سیاست یک بام و دو هوای وزارت ارشاد

هنردستان:  در شرایطی که موسسات شبکه نمایش خانگی نیاز به اخذ مجوز از وزارت ارشاد هستند برخی موسسات که امکان نمایش VOD از وزارت ارشاد دریافت کردند سریال‌های روز دنیا را با زیرنویس و دوبله ارائه می‌دهند!

به گزارش  هنردستان، این روزها شبکه قاچاق فعال‌تر از گذشته عمل می‌کند و به کار خود با گستردگی ادامه می‌دهد به فعالیت این شبکه باید فعالیت غیرقانونی استودیوهای دوبله و انتشار فیلم‌های روز جهان و سریال‌ها را  اضافه کرد. 

 

به گزارش  هنردستان، این روزها شبکه قاچاق فعال‌تر از گذشته عمل می‌کند و به کار خود با گستردگی ادامه می‌دهد به فعالیت این شبکه باید فعالیت غیرقانونی استودیوهای دوبله و انتشار فیلم‌های روز جهان و سریال‌ها را  اضافه کرد. در این میان موسسات ویدئو رسانه به شدت متضرر می‌شوند و هیچ اقدام و تحرکی نیز از سوی تشکل‌ها و وزارت ارشاد صورت نمی‌گیرد.

ستاد صیانت از محصولات فرهنگی نتوانست آنگونه که ادعا شد جلوی فعالیت سایت‌های مشخصی که روزانه به فعالیت در این حوزه می‌پردازند و فیلم‌های ایرانی و خارجی را بارگذاری می‌کنند، بگیرند. این سایت‌ها  قول ارائه فیلم‌های روز دوبله شده را به مخاطبان می‌دهند  و بدون هیچ خلف وعده‌ای به فعالیت خود به دقت عمل می‌کنند و در انتشار فیلم و سریال‌های روز دنیا همت گماشتند . 

اما موسساتی که پروانه رسمی از وزارت ارشاد کسب کردند و امکان سامانه‌ ویدئوی درخواستی را نیز از موسسه رسانه های تصویری دریافت کردند نیز به ارائه فیلم و سریال‌های روز دنیا علاقمند شده و در یک سال گذشته تلاش دارند با ارائه فیلم‌ها و سریال‌ها با دوبله یا زیرنویس فارسی به فعالیت در این حوزه بپرداختند و ستاد صیانت و مبارزه با قاچاق نیز هیچ واکنشی نشان نداده و وزارت ارشاد نیز درخصوص فعالیت این موسسات واکنشی نشان نمی‌دهد. به طور نمونه شرکت‌هایی چون Aio، فیلم نت، نماوا و… از موسسه رسانه‌های تصویری مجوز شبکه VOD را دریافت کردند اما همین موسسات معتبر به ارائه فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا مشغول هستند بی آنکه مراجع قانونی با این نوع فعالیت‌ها برخورد کنند. جالب است که سریال 24 توسط یکی از موسسات شبکه نمایش خانگی به صورت رسمی در شبکه نمایش خانگی ارائه می‌شد که به دلیل غرض‌ورزی این سریال نسبت به ایران در فصل‌های جدید از سوی وزارت ارشاد مجوز ارائه فصل‌های جدید به این سریال آمریکایی داده نشد و این سریال نیمه کاره رها شد اما همین سریال توسط یکی از شرکت‌های دارنده مجوز VOD با دوبله ارائه می‌شود. 

موسسات که در شبکه نمایش خانگی فعالیت می‌کنند موظف به دریافت مجوز و رعایت شئونات در ارائه آثار در شبکه نمایش خانگی هستند. سوال اینجاست که کدام آئین نامه و مقررات اجازه فعالیت  در حوزه سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی روز دنیا را به شرکت‌هایی که امکان ارائه vod دارند را می‌دهد؟ اگر خرید حق رایت برای انتشار نسخه فیلم و سریال در شبکه نمایش خانگی برای موسسات شبکه نمایش خانگی لازم اجراست چگونه این قانون شامل برخی از موسسات که امکان ارائه vod را دارند اعمال نمی‌شود؟

متاسفانه سیاست‌های یک بام و دوهوای وزارت ارشاد و عدم نظارت لازم از سوی ستاد صیانت از محصولات فرهنگی باعث شده است که موسساتی که مجوز توزیع آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی هستند با مشکلات عدیده مواجه شوند . با توجه به فعالیت گسترده شرکت‌هایی که مجوز سامانه VOD را از موسسه رسانه‌های تصویری کسب کردند به نظر می‌رسد دیگر وزارت ارشاد نظارت درستی ندارد.   

منبع : فارس 

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »