پیکر «کیومرث پوراحمد» با حضور گسترده هنرمندان سینما و تئاتر تشییع شد

تنها یک آه برای از دست‌دادن هنرمندی بزرگ

مراسم تشییع و تدفین پیکر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد ـ کارگردان نامدار سینمای ایران صبح روز گذشته در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

بنا بر گزارش سایت هنردستان، زنده‌یاد «کیومرث پوراحمد»، نویسنده و کارگردان موفق و مطرح سینمای ایران،که روز چهارشنبه 16 فروردین‌ماه به شکلی غیرمنتظره درگذشت، روز جمعه ۱۸ فروردین‌ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور گسترده همکاران سینمایی و اعضای خانواده‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

اجرای این مراسم را کوروش سلیمانی بر عهده داشت و هنرمندانی نظیر جهانبخش سلطانی، منوچهر شاهسواری، رضا درمیشیان، همایون اسعدیان، داریوش باباییان، مسعود فروتن، فرزین محدث، بهمن فرمان‌آرا، سلمان فرخنده، علی قائم‌مقامی،کیانوش عیاری، حبیب اسماعیلی، منیژه حکمت، محمد شیری، طناز طباطبایی، سروش صحت،گلاب آدینه،کتایون ریاحی، محمدعلی زم، مسعود کرامتی، مینا وحید، محمدرضا دلپاک، حسن پورشیرازی، حسین رسولی، علی‌رضا معتمدی، علی شادمان، بهزاد خداویسی، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، فرهاد توحیدی، احمد امینی، محمد کارت، صابر ابر، عباس جهانگیریان، فردین خلعتبری، احمدرضا درویش، محمدحسین لطیفی، محمدرضا فروتن، جعفر پناهی، شهرام مکری، رضا فیاضی، محممد رسول‌اف، جلیل فرجاد، ایرج نوذری، ابراهیم اثباتی، آزیتا حاجیان، مازیار لرستانی، حسام نواب‌صفوی، امیر آقایی، اصغر همت و مهوش وقاری در این مراسم حضور داشتند.

جعفر پناهی در مراسم تشییع زنده‌یاد پوراحمد

مجری مراسم ابتدا عنوان کرد: سلام ما به پروین‌دخت یزدانیان، مادری مهربان که خیال‌مان راحت است کیومرث پوراحمد را در آغوش خواهد گرفت.

او در ادامه به مهرانه ربی ـ همسر کیومرث پوراحمد ـ و دخترانش که در غربت این خبر تلخ را شنیدند، تسلیت گفت.

مرضیه برومند ـ مدیرعامل خانه سینما ـ نیز گفت: وقتی در این روزهای تلخ پذیرفتم مدیرعامل خانه سینما باشم، می‌دانستم با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستم. بنابراین سعی کردم با دوستان زیادی صحبت بکنم که می‌دانستم در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستند اما فکر کردم به یمن بهار و فرا رسیدن سال جدید می‌توانیم بر همه مشکلات فائق بیاییم اما هرگز فکر نمی‌کردم کیومرث پوراحمد این‌چنین ما را رها بکند.

برومند ادامه داد: مرگ کیومرث کمر خانه سینما را شکست، مرگ کیومرث پوراحمد کمر ما را شکست و البته می‌دانم طی روزهای پیش رو، دوستان منتقد و پژوهشگر حوزه سینما درباره شخصیت او فراوان خواهند نوشت. او هنرمندی تمام‌عیار بود که صداقت، شجاعت و جسارت کم‌نظیری داشت و گرچه آدم نازک‌دلی بود و در گاهی اوقات آسمان خودش همچون ابر بهار می شد اما بلافاصله این آسمان دوباره آفتابی می‌شد.

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: اثر بدیع و بسیار پرطرفدار «قصه‌های مجید» ساخته کیومرث پوراحمد شاهکاری تمام‌عیار بود. من به عنوان یک کارگردان سینما هیچ‌وقت جسارت نداشتم که این‌قدر واقعی بتوانم وقایع تاریخی و اجتماعی کشورم را در یک اثر درخشان به نام «قصه‌های مجید» ثبت بکنم. من به فانتزی پناه بردم اما او اثری را به وجود آورد که در آن همه‌چیز بود. یک اثر بدون شعار درباره عشق با لحن و طنازی ویژه کیومرث پوراحمد که عمیق‌ترین اندیشه‌ها را از دریچه قصه‌های مجید به رخ مخاطبان می‌کشید.

جهانبخش سلطانی از بازیگرانی که همکاری‌های متعددی با زنده‌یاد کیومرث پوراحمد داشته، در این مراسم با بیان خاطراتی از حضور در پروژه «قصه‌های مجید» گفت: شخصیت مجید در قصه‌های مجید استاد پوراحمد، شخصیتی اهل قلم، دانش و معرفت بود که دربرگیرنده یک شخصیت فرهنگی بود.«قصه‌های مجید» یکی از معتبرترین پروژه های تصویری است که از بسیار جهات ماندگار شد.

فرزین محدث در مراسم تشییع زنده‌یاد پوراحمد

کیانوش عیاری ـ کارگردان مطرح سینما نیز اظهار کرد: من این شوک تلخ را به خانم مهرانه ربی، فرزندان این هنرمند ارزنده و خانواده سینمای ایران تسلیت می‌گویم. به هر ترتیب خانم برومند به خوبی از صفات و ویژگی‌های زنده‌یاد پوراحمد حرف زدند، ولی در هر شکلی باید گفت ضایعه درگذشت کیومرث پوراحمد هنوز برایم ناباورانه است و همچنان در حیرت هستم و در اوج تعجب با این موضوع برخورد می‌کنم.

او افزود: چند روز پیش به کیومرث زنگ زدم و از او خواهش کردم بیاید فیلم «کاناپه» را ببیند. او هم به من قول داد بعد از مراجعت به تهران دعوتم را بپذیرد، ولی حالا برای من این دیدار تبدیل به یک شگفتی شد و این پرسش را ایجاد کرد که چرا باید این اتفاق وحشتناک بیافتد. حتی این چند روزی که در خانه مرحوم پوراحمد حضور پیدا کردم، همچنان برایم ماجرا غیرقابل باور بود تا این‌که روی میز پذیرایی منزل مرحوم پوراحمد سینی حلوایی را دیدم که روی آن نایلکسی کشیده شده بود و چون همچنان باور نمی‌کردم. از حبیب احمدزاده خواستم این سینی را باز کرده و یکی از حلواها را به من بدهد تا بخورم و باور کنم کیومرث پوراحمد از پیش ما رفته است.

عیاری یادآور شد: مدتی پیش کیومرث پوراحمد عزیز یک هفته به شهرستان نور آمد و ما افتخار میزبانی از او را داشتیم. یک هفته بسیار لذتبخش که با همراهی این کارگردان ارزنده سینمای ایران برایم روزهای بسیار خوبی را رقم زد. او روحیه بسیار بزرگ و مهربان و دوست‌داشتنی داشت که از شرایط پیرامونی ما هم ناراحت بود. او یک عصیانگر واقعی بود و به خاطر شرایط از زمین و زمان انتقاد می‌کرد.

او ادامه داد: روزی کیومرث از من پرسید «کیانوش طرحی برای ساخت فیلم داری؟». این سوال به دلیل این‌که سینمای من هیچ ارتباطی با سینمای او نداشت هم برایم عجیب و هم خوشحال‌کننده بود و به او گفتم حتماً این کار را انجام می‌دهم اما باید سعی کنم که این طرح شبیه خودت باشد. اتفاقی که متاسفانه به سرانجام نرسید.

کیانوش عیاری در مراسم تشییع زنده‌یاد پوراحمد

عیاری تاکید کرد:«کیومرث پوراحمد افسردگی نداشت. من شب‌هایی که با او بودم همواره از مهرانه، همسرش صحبت می‌کرد. او می‌گفت مهرانه مدیر زندگی من است و من می‌دانم امروز زندگی مهرانه ربی با مرگ کیومرث پوراحمد ویران شده و امیدوارم شاهکار «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد که نشأت گرفته از سرشت ذاتی کیومرث پوراحمد بود همواره در یاد و خاطره ما باقی بماند».

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما نیز در مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری مرحوم کیومرث پوراحمد گفت: کیومرث پوراحمد روایتگر رنج‌های بی‌شمار و رویایی بود که همه ما با آن زندگی کردیم. در این مراسم واقعاً چیزی نمی‌توان گفت جز یک آه برای از دست‌دادن یکی از هنرمندان بزرگ این سرزمین و تسلیت به خانواده او که این روزهای سخت را برای ما سخت‌تر کرد، ولی من از شما می خواهم بدانید که کیومرث پوراحمد فقط کافی بود «شب یلدا»،«اتوبوس شب» و «قصه‌های مجید» را بسازد تا ماندگار بشود. بهتر است این روزها دل‌نگران چیزهایی باشیم که کیومرث دغدغه آنها را داشت، مسائلی چون زبان، ادبیات و سینما. ما باید دل‌نگران اینها باشیم و بدانیم که اینها دغدغه های بسیار مهمی هستند.

محمدمهدی عسگرپور ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ نیز در این مراسم بیان کرد: فکر می‌کنم در این روزها با یک مورد بسیار عجیب مواجه هستیم. در سه روز گذشته که شاهد تلخ‌ترین روزها برای سینمای ایران هستیم، با مرگ هنرمندی مواجه شدیم که آثارش همواره در برگیرنده پیام صلح، دوستی، امید و سرشار از زندگی بود اما با این پایان‌بندی که داشت با یک تناقض کامل مواجه شدیم.

او افزود: این روزها در فضای مجازی پیرامون فوت مرحوم کیومرث پوراحمد مدل‌های مختلفی اظهار نظر می‌شد که یکی از آنها ناظر بر تصمیم شخصی او برای این مرگ خودخواسته بود که هیچ ربطی به سیاست و مردم ندارد. بعضی‌ها هم به این موضوع اشاره داشتند که این مرگ کاملاً به موضوعات روز ربط دارد و چیزی غیر از این هم نیست.گروهی هم به همه این مسائل اشاره کردند اما هرچه هست، مورد بسیار عجیبی است که به نظرم بهتر است خویشتن‌داری بیش‌تری داشته باشیم، چون هنوز زوایای این موضوع روشن نیست.کمااینکه در این چند روز عکسی منتشر شد که واقعاً شرایط عجیبی داشت. پس هرچه هست باید دربرگیرنده ابعاد مختلفی باشد.

در پایان «مهرانه ربی» همسر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد ضمن قدردانی از همه سینماگران و مردمی که در مراسم خاکسپاری این هنرمند شرکت کردند،گفت: می‌توانم بگویم کیومرث پوراحمد من را کشت و پرونده من را بست. پس اگر می‌خواهید غصه بخورید برای من بخورید. ما همیشه با هم بودیم و قاطعانه می‌گویم او چنین تصمیمی نداشت و همچنان نمی‌توانم باور کنم چنین کاری را انجام داده. او همیشه به من می‌گفت تو مدیر من هستی و من به او می‌گفتم که من کارمند تو هستم. جالب این‌که در این چند روز می‌آمد و دست من را می‌بوسید و می‌گفت باید از تو تشکر بکنم و شکرگزار تو باشم.

مهرانه ربی/ همسر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد

ربی افزود: کیومرث همیشه می‌گفت من هیچ‌وقت دوست ندارم در خواب بمیرم یا در بستر بیماری این اتفاق برایم بیافتد. باور کنید هنوز نمی‌توانم مرگ او را باور کنم. او قرار بود یک هفته‌ای به تهران بازگردد و چون من نمی‌توانستم همراه او بشوم منتظرش نشستم که بیاید و اکنون تعجب می‌کنم که چگونه اینچنین از میان ما رفته است. لطفا برای من گریه کنید. خانه من آتش گرفت. او خیلی غصه می‌خورد. او عاشق مردم بود و به همین خاطر همواره دغدغه مردم را داشت.

یکی از دختران کیومرث پوراحمد نیز به نمایندگی از دیگر خواهرانش گفت: همیشه به پدرم می‌گفتم فکر نمی‌کنم هیچ دختری پدری مثل ما داشته باشد چون او عاشقانه دخترانش بود و ایران را نیز دوست داشت.

در بخش پایانی مراسم مهرداد پوراحمد برادر مرحوم کیومرث پوراحمد نیز بیان کرد:کیومرث پوراحمد با قلم جادویی‌اش برای ما می‌نوشت و خاطره می‌آفرید. او برای ما این شرایط را ایجاد می‌کرد تا به کودکی نیمه‌تمام خود سرک بکشیم.

گفتنی است روز یکشنبه 20 فروردین‌ماه، ساعت 10 صبح مراسمی برای وداع با زنده‌یاد استاد «کیومرث پوراحمد» در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

5/5 - (39 امتیاز)