نمایشگاه گروهی زادسرو در کاشان افتتاح می گردد .
به گزارش هنردستان : نمایشگاه گروهی جمعی از نقاشان مطرح در گالری فیوز کاشان امروز افتتاح می گردد .
هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه عبارتند از :
درنا آبیک – شیما اسفندیاری – فرح اصولی – مریم آیین – الهام پورخانی – شهره حقیقی – علی رفیعی – عباس شهسوار – ابوالفضل عرب بیگی
نگار فرجیانی – لیلا قندچی – سوگل کاشانی – صالح کاظمی – افسانه مرادی – سمانه مطلبی – صبا منوچهری – ابوالفضل هارونی و
مهدی وزیرپور
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است :
« زادسرو
سرو درختی همیشهسبز نماد جوانمرگی؛ نقش سنگقبرها و استعارۀ جاودانگی؛ نَقلِ(نخل) عزاست و پردۀ عروسی.
شگفتا که سرو جاخوش کرده بر قلۀ آشناییزدایی است!
همزمان مرد و زن است، پایدربند و روان است، تابوت مردگان است {1 }و کشتی نجات {2}سرو نقش روی پردههاست بهنشانۀ کناررفتنِ پرده!: پشت و روست و ظاهر و باطن. حقیقت جمع نقیضین است و سرو نشانیِ سرراست آن.{3}
در کلام فردوسی ضحاک خوابِ سرنگونیاش را به دست سروبالایی میبیند{4}، پسجوانان پیش از نطفهریختن کشته میشوند.{5}سیاوشآنگاه که به دستور افراسیاب سر از تنش جدا میکردند به هیئت سرویتوصیف میشود{6} و مسیح به دار{7} کشیده میشود؛ جرم همگیشان فاش کردنِ «بیوقت» اسرار است. {8}
اما مقارن با اوج گرفتنِ تاریکیآمیزشی رخ میدهد: سروسانی حینِ افتادنْ تخم میریزد؛ قطرهای از خون سیاوش به زمین میرسد و فرنگیس از سیاوش بار میگیرد، و فرانک از آتبین.حالا همۀ حقیقت بذری گشتهزنده اما پنهان؛ خواه در زمین، خواه در زهدان زنی به انتظارِ وقت: انگوری منتظرِمُل شدن در خمخانه.
بهوقتش تخمۀ سروزاده میشود و دادِ روشناییو آفرینش را از تاریکی و تباهی میستاند: کیخسرو افراسیاب را سرنگون میکند و فریدون ضحاک را. همینجازندگی به مصدر کهنش بازمیگردد: «زندگی» از ریشۀ «زادن» است.{9} حیات براثردرافتادنِ با تباهی دست نمیدهد، اما با خلاقیت پیوسته ممکن میشود.
هیچگاه قرار نیست تباهی کاملا از بین برود ولی با هر زایشیعقب مانده و کماثر میشود. این چرخه تداوم مییابد: در بهارِ آفرینندگی، تباهی دچار قبض شده و زندگی دامن میگسترد و در زمستانِ تباهکار، زندگی دامن برمیچیند وسر به درونبذری فرومیبرد.
زادسرو همین است: حافظ و عبوردهندۀ شعلۀ نحیف حیات از زمستان به بهار.
داری که میسوزانند تا عطر خوش برخیزد{10}و میبُرندکه خمرههایی بسازند برای نگهداری مُل {11} تا جاودانگی محقق شود. »
1 -به روز واقعه تابوت ما ز سرو کنید/ که میرویم به داغ بلندبالایی (حافظ)
2 -مطابق تورات کشتی نوح از چوب سرو ساخته شد. (یاحقی، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، ذیل «سرو»).
3 -سرو بلندم تو را راست نشانی دهم/ راستتر از سروقد نیست نشانیِ راست (مولانا، دیوان شمس)
4 – دو مهتر یکی کهتر اندر میان/ به بالای سرو و به فرّ کیان (شاهنامه، ضحاک)
5- مگر کاو سروتن بشوید به خون/ شود فال اخترشناسان نگون (شاهنامه،ضحاک)
6- یکی تشت بنهاد زرین برش/ جدا کرد زان سرو سیمین سرش (شاهنامه، داستان سیاوش)
7 – در فارسی «دار» نامی است که بر درختان بزرگ و بیبر و صاف و بلندقامت مثل سرو و سپیدار اطلاق میشود.
8 -گفتم آن یار کزو گشت سر دار بلند/ جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد (حافظ)
9 – محمد حسن دوست، فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، ذیل «زادن».
10 -سرو به هنگام سوختن خوشبوست و برخی از اینرو چوب و درخت آن را فناناپذیر و جاودانه تصور میکردهاند. (یاحقی، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، ذیل «سرو»).
11 -بر اثر تقدس یا دوام چوب سروبود که خمرههای چوبی مخصوص نگهداری شراب را از سرو میساختند. (بهرام گرامی، «سرو در بوستان ادب فارسی» در: رهآورد).
این نمایشگاه ازپنجشنبه 9 آذر تا جمعه 8 دی ماه در گالری فیوز کاشان برپا می باشد .
ساعات کار افتتاحیه از۱۷الی۲۰ روز پنجشنبه و ساعات بازدید در ایام هفته ۹:۳۰الی۱۳ – ۱۷الی۲۰:۳۰ می باشد
