فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم اورانیوم ۲۰۲۴

جشنوارۀ بین‌المللی فیلم اورانیوم فراخوان خود جهت دریافت آثار برای سال ۲۰۲۴ را اعلام و تمام فیلم‌سازان از سراسر جهان دعوت می‌کند تا به‌همراه بهترین اثر خود در این رویداد شرکت‌کنند.

به گزارش هنردستان جشنوارۀ بین‌المللی فیلم اورانیوم به فیلم‌هایی با مضوعِ قدرتِ‌هسته‌ای و خطرات رادیواکتیویته اختصاص‌دارد: از بهره‌برداری و استخراجِ اورانیوم تا زباله‌ها و پسماندهای هسته‌ای، از جنگ هسته‌ای تا سوانح هسته‌ای، از هیروشیما تا فوکوشیما، از ماری‌کوری تا رابرت اوپنهایمر، از اورانیوم تا رادیوم، رادون و پلوتونیوم…

تاریخچه کوتاه رقابت:

این جشنوارۀ در ۲۰۱۰ در سانتا تِرسا، در کوی هنری مشهور در قلب ریودوژانیرو، درست یکسال پیش از انفجار راکتور فوکوشیما راه‌اندازی‌شد. پس از آن نخستین جشنوارۀ فیلم اورانیوم در ماه مِه ۲۰۱۱ برگزارشد. محل‌اصلی برگزاری این جشنواره سینماتک (فیلم‌خانۀ) موزۀ هنر مدرنِ ریودوژانیرو است. این جشنواره مختصِ تمام فیلم‌هایی است که دربارۀ قدرت هسته‌ای و خطرات رادیواکتیویته هستند: از استخراخ اورانیوم تا زباله‌های هسته‌ای، از بمب‌های اتمی تا نیروگاه‌های برق اتمی، از هیروشیما تا فوکوشیما. فیلم‌های که به افشایِ تمامی موضوعات هسته‌ای می‌پردازند.

این جشنواره همراه با منتخبی از بهترین فیلم‌ها همچنین به سایر شهرها و کشورها سفر می‌کند. تا‌به‌امروز بیش‌از ۷۰ جشنوارۀ فیلم اورانیوم در بیش از ۴۰ شهر و ۷ کشور مانند برزیل،کانادا،آلمان،هند،اردن،پرتغال و ایالات متحده‌آمریکا برگزارشده‌است.جشنوارۀ فیلم بین‌المللی اورانیوم از زمان نخستین دورۀ برگزاری‌اش در هالیوود در ۲۰۱۶ بانام ضیافت سینمایی عصر اتم نیز شناخته می‌شود.

این رقابت برای فیلم‌هایی با هرمدت زمانی و ژانری (مستند، داستانی، تجربی، پویانمایی، کمدی، عاشقانه، ترسناک، هیجانی، علمی‌تخیلی، تعلیقی، تولیدات دانشجویی و دانش‌آموزی…آزاد است. برگزارکنندکان این جشنوارۀ همچنین به فیلم‌های آموزشی و کوتاهِ تبلیغاتی در خصوص علم‌ هسته‌ای، قدرت هسته‌ای و رادیواکتیویته علاقه‌مند هستند.

هیچ اجباری وجود‌ندارد که فیلم‌ها تولیدات جدید باشند. فیلم‌های ارسالی می‌توانند در هرزمانی ساخته‌شده‌باشند.

جایزۀ این جشنوارۀ اثری هنری است ساخته‌شده توسط گتولیو دامادو، آرتیست برزیلی خالقِ آثار هنری با مواد پسماندی، که در کوی هنری مشهورِ سانتا تِرسایِ ریودوژانیرو، محل برگزاری نخستین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم اورانیوم در ماه مه ۲۰۱۱، کار و زندگی می‌کند. برای بیش از یک دهه گتولیو به کار جمع‌آوری زباله و تبدیل به آن اثری ارزشمند اشتغال‌دارد. درعین‌حال هنرپسماندی او بخشی از نمایشگاه‌هایی است که نه تنها در ریودوژانیرو که در سائوپائولو و سایر بخش‌های جهان برگزار می‌شود.

زمان‌بندی: دورۀ آتی این جشنواره قرار است که از ۲۵ مه تا ۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۵ خرداد تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۳) برگزار شود.

واجدان شرایط:

جشنوارۀ بین‌المللی فیلم اورانیوم از فیلم‌سازان سراسر جهات دعوت به شرکت در این رویداد می‌کند.

جایزۀ: بهترین فیلم‌ها تندیس جشنوارۀ فیلم اورانیوم را دریافت خواهند‌کرد.

هزینۀ ورودی: هزینۀ ورودی از ۵ یورو شروع می‌شود و بسته به نوع ثبت‌نام و تاریخ ثبت‌نام متغیر است. آثار ثبت‌نامی پس از ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) دیرهنگام درنظرگرفته‌شوند و هزینۀ بیشتری را باید بپردازند.

آخرین مهلت ثبت نام: ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ دی ۱۴۰۲)

امتیاز دهید