رونمایی از پوستر فراخوان حمایت از پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی مد و لباس

از پوستر فراخوان حمایت از پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی مد و لباس در نشست دانشگاهی کارگروه مد و لباس کشور رونمایی شد.

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی کارگروه مد و لباس کشور، سرپرست این کارگروه در نشست «رونمایی از پوستر فراخوان حمایت از پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی حوزه مد و لباس در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳» اظهار کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما به صورت بین دستگاهی فعالیت می‌کند، طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی مد و لباس این کارگروه مکلف است از پایان نامه‌ها حمایت کند و این وظیفه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم است. در سال‌هایی این مهم انجام شده و امسال نیز این مهم به صورت هدفمند تر صورت خواهد کرد.

سجاد لطفی با اشاره به وجه تمایز میان این دوره با دوره‌های پیشین، گفت: امسال نیز می‌توانستیم به صورت کلی ۲۰ عنوان مرتبط با فراخوان را ارائه کنیم اما بر اساس نیازمندی‌های واقعی و نیازسنجی‌ها حرکت کردیم و این نیمسال تحصیلی را بر اساس چهار موضوع و اولویت پژوهشی پیش خواهیم برد؛ حوزه «مدست فشن»، «ظرفیت هوش مصنوعی در مد و لباس»، «نوآوری و خلاقیت در نقوش و آرایه‌های لباس اقوام ایرانی»، «پژوهش‌های راهبردی در عرصه حجاب با رویکرد پوشش ایرانی اسلامی».

لطفی با بیان اینکه هنوز معادلی فارسی برای «مدست فشن» در نظر گرفته نشده است با استفاده از عناوین جایگزین «سبک پوشش باوقار، فاخر و عفیفانه» گفت: از دریافت پیشنهادات در این زمینه استقبال خواهد شد و با اشاره به دیگر اولویت پژوهشی که در این فراخوان در نظر گرفته شده به دلیل تاکید بر ظرفیت هوش مصنوعی در مد و لباس، مدتی است به واسطه هوش مصنوعی شاهد تغییراتی در حوزه مد و لباس هستیم.

وی با اشاره اولویت پژوهشی نوآوری و خلاقیت در نقوش آرایه های لباس اقوام ایرانی اظهار کرد: این میراث در دست ماست و به دنبال آن هستیم که آن را آنگونه کارآمد کنیم که نوجوان دهه هشتاد و نودی ایرانی تمایل به استفاده از این البسه را داشته باشد. در سراسر دنیا در فناوری نرم مد به این هنر پرداخته می‌شود و ما نیز در این حوزه هم توانمند هستیم؛ ما مبتنی بر پژوهش‌ها می‌توانیم توانمندتر نیز بشویم؛ می توانیم با جلوداری و پیش‌قراولی مراکز علمی و دانشگاه‌ها و استفاده از پژوهش‌های علمی در زمینه حجاب و پوشش ایرانی اسلامی به این مهم دست پیدا کنیم. به این موضوع توجهی ویژه داشتیم که به صورتی عمیق، علمی و با عقلانیت پیش رویم.

لطفی با اشاره به لزوم بازبینی و در نظر گرفتن نقش پژوهش ها در نقشه راهبردی و کاربردی دستگاه‌ها اظهار کرد: گاه با آمد و رفت مسئولان، برنامه ها و نقشه‌هایی ابتر و ناقص می ماند اما هر آنچه که مبتنی بر رویه سازی شود با جابجایی های سیاسی نیز تغییر نمی کند چرا که مبتنی بر پژوهش بوده است. طی دو سال اخیر نیز با هماهنگی و اقداماتی مانند رتبه بندی طراحان، سرفصل های مدارس نوین طراحی و تدوین دستورالعمل، بازبینی و ابلاغ با بخش دانشگاهی و صنعت، سعی کردیم در آن قسمت که از سطح پژوهشی متناوبی برخوردار است با سایر بخش ها تعامل داشته باشیم.

سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه با بیان اینکه سعی کردیم از اقدامات مقطعی جلوگیری کنیم، گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس دارای سه بخش مردمی، ارتباط با صنف و صنعت و دانشگاه است.

لطفی با اشاره دوباره به در نظر گرفتن اهدافی هدفمند در میان اولویت‌های پژوهشی این کارگروه، اظهار کرد: شاید موضوع سایزبندی را نیز به عنوان یک خلاء در این موارد باید در نظر گرفت. خلائی که در حوزه اجرا و عملیات در صنعت و صنف مد نظر است که البته در قسمت علمی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به آن خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: در شورای علمی به این نتیجه رسیدیم که باید این مسئله را به عنوان یک بخش ویژه در نظر بگیریم و فراخوانی انجام شود. البته کارهای ارزشمندی تاکنون انجام شده تا اصطلاحا چرخ را از اول اختراع نکنیم؛ شاید کارهایی که تاکنون انجام شده پاسخگو باشد؛ البته نیاز به زمینه سازی برای ارائه پژوهش‌های فعالان این حوزه نیز وجود دارد تا این موارد در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و در دسترس آنان باشد.

محمد حسین آشتیانی مسئول واحد آموزش و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس، محمد خیرخواه مسئول طرح و برنامه کارگروه ساماندهی مد و لباس، از این کارگروه و مهدی منصور زاده مدیرگروه دانشکده طراحی لباس دانشگاه فرشچیان و استاد دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، مریم سادات خرمدره مدرس دانشگاه در حوزه طراحی لباس، صغری اسدی نماینده دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه شریعتی و محبوبه الهی ـمدیرگروه طراحی پارچه و لباس دانشکده شریعتی و جمعی از اعضای رسانه نیز در این نشست حضور داشتند.

امتیاز دهید