گفت‌وگو با «آیناز زارعی»،کیوریتور نمایشگاه هنرهای تجسمی تجلی هنر

دیگر ضرورتی برای نمایش آثار در فضای مجازی نبود

احمدرضا حجارزاده: نمایشگاه گروهی «تجلی هنر» به کیوریتوری آیناز زارعی از روز 13 مردادماه در گالری زرنا آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه گروهی،که تا روز ۱۸ مردادماه ادامه خواهد داشت، ۴۵ اثر در رشته‌های هنری نقاشی، عکاسی، تهذیب، خوشنویسی، دیجیتال‌آرت و نقاشی‌خط از ۳۷ هنرمند به نمایش گذاشته شده‌اند.کیوریتوری نمایشگاه گروهی «تجلی هنر» را آیناز زارعی ـ هنرمند مطرح حوزه نقاشی ـ بر عهده دارد. زارعی طی دو سال گذشته، سه نمایشگاه تجسمی را به صورت مجازی و با عناوین «معجزه‌ی هنر»،«انعکاس هنر» و «کُهن‌هُنر»، برپا کرده که با استقبال خوب هنردوستان روبه‌رو شده بود. هنرمندانی که در نمایشگاه «تجلی هنر» آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند، عبارتند از: ابراهیم آقاخانی، الهه کاظمی، الهه کاظم‌زاده شورجه، آذر درخشانی، آناهیتا شیخی، پروین پائیزی، ترانه صفوی، تکتم عبدی‌پور، رامین اقتصادی، زهرا فرقانی‌فر، زهرا نصرالهی‌فر، ساناز گودرزی، سپیده کاشانی‌منصور، سپیده دی‌بمهر، سوگند سام‌فر، سینا فرامرزی، شبنم زند، شقایق مرتضوی، شیوا انتشاری، فاطمه آتشکده، فاطمه باب‌الخانی، فرزانه درویشی، فهیمه جمالی، قدرت پالوانه،گیتی نصیر قرجه‌داغی، محمد حسن‌زاده‌خطیر، مرضیه گله‌پور، معصومه رضایی، مهرنوش اخوان‌بزاز، مهرنوش روزبهانی، نازنین سبحانی، ندا شیرمیری، نرگس عبداللهی‌راد، نفیسه حقانی، نگار شهبازی، هدایت رنجی و هدی شیرمیری. به بهانه برپایی این نمایشگاه با آیناز زارعی درباره‌ی کیفیت آثار رسیده و چگونگی برگزاری آن گفت‌وگو کردیم.

***

  • نمایشگاه گروهی «تجلی هنر» را با چه هدف و رویکردی برپا کردید؟

** نمایشگاه تجلی هنر مانند سایر نمایشگاه‌های پیشین در ابتدا با هدف حمایت و همراهی هنرمندان کشور راه‌اندازی شد، چون معتقدم حضور در نمایشگاه فرصت مناسبی است برای هنرمندانی که تمایل دارند آثارشان به فضای نمایشگاهی وارد و دیده بشود تا مخاطبان خاص خود را پیدا بکنند، بخصوص برای هنرمندانی که سابقه شرکت در نمایشگاه نداشته‌اند. علاوه بر این فرصت خوبی‌ست برای هنرمندانی که سابقه فعالیت حرفه‌ای داشته‌اند و در برهه زمانی خاصی کم‌کار شده‌اند. از این‌رو خوشحالم که انگیزه و فرصتی برای فعالیت حرفه‌ای هنرمندان ایجاد شده است.

  • مهم‌ترین ویژگی و تفاوت نمایشگاه «تجلی هنر»، غیر از حضوری‌بودن برای بازدید، با نمایشگاه‌هایی که پیش از این برگزار کرده بودید، در چیست؟

** همان‌طور که خودتان اشاره کردید، بعد از برگزاری چند نمایشگاه مجازی، نمایشگاه تجلی هنر به صورت حضوری برگزار شد. در این نمایشگاه هم مانند نمایشگاه‌های قبلی آثار متنوعی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته که به لحاظ تکنیک‌های به کاررفته بسیار متفاوت بودند و این تنوع در نمایشگاه‌های پیشین کم‌تر دیده می‌شد. آثار جمع‌آوری‌شده در نمایشگاه «تجلی هنر» با تکنیک آبرنگ، رنگ و روغن، اکریلیک، مدادرنگی، پاستل، میکس‌مدیا و … بوده که این گوناگونی برای مخاطبان جذابیت دیداری فوق العاده‌ای ایجاد کرده است.

  • با وجودی که وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور بر هنرهای تجسمی هم تاثیر داشته، ولی انگار در این نمایشگاه تعداد هنرمندان و آثار برگزیده برای نمایش بیش‌تر از تجربه‌های قبلی بوده‌اند. به نظرتان چرا چنین استقبالی از نمایشگاه «تجلی هنر» صورت گرفته؟

** با توجه به استقبال بسیار خوب شرکت‌کنندگان و تعداد آثار زیاد پذیرفته‌شده در نمایشگاه می‌توان گفت هنرمندان بیش از پیش آگاه و خواستار موفقیت و رشد در حوزه هنری خود هستند و می‌دانند که لازمه موفقیت و دیده و شناخته‌شدن آثارشان در فضای نمایشگاهی مستلزم حضور مستمر است، در حالی‌که این آگاهی در دوره‌های قبلی کم‌تر به چشم می‌خورد. بنابراین هنرمندان با وجود تاثییرات ناشی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور همواره برای پیشرفت‌شان تلاش و حضور پیدا خواهند کرد که این سطح آگاهی اولین قدم موفقیت برای هر هنرمندی محسوب می‌شود.

  • آیا تمام آثاری که در این نمایشگاه حضور دارند، از منظر شما به عنوان کیوریتور و یک نقاش حرفه‌ای، از کیفیت هنری ارزشمندی برخوردار هستند یا دلیل این حجم از آثار بر دیوار گالری، فرصتی است که برای دیده‌شدن به هنرمندان داده‌اید؟

** خیر، تعداد زیادی از آثار جمع‌آوری‌شده توسط هنرمندان خلاق و‌ مستعدی اجرا شده که از سطح کیفی و بصری بالایی برخوردار است. در کنار آن تعداد آثار اندکی قرار گرفت که از سطح پایین‌تری برخوردار بوده است. طبعاً در تمام نمایشگاه‌های گروهی امکانش نیست که همه آثار در یک سطح انتخاب و جمع‌آوری بشوند. از این‌رو در همه نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی تعادلی بین آثار قوی‌تر و معمولی‌تر در نظر گرفته می‌شود. در واقع این فرصت به هنرمندان تازه‌کار داده می‌شود که با دیدن آثار حرفه‌ای انگیزه بیش‌تری برای ارائه آثار قوی‌تر و حضور در نمایشگاه بعدی به دست بیاورند.

  • با وجودی که محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی در کشور برطرف شده و اکنون امکان برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری وجود دارد، فکر نمی‌کنید بهتر بود هم‌زمان با نمایشگاه «تجلی هنر»، این آثار را در فضای مجازی هم برای علاقه‌مندان هنرهای تجسمی به نمایش می‌گذاشتید؟

** بنا به درخواست مکرر هنرمندان طی چند ماه اخیر و بعد از برگزاری چند نمایشگاه مجازی، لازم دیدم این نمایشگاه به صورت حضوری برگزار بشود که هنرمندان و ‌آثارشان بتوانند به شکل فیزیکی در فضای نمایشگاه حضور پیدا بکنند. همین امر منجر به شناخت و آشنایی بیش‌تر هنرمندان شرکت‌کننده در حوزه فعالیت آن‌ها با توجه به فضای گالری شد. در راستای نمایشگاه حضوری ضرورتی برای نمایش آثار در فضای مجازی نبوده و فکر می‌کنم یا نمایشگاهی باید به صورت حضوری برگزار بشود یا مجازی، یعنی با ترکیب این دو موافق نیستم، چون فکر می‌کنم‌ در این صورت کیفیت نمایشگاه در هر دو شکل برگزاری پایین می‌آید.

  • به عنوان برگزارکننده این نمایشگاه، طی روزهای گذشته بازخوردهایی که از جانب مخاطبان و تماشاگران دریافت کردید، چطور بوده؟ آیا از نمایشگاه استقبالی را که انتظار داشتید، به عمل آمده است؟!

** با توجه به اطلاع‌رسانی بسیار خوبی که از برگزاری نمایشگاه در رسانه‌های نظیر خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و فضای مجازی صورت گرفته بود، با استقبال خیلی خوبی از سوی هنرمندان و هنردوستان روبه‌رو شدیم و بازدید از نمایشگاه در روز افتتاحیه و روزهای دیگر بسیار خوب و موفق بوده است. همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، تمایل هنرمندان برای شرکت در نمایشگاه‌های آتی زیاد بود و در راستای درخواست‌شان به زودی نمایشگاه بعدی نیز برگزار خواهد شد.

  • وضعیت کیفی و معیشتی هنرهای تجسمی را در شرایط فعلی کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظرتان تغییری در این رشته هنری شکل گرفته یا وضعیت آن راکد و در حال سقوط است؟

** فکر می‌کنم با توجه با این‌که هنرمندان و علاقه‌مندان در عرصه هنری بستر فراهم و مناسبی نسبت به قبل دارند، در مسیر هنری کمی قوی‌تر عمل می‌کنند. هنرمندانی که سابقه درخشان و مستمر دارند، هر روز مطمئناً بهتر و قوی‌تر خواهند شد. هنرمندانی هم که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند با وجود حمایت از جانب هنرمندان بزرگ رو به پیشرفت خواهند بود. امیدواریم هر روز بر تعداد هنرمندان خوب و لایق کشورمان افزوده بشود.

امتیاز دهید