امیدوارم سهم خواننده را از انتشار اثرش بدهیم

هنردستان : معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: امیدواریم روزی برسد که براساس مقررات حاکم بر فضای مجازی، در خانه‌ی خواننده یک اثر را بزنیم و بگوییم، این سهم تو از انتشار اثرت در فضای مجازی است.

به گزارش هنردستان ، امیر خوراکیان – معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی – که امروز (۲۸ فروردین‌ماه) در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «عطار» در تالار رودکی سخن می‌گفت، درباره موسیقی و فضای مجازی اظهار کرد: در بررسی هزار کانال برگزیده‌ی یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی، متوجه شدیم ۳۴ درصد این کانال‌ها به سرگرمی اختصاص دارند و ۲۱ درصد آن‌ها کانال‌های موسیقی هستند.

 

به گزارش هنردستان ، امیر خوراکیان – معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی – که امروز (۲۸ فروردین‌ماه) در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «عطار» در تالار رودکی سخن می‌گفت، درباره موسیقی و فضای مجازی اظهار کرد: در بررسی هزار کانال برگزیده‌ی یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی که در ایران بسیار مورد استفاده است، متوجه شدیم ۳۴ درصد این کانال‌ها به سرگرمی اختصاص دارند و ۲۱ درصد آن‌ها کانال‌های موسیقی هستند. در طول چهارماه گذشته، اعضای این کانال‌ها از ۱۰ میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

او ادامه داد: موسیقی، یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مواردی است که در محتوای فضای مجازی در اختیار مخاطبان است. زمانی که در حوزه فرهنگ و هنر با چنین مخاطبان گسترده‌ای مواجه هستیم، برنامه‌ریزی برای آن موضوعی جدی به نظر می‌رسد.

وی همچنین گفت: فضای مجازی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، در ارتباط با موسیقی می‌تواند خدماتی را ارائه کند و از طرفی می‌تواند مخاطره‌هایی نیز داشته باشد که باید درباره آن‌ها تدبیری اندیشید. فضای مجازی به گسترش موسیقی با سرعت بالا کمک می‌کند، حتی تولیداتی که برای آن‌ها محدودیتی وجود داشته، خیلی سریع در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد؛ اما از نظر رعایت حقوق صاحبان اثر، مخاطره‌هایی وجود دارد.

خوراکیان بیان کرد: ما برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی، در چند محور می‌توانیم برنامه ریزی کنیم تا به نتیجه خوبی برسیم؛ اول تنظیم ذائقه عمومی با آثار فاخری که تناسب بیشتری با فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند، دوم برای حفظ حقوق صاحبان اثر باید تدبیری اندیشید که رساندن آثار فرهنگی و هنری به دست مخاطبان، اقتصاد این بخش را که ضامن بقای آن است، دچار آسیب نکند و دیگر این‌که هر تولیدکننده و سرمایه‌گذاری جرأت ورود به این عرصه را نداشته باشد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در ادامه، اظهار کرد: ما در حال اندیشدن تدبیری هستیم تا در مجموعه‌هایی که توزیع‌کننده محتوا هستند، سهم تولیدکننده اثر به‌گونه‌ای محفوظ باشد. ما طرحی در دست اقدام داریم که به‌عنوان نمونه، کارهای اولیه آن توسط بخش خصوصی انجام شده و امیدواریم در آینده، شاهد مدلی باشیم که هم مردم بتوانند به‌طور رایگان از محصولات فرهنگی استفاده کنند و هم کسانی که به‌دلیل استفاده از این محصولات، اینترنت‌شان را می‌فروشند و پول اینترنت را می‌گیرند، از پول دریافتی فروش اینترنت، سهم تولیدکننده محتوا را کنار بگذارند. بنابراین ما منتظر قانونی هستیم که در زمینه مالکیت معنوی لازم است در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، البته ممکن است تصویب این قانون زمان زیادی را ببرد.

خوراکیان توضیح داد: ما با این نگاه به‌دنبال حقوق تولیدکنندگان آثار هنری و فرهنگی هستیم که این حقوق در فضای مجازی محفوظ باشد و سهم‌شان حداقل از فروش اینترنتی، به خودشان برگردد. البته امکانی پیش‌بینی‌شده که اگر مصرف‌کننده‌ای خواست از اثر مشخصی حمایت کند، این سیستم برای او نیز فراهم شود. امیدواریم روزی بدون این‌که خواننده‌ی یک اثر بداند، طبق مقررات حاکم بر فضای مجازی، در خانه‌ی او را بزنیم و بگوییم این سهم تو از انتشار اثرت در فضای مجازی است.

منبع :  ایسنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »