به بهانه سالروز تولد “رضا ژیان” یک روایت جالب از ژیان و اکبر عبدی را بخوانید

امروز، ۲۰ شهریور ماه، سالروز تولد بازیگر محبوب “رضا ژیان” است. اگر زنده بود، ۷۴ شمع روی کیک تولدش می‌گذاشت. اما برای دوستان و همراهانش، این روز همچنان یک روز خاص است که به یاد او می‌ماند.

به گزارش هنردستان رضا ژیان با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی “محله بهداشت”، “محله برو بیا”، “مثل آباد” و فیلم‌های سینمایی “مرد عوضی”، “مومیایی ۳” و “عشق فیلم” شناخته می‌شود. بزرگترهایی که اهل تئاتر هستند، بازی‌های نامانوس او را در اثاری نظیر کارگاه نمایش و گروه تئاتر کوچه به سرپرستی اسماعیل خلج به یاد دارند.

رضا ژیان در نمایش‌هایی همچون “خاطرات و کابوس‌های جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی خان فراهانی” به نویسندگی و کارگردانی دکتر علی رفیعی، “حالت چطوره مش رحیم”، “گلدونه خانوم”، “صغری دلاک”، “پاتوق” و “جان نثار” به کارگردانی بیژن مفید بازی کرده است.

اما بخش مهمی از فعالیت‌هنری او به همکاری‌اش با حمید جبلی و اکبر عبدی برمی‌گردد که هم در مجموعه‌های تلویزیونی دیدنی بوده و هم در تئاتر خاطره‌انگیز.

اگر رضا ژیان سماجت نمی‌کرد، اکبر عبدی به دنیای بازیگری باز نمی‌گشت. اما رضا ژیان با حفظ دوستی طولانی مدت با اکبر عبدی، دوباره او را به این عالم بازیگری کشاند.آخرین همکاری این گروه نمایش «عشق روی خر پشته» بود که در سال 1380 یک سال قبل از مرگ رضا ژیان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

سال گذشته که متن این نمایش توسط انتشارات پریان منتشر شد، حمید جبلی به همراه این ناشر و گروه تئاتر پنجمک در روز تولد رضا ژیان مراسمی را به یاد این هنرمند برگزار کردند.

در پیامی تصویری، اکبر عبدی که در برنامه حاضر نشده بود، درباره ژیان صحبت کرده بود. او همواره از اینکه ژیان برای او حکم استادی و معلمی داشته، یاد می‌کرده و او را یک معلم خوب صد در صد می دانست.

اکبر رحمتی، بازیگر پیشکسوت حاضر در برنامه، نیز خاطرات خود از همکاری با ژیان را بازگو کرد. به نظر او، ژیان شخصیتی داشت که شبیه به ادبیات جادویی کارهای مارکز بود. او یک شخصیت ماورایی داشت که با همین معیار هم زندگی‌اش را پیش می‌برد. او شخصیتی بود که همه دوستش داشتند و حتی یک نفر هم پیدا نشد که از او دلخوری داشته باشد.

رحمتی همیشه به او حسودی می‌کرد. ژیان عاشق کارش بود و مهم‌ترین مساله زندگی‌اش بازیگری بود و بس. حتی در زمانی که در سن ۲۳ سالگی شخصیت نمایشنامه «حالت چطوره مش رحیم» را بازی می‌کرد، آن چنان ظرافت فوق‌العاده‌ای در بازیگری به خرج می‌داد که واقعا نظیر نداشت.

حالا نزدیک به ۲۲ سال است که رضا ژیان با همه تجربیات ریز و درشتش، همه آرزوها و ناکامی‌هایش، مهمان جهانی دیگر شده است. شاید در آن دنیا با بیژن و بهمن مفید در کار اجرای تئاتری دیگر باشد، کسی چه می‌داند؟!

امتیاز دهید