یک آهنگساز و عکاس تئاتر، برنده جایزه هنری اودیسه فرانسه شد

حداد (احمد) حیدری آهنگساز، طراح صدا، نوازنده عود و عکاس تئاتر برای اقامت هنری موسسه هنری AACR فرانسه پذیرفته شد.

حداد (احمد) حیدری از ۱۵ سالگی شروع به آموختن موسیقی کرد و از ۲۰ سالگی به صورت تخصصی نوازندگی عود را نزد دکتر نگار بوبان آموخت.

او دارای دیپلم موسیقی،کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه است و از سال ۱۳۹۲ عکاسی را در کنار موسیقی آموخت. بعد از حدود ۷ سال عکاسی تئاتر در مرکز هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تالار هنر، به عنوان آهنگساز کار خود را با گروه تئاتر «یاس تمام» به سرپرستی و کارگردانی زهرا صبری آغاز کرد. او در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی در ایران و فرانسه نیز شرکت کرد. همچنین پاییز سال گذشته به عنوان عکاس در یک نمایشگاه بین‌المللی هنرهای تجسمی، عکس‌های او در گالری تاریخی «پالاتزو بِمبو» در شهر ونیز ایتالیا حضور یافت.

او تابستان امسال برنده یکی از جایزه‌های بزرگ اقامت هنری با حمایت وزارت امور خارجه و فرهنگ فرانسه شده است. این جایزه که هر سال به تعدادی از هنرمندان برگزیده در سراسر جهان داده می‌شود، هنرمندان بزرگی مانند جوردی ساوال  (Jordi Savall)را که دارای چندین دکتری هنری و برنده جایزه گرمی است در میان اسامی برندگانِ برنامه اقامتی خود دارد.

این برنامه هنری متعلق به یک موسسه با قدمت ۵۰ سال زیر نظر وزارت فرهنگ و وزارت امورخارجه دولت فرانسه است. هنرمندان برجسته بسیاری برای مدت چند ماه در ۱۶ مکان تاریخی واقع در شهرهای مختلف فرانسه برای اقامت و تولید اثر هنری قرار می‌گیرند.

حداد حیدری برای یک پروژه موسیقی که طراحی کرده است راهی این اقامت هنری شده است. در این پروژه قرار است اشعار معاصر فارسی با اشعار معاصر فرانسوی با هم گفت‌وگویی درونی با همراهی موسیقی داشته باشند که در نهایت با طراحی صداهای دیجیتال و موسیقی ارکسترال بخش صوتی پروژه تکمیل خواهد شد و در آخر یک مجموعه ویدیوآرت برگرفته از فرم معماری بنای تاریخی «نوآغلاک» در فرانسه، این قطعه‌های موسیقی زبانی تصویری خواهند یافت.

همچنین به تازگی نمایشی به نام «دلغک» به کارگردانی سعید ابک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجرا است که حداد حیدری آهنگساز این نمایش است. آهنگسازی این نمایش نیز بر اساس تکنیک‌های ویژه ارکسترال و الکترونیک موسیقیِ حداد حیدری ساخته شده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)