برپایی نمایشگاه «ساناز البرزی» در بزرگ‌ترین کتابخانه سیار جهان

ساناز البرزی، هنرمند خوش‌نویس ایرانی در بزرگ‌ترین کتابخانه سیار جهان که در کشتی کروز لوگوز هوپ واقع شده، ضمن برپایی نمایشگاه و کارگاه یک‌روزه به معرفی خط کوفی پرداخت. این رویداد به دعوت بخش فرهنگی و هنری کشتی لوگوزهوپ و با همکاری گالری هاتف برگزار شد.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از روابط‌عمومی گالری هاتف، ساناز البرزی از جمله هنرمندان جوان و پرکاری است که سال‌هاست تمرکزش را بر روی نقاشی‌خط و خط کوفی گذاشته و آثارش در نمایشگاه و رویدادهای مهم هنری در داخل و خارج از کشور مورد اقبال قرار گرفته است. او به عنوان نخستین ایرانی در بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب سیار جهان بر آب‌های ابوظبی مجموعه‌ای از آثارش را به نمایش گذاشت و در خلال برپایی این نمایشگاه ورکشاپ آموزشی خط کوفی برگزار کرد.

البرزی در یک رویداد هنری یک‌روزه عام‌المنفعه درباره خط کوفی شيوه آموزشي اوليه، تفاوت و شباهت‌هایش با خطوط ديگر كوفي از جمله خط كوفي مشرقي و كوفي قيرواني سخن گفت و علاقه‌مندان در دو گروه بزرگسال و نوجوان، شيوه نوشتن خط کوفی را تجربه كردند. سپس البرزی نحوه استفاده مدرن از خطوط سنتی و تكنيك‌های اجرای يك تابلو نقاشي‌خط به صورت عملی را آموزش داد.

کشتی لوگوزهوپ بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب روی آب در دنیاست، این کشتی به بنادر کشورهای مختلف سر می‌زند و در مدت توقف خود مردم محلی می‌توانند از خدمات فرهنگی این کشتی استفاده کنند.

این کشتی که با هدف ارائه خدمات اجتماعی و انسان‌دوستانه فعالیتش را مدت‌هاست آغاز کرده، به کشورهای محروم از امکانات اولیه سفر می‌کند و به علاقه‌مندان خدمات آموزشی رایگان ارائه می‌کند.

این کشتی پیش از ابوظبی در کشورهای مختلفی مانند عراق و لبنان پهلو گرفته و در ادامه به عمان،کویت و بحرین سفر خواهد کرد. قاره آفریقا مقصد بعدی این کشتی خواهد بود.

در این کشتی کتاب و محصولات فرهنگی از سراسر دنیا به زبان‌های مختلف فروخته می‌شود. همچنین بخشی برای فروش و اهدای کتاب‌های دست دوم دارد. اجراهای هنری مانند موسیقی و ورک‌شاپ‌های آموزشی رایگان از فعالیت‌های آن است.

همچین نمایشگاه انفرادی نقاش‌خط و خط کوفی ساناز البرزی 16 خردادماه با همکاری گالری هاتف در گالری urbanist art gallery  شهر دبی برپا شده و تا 31 خردادماه ادامه خواهد داشت.

البرزی در این نمایشگاه ۲۳ اثر را که شامل آثار نقاشی‌خط و خط کلاسیک کوفی است، در معرض دید مخاطبان قرار داده. او این مجموعه را در فاصله سال‌های 13۹۴ تا ۱۴۰۲ خلق کرده و برخی از آثار این نمایشگاه از مجموعه‌دارها امانت گرفته شده است.

آثار این مجموعه از ۴ هزار تا ۱۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

ساناز البرزی متولد 1365، دانشجوی مقطع دکترا رشته تاریخ هنر اسلامی در دانشگاه الهیات استانبول و حوزه مطالعاتی‌اش خط کوفی است. او همچنین در خط ثلث شاگرد استاد داوود بکتاش بزرگ‌ترین استاد خط ثلث در جهان اسلام است. البرزی همچنین سهم بسزایی در معرفی و آموزش خط کوفی در ترکیه داشته است. البرزی تاکنون آثارش را در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته و آثارش به موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف راه یافته است.

امتیاز دهید