دومین جلسه از سلسلهنشستهای تالار هنر با هنرمندان فعال تئاترکودک و نوجوان روز دوشنبه، دوم مردادماه با حضور میثم عباسی، آرش شریفزاده، علیرضا دهقانی، ریحانه مطهری و ماندانا عبقری برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی تالار هنر، سلسله نشستهای تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان هر هفته با دعوت از تعدادی از هنرمندان و متخصصان این حوزه و در موضوعات متفاوت برگزار شد که به موضوع «مخاطب و اقتصاد آثار نمایشی» اختصاص داشت.
در این نشست محسن امیری مدیر تالار هنر، میثم عباسی، آرش شریفزاده، علیرضا دهقانی، ریحانه مطهری و ماندانا عبقری از کارگردانان و بازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان و حوزه روابطعمومی و بازاریابی حوزه تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتند.
علیرضا دهقانی، بازیگر و کارگردان تئاتر در ابتدا به حمایت هنرمندان از نمایش همکارانشان و دیدن نمایش دیگران پرداخته و لزوم کنترل کیفی آثار حتی بعد از اخذ مجوز را ضروری دانست.
او درباره حضور جوانان در تالار هنر گفت: جوانان باید مسیر رشد حرفهای خود را پلهپله طی بکنند و یکشبه به تالار هنر نرسند. سیستم ارتقای هنرمند و رعایت سلسلهمراتب باعث میشود که نیروهای جوان و متخصص در آینده به تئاتر کودک و نوجوان تزریق شود.
دهقانی با پرداختن به مساله اقتصادی در تئاتر ادامه داد: در شرایطی هستیم که دغدغه کارگردان دیگر مساله هنری نیست و بیشتر درگیر اینست که چگونه بودجه کار را تامین و دستمزد عوامل را پرداخت کند.
ماندانا عبقری نویسنده،کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: تئاتر کودک نیازمند تخصص است. اگر افراد بدون تخصص به این حوزه وارد شوند، سلیقه مخاطب تحتالشعاع قرار میگیرد و سیر نزولی خواهد شد.
او درباره مسائل اقتصادی تولید تئاتر نیز ادامه داد: اگر تهیهکننده و اسپانسر جذب این حوزه شود اتفاق خوبی خواهد افتاد. خود سالن نیز لازم است که رایزنیهایی برای جذب مخاطب ثابت انجام بدهد تا قبل از شروع هر اجرا تماشاگران ثابت و دائمی خود را جذب کند.
ریحانه مطهری طراح صحنه و فعال حوزه روابطعمومی تئاتر با پرداختن به تئاتر نوجوان تصریح کرد: تا کنون به تئاتر نوجوان بسیار کم پرداخته شده است.
او حمایت از کار اولیها را پیشنهاد داده و افزود میتوان در ساعتهای مشخصی که به کار حرفهای لطمه وارد نشود، برای کار اولیها هم فرصت دیدهشدن ایجاد کرد.
مطهری ثبات مدیریت را برای برنامهریزی مهم و تاثیرگذار دانسته و پرهیز از نگاه خاص به برخی از هنرمندان را که باعث رنجش هنرمندان دیگر میشود نکته مهمی در مدیریت سالن اجرا ارزیابی کرد.
او با پایینماندن قیمت بلیت نمایشهای کودک و نوجوان مخالفت کرده و تصریح کرد: بلیت قیمت مناسب باعث تولید آثار با کیفیت میشود. اگر تماشاگری هم مشکل مالی داشته باشد، میتواند از یکشنبهها که قیمت بلیت نیمبها ارائه میشود استفاده کند. این اتفاق باعث میشود که هنرمندان این حوزه ارزشمندتر دیده شوند.
آرش شریفزاده،کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ادامه نشست گفت: همیشه جای بخشهای مختلف در تالار هنر خالی بوده. با این حال باید رعایت مساوات بشود و به بخشهای گوناگون به یک اندازه زمان داده شود.
او اتفاق مثبت برای یک نمایش را اتفاقی ندانسته و گفت: موفقیت یک نمایش از پس تجربه به دست میآید. هنرمندان جوان کمکم و با کسب تجربه در این حوزه به موفقیت میرسند. تالار هنر این وظیفه را دارد و تعیین کف و سقف فروش میتواند به گروه انگیزه لازم برای رسیدن به کیفیت لازم و جذب مخاطب را بدهد.
او ادامه داد: حرفهایهای این رشته باید بینهایت حمایت شوند و تبعیض بین افراد وجود نداشته باشد که امیدواریم این رویکرد در تالار هنر شکل بگیرد.
شریفزاده نیز کمرنگشدن بلیت نیمبها و تخفیفدار را مورد تاکید قرار داده و پیشنهاد داد که برای کار اولیها تعداد محدود اجرا در نظر گرفته شود.
او نگاه خلاقه، مستعد و جدی نیروهای جوان را مورد تقدیر قرار داده و تاکید کرد که باید این نیروها به تدریج تجربه لازم در این حوزه را پیدا کرده و اتفاقهای خوب رقم بخورد.
میثم عباسی نویسنده،کارگردان و بازیگر تئاتر نیز مسائل اقتصادی را دلیل افت کیفیت نمایشهای کودک و نوجوان دانسته و تصریح کرد مسائل اقتصادی باعث میشود کارگردانها کمتر به سراغ متخصصان این رشته هنری بروند.
او ادامه داد: هر نمایشی که بخواهد بفروشد باید به سراغ چهرهها برود که آن هم نیازمند اسپانسرهاست. نمایشها باید کمدی یا موزیکال باشند که خوب بفروشند. سالنهای خصوصی امتیازات آزادانه بیشتری میدهند که در سالنهای دولتی رخ نمیدهد.
او جذب اسپانسر و حامی مالی توسط تالار هنر را که یک سالن دولتی محسوب میشود راحتتر از سالنهای خصوصی دانسته و جامعه هدف مشخص و مخاطب خاص داشتن سالنهای دولتی را یکی از امتیازات آن برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد.
عباسی پیشنهاد داد که مبلغ ناچیز کمکهزینه دولتی به گروههای جوان اختصاص پیدا کند که نمیتوانند اسپانسر جذب کنند. در این صورت میتوانیم کار باکیفیتتری از آنها بخواهیم.
او لزوم تاکید بر تولید نمایش ایرانی و اورِژینال را یکی از تاکیدات تالار برای گروههای جوان عنوان کرده و پیشنهاد داد که گروههای پیشکسوتتر به سمت جذب اسپانسر بروند که ارتباطات بیشتری دارند.
محسن امیری مدیر تالار هنر در پایان نشست تاکید کرد: تالار هنر باید پاتوق هنرمندان کودک و نوجوان باشد. باید جلسات بیشتری برگزار شود تا هنرمندان مشخص کنند که چه نمایشی شایسته حضور در تالار هنر است.
او حضور هنرمندان در این تالار را لازمه حیات این تالار دانست حمایت دوطرفه میتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند.
او تاکید کرد برای تالار هنر و موفقیت این تالار حاضر است که به سراغ هر نهاد و سازمانی برود، جلسه بگذارد و از این کار هیچ ابایی ندارد.