اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری به «آرش سیفی» در جشنواره‌ی بفتا 2023

جایزه بهترین فیلم آکادمی بفتا در سه بخش کارگردانی، تهیه‌کنندگی و فیلمبرداری به فیلم «برنده‌ها» اهدا شد و یک فیلمبردار ایرانی برای نخستین‌بار، جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری بفتا اسکاتلند 2023 را به دست آورد.

به گزارش روابط‌عمومی این رویداد،«آرش سیفی» ـ فیلمبردار جوان ایرانی ـ برای فیلم سینمایی «برنده‌ها» به کارگردانی «حسن ناظر»، جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری جشنواره بفتا اسکاتلند (2023) را کسب کرد. این جایزه برای اولین‌بار به یک فیلمبردار ایرانی اهدا شد.

همچنین فیلم «برنده‌ها»، جوایز بهترین کارگردانی فیلم بلند را برای حسن ناظر و تهیه‌کنندگی را برای «نادیرا مورای» و «پاول آنتونی ولش» از آکادمی جشنواره‌ی بفتا اسکاتلند (٢٠٢٣) به ارمغان آورد.

آرش سیفی پیش از این فیلم، در سینمای هند با فیلم سینمایی «چک‌پست» با حسن ناظر همکاری کرده بود.

سیفی از دوران نوجوانی سابقه‌ی دستیاری برخی فیلمبرداران بزرگ سینمای ایران مانند علیرضا زرین‌دست و محمود کلاری را دارد. او از سال ۱۳۹۰ به صورت مستقل، فیلمبرداری سینما را در ایران و خارج از کشور با شرکت‌های مطرح فیلمسازی جهان تجربه کرده. فیلم‌های «زار»،«آزردگان» و «سهولان» از جمله فیلم‌های سینمایی هستند که آرش سیفی در ایران مدیر فیلمبرداری آنها بوده است.

نخستین نمایش جهانی فیلم سینمایی «برنده‌ها» در جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ اتفاق افتاد که جایزه‌ی تماشاگران را برای این فیلم به همراه داشت. این فیلم به عنوان نماینده‌ی انگلستان در نودوپنجمین دوره‌ی جوایز اسکار نیز معرفی شده بود.

فیلم «برنده‌ها» درباره‌ی یک روستای فقیرنشین ایرانی است که بچه‌های روستا به سختی کار می‌کنند تا خرج خانواده‌شان را تامین بکنند. در این میان، بچه‌ها گنجی پیدا می‌کنند و داستان تازه‌ای شروع می‌شود.

رضا ناجی، حسین عابدینی، ملالی زیکریا، محمود جعفری، پارسا مقامی، هلیا محمدخانی، عزت‌الله رمضانی‌فر، شهرزاد کمال‌زاده، مانی نورمحمدی، ماهان نورمحمدی و اصغر سمسارزاده برخی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «برنده‌ها» عبارتند از:

حامد امامی، حسن ناظر (نویسندگان فیلم‌نامه)، محمدسعید شایان (موسیقی)، آرش سیفی (مدیر فیلمبرداری)، رحمان محمدی (برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان)، محمد محمدی (طراح صحنه و لباس)، جعفر علیان (صدابردار)، محمد ذوقی (گریم)، حمید باشه‌آهنگر، دیوید آرتور، رضا جوزه، حسن ناظر (تیم تدوین)، ورلد فیلم پروداکشن، اسکرین اسکاتلند، سیلف پروداکشن (شرکت‌های تولید فیلم)، محصول بریتانیا.

این فیلم با مدت‌زمان 85 دقیقه در سال 2022 تولید شده است.

امتیاز دهید