاتری این هنرمند بی‌نتیجه ماند.

سایت هنردستان درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده او و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.

درباره این هنرمند، به زودی مطالب تکمیلی و بیش‌تری در سایت هنردستان منتشر خواهد شد.

زنده‌یاد پوراحمد و همسرش، مهرانه ربّی

5/5 - (1 امتیاز)