«رِگولوس»؛ کشف کهکشانی کوچک در همین حوالی

نمایشگاه «رِگولوس» آثار نقاشی راستین مولایی زاده هنرمند اوتیستیک با موضوع صنعت هوافضا و تحلیل ساختار پرتابگرها در کاخ موزه نیاوران برپاست.

به گزارش هنردستان ، چهارمین نمایشگاه انفرادی راستین مولایی زاده هنرمند اوتیستیک با عنوان «رِگولوس» همزمان با هفته جهانی فضا و هفته ملی کودک در کاخ موزه اختصاصی نیاوران برپا شده است.

«رِگولوس» نام یکی از چهار ستاره سلطنتی پرشیاست و در این نمایشگاه، صنعت هوافضا از زاویه دید یک کودک ۱۰ساله اوتیستیک به نمایش درآمده و ۱۶ اثر نقاشی روند پرتاب فضاپیماها، تحلیل ساختار پرتابگرها و جزئیات آنها را روایت می‌کند.

سجاد نارنجی نمایشگاه‌گردان «رگولوس» درباره ویژگی‌های این نمایشگاه گفت: نوع طراحی‌ها در آثار راستین خاص است و این سطح از طراحی بسیار آکادمیک و تخصصی است و ماهیت کودکانه ندارد. در حالی که راستین در این خصوص هیچ آموزشی دریافت نکرده و کاملا مختص به خودش است.

نارنجی افزود: راستین در لحظه خلق آثارش، پرفورمنس پرتاب را با حرکت و صدا اجرا می‌کند و طراحی‌هایش بخشی از این روند است. هیچ خطی بی‌هدف کشیده نمی‌شود و تنوع کیفیت خطوط هم حکایت از عمق توجه راستین به جزییات رویداد دارد. تسلط حیرت انگیزی در ترکیب‌بندی آثارش دیده می‌شود که آن را شبیه قاب‌هایی از مستندهای فضایی می‌کند.

در توضیح نمایشگاه «رِگولوس» آمده است: «راستین مولایی‌ زاده دی ماه ۱۳۹۱ در تهران متولد شد. کودکی بسیار شاد اما با تاخیرهای رشد حرکتی و کلامی مواجه بود، در دو سال و هشت ماهگی تشخیص اوتیسم ناشناخته (PDD NOS) گرفت و بلافاصله درمان او آغاز شد.

راستین از سه سالگی تجربه‌های بسیار متنوعی برای دست ورزی در خانه داشت و امکاناتی در این خصوص در اختیارش قرار گرفت و طی مدت کوتاهی به رابطه هندسی اشیا علاقه نشان داد و با هر شکل هندسی به چیدمانی خلاقانه دست یافت.

پس از آن با گِل و خمیر، اشکال مورد علاقه‌اش که عموماً ستاره دریایی، عروس دریایی، ماهی و زیردریایی بود را ساخت و در چهار سالگی شروع به نقاشی روی سطح تمامی دیوارهای خانه کرد. مرحله بعدی، نقاشی با ماژیک روی کل سطوح سرامیک خانه بود و بعد از ۶ ماه شروع به نقاشی روی کاغذ کرد.

سوژه‌های آثار راستین به تدریج متنوع‌تر شدند و قلعه‌های متنوع هم به تصاویرش اضافه شد. در ۶ سالگی به شاتل فضایی علاقه‌مند شد و این سرآغاز اشتیاق بی پایانش به فناوری فضایی شد. به این ترتیب مستندهای علمی فضانوردی و روند پرتاب، جزو برنامه‌های ثابت مورد علاقه‌اش بود و کتاب‌های بسیاری هم با تصاویر مرتبط در اختیارش قرار داده شد.

راستین به جز طراحی، علاقه وافری به ساخت پرتابگرها داشت و با لِگو، مقوا، قوطی و هر ابزاری که این فضا را برایش تداعی می‌کرد، به ساخت سه بعدی آن می‌پرداخت. علایق راستین محدود اما افراطی بود و موضوع تمامی علایقش علمی بود. با مهندسی معکوس، سعی در شناخت مکانیسم اسباب‌بازی‌هایش داشت و بی‌وقفه در حال طراحی و ساخت آنها بود.

در هفت سالگی دروس مدرسه را در خانه سپری کرد و با اشتیاق وصف ناپذیری در یک پژوهشسرای مجهز در مشهد دوره‌های روباتیک و نجوم و آزمایشگاه‌های علمی را در کنار دوره آموزش زبان انگلیسی آغاز کرد.

نخستین نمایشگاه انفرادی راستین، خردادماه ۱۴۰۲ در هنرخانه درخت با عنوان «آپورچونیتی»، دومین نمایشگاه انفرادی در تیرماه ۱۴۰۲ در هنرخانه بن‌بست با عنوان «سیارک نادری ۵۵۱۵» و سومین نمایشگاه انفرادی در شهریورماه ۱۴۰۲ در گالری کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد با عنوان «پولاریس» برگزار شدند.»

همچنین در بخشی از بیانیه این نمایشگاه به قلم رها راستین آمده است: «رگولوس، نویدبخش حضور ابرانسان است بر زمین و نژادگی و اصیل ترین نسل انسانی در مواجهه با شیب تند جدال خیر و شر در عصر پیش رو. عصری که در آن با جابجایی مرزهای تکنولوژی، آشفتگی نوظهور با پیشینه اهریمن خوی خود، مضراب تاریکی را خواهد نواخت و شیردل، وعده ای تاریخی است که در آن تاجدار زمین خواهد بود.

رگولوس یکی از چهار ستاره سلطنتی پرشیاست و عنوان چهارمین نمایشگاه انفرادی راستین، نابغه اوتیستیک و این بار در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران. آثار راستین، ترسیم بی‌مهابایی از اقتدار فتح فضا و تاریخچه سودای عزیمت به کهکشان است. در پس اشتیاق او در این ترسیم اما لحنی بدیع از تابش رگولوس نهفته در سهمی که او در خوانش عصر جدید خواهد داشت. سهمی که در واقع اوتیسم آن را ممکن خواهد ساخت و رویکردی که با اوتیسم امکان تحقق خواهد یافت.»

نمایشگاه «رِگولوس» ۱۲ تا ۲۱ مهرماه ساعت ۹ تا ۱۶ در کاخ موزه اختصاصی نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

امتیاز دهید