آثار برگزیده مسابقه جهانی عکس نجوم ۲۰۲۳ معرفی شدند

مسابقه جهانی عکس نجوم یکی از رویدادهای سالانه‌ای است که زیر نظر رصدخانه سلطنتی لندن با نظارت ناسا برگزار می‌شود. این رویداد به عکس‌هایی اختصاص دارد که پدیده‌های کهکشانی را ثبت می‌کنند.

به گزارش هنردستان به نقل از «سی‌ان‌ان»، طی روزهای گذشته آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی نجومی سال ۲۰۲۳ با میزبانی رصدخانه سلطنتی لندن، معرفی شدند.

گفتتی است عکس نجومی سال مسابقه‌ای سالانه است که طی آن بهترین عکس فضایی جهان انتخاب می‌شود. این رویداد بین‌المللی است و عکاسان در سراسر جهان امکان حضور در آن را دارند. بر اساس اعلام سایت مسابقه جهانی عکس نجومی طی این رویداد ۱۰۰ عکس در نمایشگاه ویژه‌ای در موزه ملی دریانوردی به نمایش گذاشته شده‌اند که در بهترین حالت روی نمایشگرهای لایت باکس درخشان نمایش داده شده می‌شوند تا کیفیت آن‌ها حفظ شود. 

برنده بخش آماتور

عکسی از یک قوس پلاسمایی عظیم در کنار کهکشان آندرومدا (نزدیکترین کهکشان مارپیچی بزرگ به کهکشان راه شیری) برنده مسابقه عکاس سال نجوم ۲۰۲۳ برای تیمی از ستاره‌شناسان آماتور شده است. 

منتقدان و کارشناسان، قوس غول پیکری که توسط تیمی به رهبری «مارسل درچسلر»، «خاویر استروتنر» و «یان سنتی» در تصویری با عنوان «آندرومدا، غیرمنتظره» ثبت شده را یک اکتشاف شگفت‌انگیز دانسته‌اند. از طرفی این قوس غول‌پیکر می‌تواند بزرگترین سازه در نوع خود در جهان باشد.

رصدخانه سلطنتی گرینویچ لندن که میزبان مسابقات است، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ به گفته لاسلو فرانسیکس (قاضی و عکاس نجومی) تصویر یک کشف جدید عمدتاً یک تصویر سیاه و سفید تار با یک نقطه یا طیف ضعیف غیرقابل درک و تقریبا نامرئی است. به همین دلیل عکس نجومی ثبت شده اخیر به همان اندازه که با ارزش است، دیدنی هم هست. این اثر نه تنها کهکشان «آندرومدا» را به شیوه‌ای جدید ارائه می‌کند، بلکه کیفیت عکاسی نجومی را نیز به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد. 

به گفته این رصدخانه، اکنون دانشمندان در یک همکاری فرا ملی در حال بررسی این جرم بزرگ هستند که در مجاورت کهکشان «آندرومدا» قرار دارد. 

اما عکس برگزیده دیگر در جایزه عکس نجومی امسال اثری است که بقایای ستاره‌ای بسیار دور در یک سحابی کهکشانی را نشان می‌دهد که تا پیش از این ناشناخته بوده است. این پدیده ابر غول‌پیکر از غبار و گازی که ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند، شکل گرفته است. موضوع دیگر اینکه این بقایای به جامانده در بالای ستاره‌های سحابی‌ قرار گرفته‌اند. 

کشف دیگری توسط تیمی از ستاره‌شناسان آماتور به رهبری «مارسل درچسلر» و «خاویر استروتنر» انجام شد که تصویر آن‌ها از یک بقایای ستاره‌ای بسیار عمیق در یک سحابی کهکشانی که قبلا ناشناخته بود – ابر غول پیکری از غبار و گاز که در آن ستاره‌ها شکل می‌گیرند – در بالای ستاره‌ها و سحابی قرار گرفت.

برنده جایزه عکاس جوان

به گزارش وب سایت ناسا، تصویری از سحابی با عنوان «مرغ در حال دویدن» برنده جایزه عکاس جوان نجوم امسال شده است. رونی زو و بینیو وانگ که هر دو چهارده سال سن دارند عکاس این اثر هستند. دلیل اینکه این سحابی را مرغ در حال دویدن عنوان داده‌اند شباهت آن به مرغ غول‌پیکری است که در آسمان می‌دود.

گفتنی است این سحابی در صورت فلکی قطور است و حدود ۶۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

یوری بلتسکی (ستاره‌شناس حرفه‌ای ناسا) این تصویر را به طرز شگفت‌انگیزی زیبا توصیف کرده است. او افزود: عکاسان موفق شده‌اند رنگ‌های پر جنب و جوش سحابی و همچنین خوشه ستاره‌ای جاسازی شده را به ثبت برسانند. 

او ادامه داد: این خوشه حاوی چندین ستاره داغ و جوان است که تابش شدید آن‌ها باعث درخشش سحابی اطراف می‌شود.

جایزه اثر خلاقانه

اثر نوآورانه هم یکی دیگر از بخش‌های جایزه سال عکس نجومی است. در این بخش هنرمندی به نام جان وایت برنده جایزه شده است. او برای برای ضبط منحصربفرد صدای سیاهچاله در مرکز کهکشان پرسئوس با استفاده از منابع صوتی پروژه‌ای متعلق به ناسا موفق به کسب جایزه شده است. 

کاترین گازارد (متصدی هنر در موزه‌های سلطنتی گرینویچ) که قضاوت آثار را به عهده داشته درباره این صوت ضبط شده اینگونه نظر داده است؛ این اولین بار است که او مسابقه را قضاوت می‌کند و «تصاویر برنده کاملاً خیره‌کننده هستند. این باعث شده است که به آسمان شب با نوری جدید نگاه کنم.

امتیاز دهید