نقشی بر تار و پود زمان در گالری ایده

«نقشی بر تار و پود زمان» عنوان نمایشگاه نقاشی و چیدمان دلارام قائمی است که از 20 تا 25 مردادماه در گالری ایده میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش روابط‌عمومی این نمایشگاه، دلارام قائمی درباره چگونگی شکل‌گیری مجموعه اخیرش گفت: فرش‌های قدیمی که از پدر م برایم به یادگار مانده بود سبب شد تا در سرم جرقه‌ای بدرخشد و  در آثارم تار و پود قالی‌ها را با تار و پود بوم نقاشی گره بزنم و حاصلش شد قرارگرفتن تکه‌هایی از قالی در کنار نقش صورت خورشیدوش زنان و جقه‌های میان‌تهی از ساسانی تا قاجار.

او افزود: پیش از این دو اثر از این مجموعه را در قالب نمایشگاهی در گالری شکوه به نمایش گذاشتم و این برای نخستین‌بار است که مجموعه «نقشی بر تار و پود زمان» را به صورت مستقل به نمایش می‌گذارم و این پروژه همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته این هنرمند، فرش ایرانی هر کجا که باشد فرصتی‌ست برای لمس تاریخ این مرز و بوم و همواره بر تارک فرهنگ ایرانی درخشیده است. خواه پازیرک باشد، خواه فرش باشکوه بهارستان در کاخ تیسفون و خواه در کنج خانه من و شما. به نظرم دردوران معاصر که مرغ جان بشر در کمند تکرار گرفتار آمده گاه باید ساختارشکنی اتفاق بیفتد.

او در مورد سبک و تکنیک آثارش گفت: این آثار هنر سنتی در دیدگاه نو و ترکیب نقاشی و فرش‌های قدیمی به سبک وینتیج است و با تکنیک ترکیب مواد خلق شده است. این روزها توجه به احساس و نوعی بیان سنت و مدرنیته در کنار هم و حس‌وحال زیبای شرقی کم‌تر دیده می‌شود و در دوران معاصر که مرغ جان بشر در کمند تکرار گرفتار آمده،گاه باید ساختارشکنی اتفاق بیفتد و ترنج‌ها و لچک‌های فرش که ملکه ذهن من شده بود، مرا وداشت تا آنها را با تار و پود بوم گره بزنم.

این هنرمند نقاش درباره تصاویر زنان نوازنده از دوره ساسانی تا قاجار در مجموعه «نقشی بر تار و پود» گفت: زنان ارتباط تنگاتنگی با تاریخ و فرش دارند.گویی این زنان هستند که با گره پود بر روی تارهای فرش تاریخ را می‌نویسند.

قائمی ادامه داد: این مجموعه شامل 20 نقاشی و دو کار چیدمانی است که در ابعادی چون 70 در 165 و 120 در 120 خلق شده‌اند.

دلارام قائمي فارغ‌التحصيل رشته نقاشی از دانشگاه تهران است و طی دهه‌های اخیر در کلاس‌های نقاشی امیر جلالی هنرمندی که به تازگی درگذشت، شرکت کرده. او از سال 1376 طراحي و نقاشي و پرورش خلاقيت کودکان و نوجوانان را تدریس می‌کند. او در کارنامه کاری خود سابقه برگزاری هفت نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران و شرکت در دو آرت فردر ایتالیا و آرت اکسپو در ایران و مالزی را دارد.

گالری ایده در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم (رمضانی) پلاک 26 واقع شده است.

امتیاز دهید