«سوگ شفق» سهم اهالی موسیقی در ادای دین به فرهنگ دینی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژه برنامه موسیقایی مذهبی «سوگ شفق» به مناسبت اربعین حسینی گفت: این برنامه سهم اهالی موسیقی در ادای دین به فرهنگ دینی، اعتقادی و فرهنگ عاطفی مردم است.

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محمدحسین صفارهرندی پس از تماشای ویژه برنامه موسیقایی مذهبی «سوگ شفق» درباره این اجرای موسیقی آیینی اظهارداشت: در گذشته هر گاه اجراهای مشابهی در همین قالب موسیقایی از عزیزان هنرمند می‌شنیدم و می‌دیدم، تاکید صحبت‌هایم بر این موضوع بود؛ هنری که از قدمت و سابقه‌ای دیرینه برخوردار باشد و ریشه در فرهنگ قدیمی این سرزمین داشته باشد، مانایی بیشتری دارد و اثرگذاری آن افزون‌تر خواهد بود. به ویژه آنکه در مناسبت‌های سوگواری همچون ایام محرم و صفر که فصل هنری این نوع کارهاست، اجرا شود.

وی گفت: این نوع اجراها، همنوایی اهالی موسیقی با کاراوان بزرگ عزای امام حسین(ع) است که در قالب خاص خود ارائه می‌شود و این چنین است که دلنشین و ارزشمند بوده و شاهد جلوه‌های زیبایی از این گونه کارها همچون «سوگ شفق» هستیم.

صفارهرندی افزود: این اقدام اهالی موسیقی، به خصوص تولید کارهای ارکسترال مانند «سوگ شفق» و با این مضمون، کارهایی در ابعاد عظیم و اثرگذار است و به نوعی سهم اهالی موسیقی در ادای دین به فرهنگ دینی و اعتقادی و فرهنگ عاطفی مردم است. چرا که عواطف مردم از همین موضوع‌ها شکل می‌گیرد تا آنجا که به انگیزه اربعین حسینی، چهار میلیون نفر به سمت یک کشور حرکت می‌کنند و جالب‌تر آنکه میلیون‌ها نفر در داخل کشور در حسرت این سفر معنوی هستند که نتوانستند مشرف شوند. اتفاقی بزرگ که مشابه آن در هیچ جای دنیا دیده نشده و این همان ریشه در اعتقادات است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بنابراین باید بگویم اهالی موسیقی بسیار خوش ذوق و قریحه هستند که به سراغ این گونه سوژه‌ها می‌روند و البته این حرکت، وسیله‌ای برای ارتقای آنها هم خواهد بود. ضمن اینکه مردم هم این نوع آثار را پاس می‌دارند و ارزش می‌گذارند و برای اینگونه کارها اهتمام اعتقادی و اهتمام هنری قائل هستند چرا که پاسداشت فرهنگ بومی این سرزمین است.

وی درباره حمایت نهادهای مختلف و مسئولان فرهنگی از این نوع آثار اظهارداشت: یکی از اقدامات خوب در این زمینه، حضور مدیران مختلف حوزه سیاست و فرهنگ در زمان اجرای چنین برنامه‌هایی است تا از نزدیک به تماشای آن بنشینند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این گونه کارهای هنری علایق نزدیکی دارند و قطعا حمایت‌های لازم را خواهند داشت. دیگر مسئولان فرهنگی همچون کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز طبعا باید این نوع برنامه‌ها را مشاهده کنند تا انگیزه‌هایشان تقویت شود. اتفاقا زمان خوبی است چرا که در حال تدوین برنامه هفتم توسعه هستند و حمایت کردن از اینگونه کارهای بزرگ باید در ابعاد یک برنامه دیده شود بنابراین برنامه هفتم زمان خوبی برای این نوع کارها است.

صفارهرندی درباره اثرگذاری زبان هنر به ویژه موسیقی در بیان پیام و فرهنگ عاشورا به مخاطب به ویژه نسل امروز افزود: به عبارتی می‌توان گفت ماندگاری عاشورا با نغمه‌ها و موسیقی همراه بوده است. اگر همین نوحه خوانی‌ها که تم موسیقایی دارند وجود نداشت، معلوم نبود آنچه که امروز با عنوان عاشورا با آن مواجه هستیم در همین ابعاد و اندازه‌ها بود یا خیر! و این برگرفته از ذوق و هنر شیعه است که برای ماندگاری به ابزارهای مختلف متوسل شده است. به طور مثال نمایش و تعزیه خوانی.

وی بیان کرد: در هنر تعزیه خوانی موثرترین موضوع نغمه است. نغمه‌هایی گوناگون که در اجرای اشقیا و یا اولیا خدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، همه اینها حکایت از ذوق هنرمندان است و البته اثر خود را هم گذاشته است و شاید بتوان گفت موسیقی ما به ویژه موسیقی امروز ما به شدت تحت تاثیر موسیقی مذهبی است و اثر گرفته از آن است. به طور مثال برخی از همین اصوات موسیقایی که در گذشته‌های دور در روضه خوانی‌ها و یا مصیبت خوانی مورد استفاده بود و شنیده می‌شد، بعدها به موضوع‌ها و موسیقی‌های عاشقانه‌ها هم ورود پیدا کرد و جلوه‌های جدید خود را نشان داده و بسیار در هم تنیده هستند.

ویژه برنامه مناسبتی-مذهبی «سوگ شفق» به مناسبت اربعین حسینی به تهیه‌کنندگی انجمن موسیقی ایران و با مشارکت برج میلاد به مناسبت اربعین حسینی (ع) به مدت سه شب (۱۶، ۱۷ و ۱۹ شهریور) ساعت ۱۹:۳۰ در برج میلاد تهران برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان می‌توانند برای رزرو بلیت به صورت رایگان به سامانه الکترونیکی برج میلاد مراجعه کنند.

این برنامه با همراهی ارکستر متشکل از نوازندگان به رهبری عرفان وکیلی و خوانندگان کُر به رهبری سرژیک میرزائیان با خوانندگی مجتبی عسگری (امام حسین (ع))، هادی فیض‌آبادی (حضرت عباس(ع))، سیدمحسن حسینی (جناب حُر)، امیرحسین سمیعی (عمربن سعد)، محمدرضا صفی (شمر) و ستار روزبه (ابلیس) به آهنگسازی میلاد آقایی است.

اجرای آیینی «سوگ شفق» روایت حماسه کربلا در پنج پرده است که در پرده اول: تقابل خیر و شر، پرده دوم: صبح عاشورا، پرده سوم: بازگشت جناب حُر، پرده چهارم: شهادت حضرت عباس(ع) و پرده پنجم: شهادت امام حسین (ع) را روایت می کند.

امتیاز دهید