برگزاری آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک

آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در محوطه باستانی سیلک با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ، هنر و صنعت گردشگری برگزار شد.

آقای نمایش ایرانی مطرح کرد: امروزه لازم است در همه مدارس، هنر نقالی آموزش داده شود.

استاد داود فتحعلی‌بیگی که به دعوت ستاد برگزاری نخستین جشنواره نقالی سیلک به دیار نخستین ها سفر کرده بود با حضور در محوطه باستانی سیلک در آیین رونمایی پوستر نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک شرکت کرد و در سخنانی به توجه و حمایت هر بیش‌تر مسئولان فرهنگی شهر و مردم به این هنر تاثیر گذار دعوت کرد.

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره، استاد فتحعلی‌بیگی در ابتدای سخنرانی خود با یاد و نام استاد بهرام بیضایی، آن را یک معلم واقعی دانست که تنها کسی بود که در زندگی‌اش، تخم توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی را در ذهن و قلبش کاشت و سال‌هاست در این مسیر تلاش و تدریس می‌کند.

او با اشاره به خاطرات ماندگاری که از استاد بهرام بیضایی در دوران تحصیل خود به یاد دارد، به تذکر ایشان و درست‌نویسی و ایجازنویسی در ادبیات نوشتاری اشاره کرد و این دست‌آورد اکنون خود را مدیون همان نگاه و آموزش‌ها دانست و ایشان با این نگاه که شاید ناخواسته شما وارد این جشنواره شده‌اید! بیان داشت اما یک حقیقت وجود دارد، و آن اینست که در منطقه شما شخصی به نام بهرام بیضایی ریشه کاشانی دارد (آران و بیدگل) و این ادامه همان است.

استاد فتحعلی‌بیگی در بخش دیگری از سخنان خود، هنر نقالی را فقط قصه‌گفتن ندانست و امروزه روانشناسان بزرگ، روی تاثیر شگرف آن بر شخصیت، باور و افزایش اعتماد به نفس توجه دارند.

ایشان با نگاه کاربردی و کارکردی، هنر نقالی را مورد توجه قرار داد که یکی از کارکردها آن را می‌توان درمان دانست و می‌شود به واسطه آن، روی رشد شخصیتی نوجوانان، افزایش اعتماد به نفس در گفت‌وگوها،کار جدی کرد.

آقای نمایش ایرانی از لزوم توجه جدی به بحث آموزش سخن گفت و تاکید کرد این هنر لازم است که در همه مدارس آموزش داده شود. برای این‌که معرفت و انسانیت و دفاع از وطن را تقویت می‌کند که البته هنرهای دیگر هم نوعی نقال هستد آن هم نقال مدرن!

استاد داود فتحعلی‌بیگی با توجه به برگزاری نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در کاشان، آن را بسیار مهم، موثر و مبارک دانست که می‌تواند روی خانواده‌ها تاثیر خوب داشته باشد و از همه کسانی که به شکل‌گیری این جشنواره کمک کردند، تشکر و قدردانی کرد.

دیدار با رضا کریمی عراقی، پیشکسوت نمایش‌های آیینی سنتی

همچنین ستاد برگزاری نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک به همراه استاد داود فتحعلی‌بیگی و حسین حداد پیشکسوت طنز کاشان به دیدار رضا کریمی عراقی، پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی رفتند  و در این دیدار صمیمی از زحمات بی‌دریغ استاد رضا کریمی عراقی در سالیان دور این خطه هنر خیز قدردانی شد.

این دیدار که در یک فضای صمیمی و شادآور شکل گرفت استاد فتحعلی‌بیگی با روحیه مثال زدنی استاد رضا کریمی عراقی را یک گنجینه ارزشمند برای هنر نقالی و آیینی در کاشان برشمرد و احترام این عزیزان را مورد تاکید همگان قرار داد.

رضا کریمی عراقی که از این دیدار بسیار خوشحال شده بود بر پیشانی استاد فتحعلی‌بیگی به خاطر تلاش‌های ارزشمند ایشان و رفاقت چندین ساله خود بوسه زد و از تشریف فرمایی و یاد و توجه ایشان قدردانی کرد.

در این دیدار صمیمی جناب اکبر رضوانیان و جناب مسعود نوری فرد به عنوان رئیس و دبیر نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک از چگونگی اجرای این رویداد در کاشان گزارشی دادند و توجه به پیشکسوتان این حوزه را وظیفه خود دانستند و ایجاد بخش کهنه سواران در جشنواره را نشان از توجه به این موضوع مهم دانستند.

حسین حداد معروف به آق‌حسین بازیگر پیشکسوت طنز کاشان با اجرای بداهه‌های طنز امید و شادی را در دل همه مهمانان این دیدار زنده کرد که مورد توجه استاد داود فتحعلی‌بیگی قرار گرفت و طنز اصیل ایشان را نشانه شرافت و شناخت کامل ایشان از نمایش شادآور دانست.

4.7/5 - (30 امتیاز)