امیدوارم هنر به سیاست هم کشیده شود

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در اختتامیه نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی، گفت: امیدوارم این کنش هنری دوختن، آراستن و زیبا ساختن، از هنر به سیاست هم کشیده شود و سیاستمدار بیشتر به هنر و هنرمندان توجه کند.

به گزارش هنردستان، بهمن نامورمطلق اظهار کرد: ما با دوختن، متن‌ها را به هم پیوند می‌زنیم و روابط بین متنی در پارچه ایجاد می‌کنیم یا متن موجود را با طراحی‌هایی که انجام می‌دهیم، زیباتر می‌کنیم.

به گزارش هنردستان، بهمن نامورمطلق اظهار کرد: ما با دوختن، متن‌ها را به هم پیوند می‌زنیم و روابط بین متنی در پارچه ایجاد می‌کنیم یا متن موجود را با طراحی‌هایی که انجام می‌دهیم، زیباتر می‌کنیم. 

او خطاب به حاضران در این جشنواره، گفت: شما زندگی را زیباتر می‌کنید. هنرمند است که انسان را از ملالت خارج و موجب می‌شود زندگی زیباتر شود. اگر هنرمند نباشد زندگی دچار حزن و اندوه می‌شود و خوشبختانه کشور ما از وجود هنرمندان غنی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: به هر جایی از ایران که سفر می‌کنیم، می‌توانیم با دوخت و دوز آنجا، آن منطقه را بشناسیم. ۱۲۰۰ رشته دوخت و دوز داریم که هر کدام برای خودشان زیررشته‌هایی دارند. کدام کشور است که ادعا کند بیش از ۱۲۰۰ گونه دوخت و دوز دارد؟!

نامورمطلق بیان کرد: ایرانی‌ها سعی کرده‌اند با دوخت و دوزها، تصویری را که از جهان دارند، روی آثارشان نمایان کنند. شما دوخت و دوزها را به یک پیکره واحد تبدیل و سعی کرده‌اید کارهای تازه ارائه کنید. ما در همه حوزه‌ها نیازمند کارگاه‌های علمی و به‌روز کردن و همچنین جوان‌تر کردن آن هستیم.

او اظهار کرد: صنعت پوشاک بزرگ‌ترین صنعت در جهان است و اگر بتوانیم به شما امکان عرضه در این بخش را بدهیم می‌تواند به صنایع دستی کمک زیادی کند. من به‌تازگی به کشور عمان سفر کردم. بسیاری از لباس‌های محلی که در این کشور وجود داشت، بلوچی بودند. وقتی از موزه‌های این کشور دیدن کردم، زیباترین و رنگی‌ترین لباس‌ها به اقوام ایرانی متعلق بود که به این کشور مهاجرت کرده بودند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به این‌که در فرانسه تحصیل کرده است، گفت: هنگامی که در فرانسه درس می‌خواندم هر کسی که از من می‌پرسید چطور فرش ایرانی را بشناسیم، توضیح می‌دادم که موتیف‌های بهشتی و رنگ‌های متنوع، معرف فرش‌های ایران هستند. ما باید سعی کنیم از این فرهنگ صیانت کنیم زیرا هویت ما ساده به‌دست نیامده است.

نامورمطلق اعلام کرد: فکر می‌کنم کاخ نیاوران مکان خوبی برای به نمایش گذاشتن آثار شما هنرمندان در این جشنواره باشد. بهتر است این موضوع را تمام‌شده محسوب نکنیم. من نیز تلاش می‌کنم همین کاروان به اصفهان و خراسان رضوی برود و این زیبایی را منتشر کند تا بتواند تاثیرگذار باشد.

در نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی از فاطمه اکبریه، هنرمند رشته سوزن‌دوزی از قزوین، فاطمه حاتمی هنرمند رشته سوزن‌دوزی از خراسان رضوی، عباسعلی بی‌پناه هنرمند رشته قلاب‌دوزی، آذردخت صالحی هنرمند رشته قلاب‌دوزی از اصفهان، محترم نیزاری هنرمند رشته قلاب‌دوزی از خراسان رضوی، در بخش پوشاک نیز از نرگس فخیمی، شکوفه کنکاشیان و خیرالنساء صمدیان تقدیر شد. همچنین از کتاب «ابریشم‌دوزی‌های ایرانی» نوشته شهین پزشکی رونمایی شد.

 

منبع:ایسنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »