امضای تفاهم‌نامه با سه مجموعه خصوصی توسط مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی

در روز اسناد ملی و میراث مکتوب، سه تفاهم‌نامه با سه مجموعه خصوصی فرهنگی و هنری امضا شد.

به گزارش سایت هنردستان، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، مهدی صفاری‌نژاد، مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی با سه مجموعه خصوصی تماشاخانه سیدعلی نصر، موزه منوچهر شیبانی و موزه تعزیه دریایی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه، پیرو اصل دوم از سه اصل آموزش، پژوهش و آفرینش در این کانون، صفاری‌نژاد با موزه منوچهر شیبانی با هدف جمع‌آوری و آماده‌سازی برای انتشار نمایش‌نامه‌های منوچهر شیبانی ـ نقاش پیشرو معاصر ـ که در کنار شاعربودن، نمایش‌نامه‌هایی با موضوع‌های ملی چون تراژدی سهراب و اقوام همچون «رش گل آتش» را نگارش کرده، به امضا رساند.

شیبانی در  طراحی دکور و نورپرداز نیز دستی داشته است. همچنین در دفترهای تئاتر نیلا، مقاله‌ای با عنوان «منوچهر شیبانی؛ نمایش‌نامه‌نویس» نیز به چاپ رسیده است.

تماشاخانه نصر با حمایت و انتشار کتاب‌های نمایشی طی سال‌های گذشته در کنار اجرای نمایش، پروژه‌های پژوهشی مانند به‌روزرسانی کمدی سپید در کاشان را بر عهده داشته است.

صفاری‌نژاد با اشاره‌ای به پیشینه نمایش‌های آیینی و سنتی گفت:««آق‌حسین کاشی»، نمونه‌ای از تقلیدهای سپیدبازی در سرزمین ماست.کمدی‌های ایرانی یا تقلید، به دو دسته سیاه‌بازی و سپیدبازی تقسیم می‌شوند که به سپیدبازی،«کمدی‌های ولایتی» هم می‌گویند.کمدین سپید، در هر شهری به زبان همان شهر، صحبت می‌کند و اجرای نمایش دارد».

او افزود:«شهر کاشان از قدیم،«آقانانوس» و یکسری میان‌پرده‌های کمدی داشته. محسن خسروی در دهه شصت، شخصیت «آق‌حسین کاشی» را بر اساس اندوخته‌ها، دیده‌ها و تجربه‌هایش خلق کرد و این اتفاق نمایشی شکل گرفت. در حال حاضر وحیدرضا صادق‌پور با اجرای نمایش‌هایی که با استقبال زیاد تماشاگران روبه‌رو بوده، این امر مهم را پیگیری کرده و گسترش داده است. صادق‌پور اکنون نمایش «هتل پرماجرا» را روی صحنه دارد».

در این تفاهم‌نامه قرار بر این شد که اسناد موجود در مجموعه‌های شخصی این گونة نمایشی جمع‌آوری شده و در قالب مجموعه‌ای منتشر بشود.

در آخرین مورد، مهدی دریایی ـ تعزیه‌خوان و پژوهشگر تعزیه ـ که برای گرفتن جایزه به تهران آمده بود، در ادامه همکاری با کانون و چاپ کتاب‌های دفتر تعزیه ۱۱ تا ۱۵ و کتاب دفتر «شبیه‌نامه ۱» در نشستی کوتاه قرار شد لیست اسناد ورقی، ملزومات و ادوات اجرای تعزیه کامل بشود و در کنار پیگیری افتتاح موزه تعزیه، آماده همکاری با ارگان‌ها بر برپایی نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت باشند.

گفتنی‌ست تماشاخانه نصر با یاد سیدعلی‌خان نصر در مجموعه فرهنگی اقامتی خانه نقلی کاشان قرار دارد.

امتیاز دهید