“شیدایی در کویر” عنوان مجموعه آثار احمد وکیلی

«گالری پروژه های 009821 »این روزها با احترام میزبان علاقمندان به نقاشی های احمد وکیلی می باشد .به

گزارش هنردستان :

احمد وکیلی

“مجموعه طراحی‌های جنوب احمد وکیلی که در همین دوران و طی سفر او به شهرهای ساحلی جنوب ایران خلق شده، نمونه‌ای بارز از سابقه و مهارت بالای این هنرمند در طراحی فیگوراتیو و کاربست خط برای نمایش حالات است که پایه اصلی آثار احمد وکیلی محسوب می‌شود.“

احمد وکیلی اردبیلی (متولد ۱۳۴۰) نقاش و طراح معاصر ایرانی و از شاخص‌ترین هنرمندان جریان هنری هانیبال الخاص محسوب می‌شود. نقاشی‌های وکیلی طیف گسترده‌ای از آثار فیگوراتیو، پرتره‌ها و منظره‌نگاری‌ها‌ را شامل می‌شود که تمامی آن‌ها برپایه‌ی طراحی بسیار قوی و دانش رنگ بالا استوار است.

احمد وکیلی متولد تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ی نقاشی از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد این رشته از دانشگاه آزاد است. او از نوجوانی نقاشی را آغاز کرد و در دوران دانشجویی زیرنظر استادان مطرحی از جمله هانیبال الخاص، رویین پاکباز و جعفر روحبخش تحصیل کرد.

وکیلی آثار طراحی و نقاشی خود را برای نخستین‌بار در گالری سه رنگ در مشهد در سال 1365 به نمایش درآورد؛ وی همچنین،نخستین نمایش‌ انفرادی آثار خود را در سال ۱۳۶۶ در گالری نور تهران برگزار کرد.او همچنین از اعضای گروه +30 بود و آثارش در کارنماهای داخلی و بین‌المللی این گروه حضور داشت. او به‌عنوان تصویرگر نیز هنرمندی فعال بوده است و کتاب‌های متعددی را برای کودکان مصور ساخته. این آثار جوایزی را در رویدادهای بین‌المللی برای او به ارمغان آورده است.


 
وکیلی در ابتدا به نقاش رئالیستی (عمدتاً تک‌چهره‌ها و مناظر) می‌پرداخت. اواسط دهه‌ی 1370 شیوه‌ی کارش را تغییر داد و به تصویرپردازی ذهنی و بیانگرانه با مضامین اساطیری روی آورد. او در این رویکرد سعی دارد تا دغدغه‌های انسان امروزی را بیان کند. او در دوره‌ی متآخر آثارش دوباره به منظره‌پردازی بازگشته است و با استفاده از رنگ‌روغن تابلوهایی از طبیعت نقاشی می‌کند.و از دهه‌ی 1370 در دانشکده‌‌های هنری تهران و زاهدان نیز در کار گسترش این هنر بوده است.

احدوکیلی

مجموعه طراحی‌های جنوب احمد وکیلی که در همین دوران و طی سفر او به شهرهای ساحلی جنوب ایران خلق شده، نمونه‌ای بارز از سابقه و مهارت بالای این هنرمند در طراحی فیگوراتیو و کاربست خط برای نمایش حالات است که پایه‌ی اصلی آثار احمد وکیلی محسوب می‌شود. اهمیت طراحی در آثار این هنرمند را می‌توان اصلی‌ترین ویژگی آثار او دانست که متاثر از مکتب الخاص است.

احمدوکیلی (1402)

وکیلی پس از فارغ‌التحصیلی مدتی را به کار تصویرگری در مجله‌ی کیهان بچه‌ها در کنار هنرمندانی چون کریم نصر و محمدعلی بنی اسدی مشغول شد. او در سال ۱۳۶۹ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین تصویرگر سال از جشنواره‌ی اینوال بلانیا شد. آثار او هم‌چنین برگزیده‌ی نمایش آسیایی و نمایش بین‌المللی تهران بوده است.

وکیلی به عنوان مدرس طراحی و نقاشی از دهه‌ی 1360 در آموزشگاه‌های خصوصی در دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد تهران، و بعدها در دانشگاه سیستان و بلوچستان، الزهرا و سوره را آغاز کرد. او سال‌ها بعد در سال ۱۳۹۴ موفق به دریافت مدرک دکترای افتخاری هنر شد.

احمدوکیلی (عنوان تابلو : آدم وحوا)

منظره‌نگاری‌های احمد وکیلی را می‌توان از جهت دانش رنگی، کلی‌نگری و انتقال حسی، آثاری اکسپرسیو با جنبه‌هایی از هنر امپرسیونیسم دانست. با این‌ وجود آثار او علاوه ‌بر جنبه‌ی رمانتیک و بیانگری احساسی بالا، از جنبه‌ی طرح و ترکیب‌بندی همواره بر ساختاری قوی مستحکم است.

این هنرمند طی سال‌ها فعالیت هنری آثار خود را در نمایش‌های متعددی ارائه داده است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایش انفرادی نقاشی‌های احمد وکیلی در خانه هنرمندان، گالری هور و گالری ماه مهر تهران اشاره کرد.

در زمینه‌ی چاپ‌دستی و آموزش این رشته‌ی وی یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان در ایران محسوب می‌شود. مجموعه‌ای از آثار چاپ دستی احمد وکیلی در سال ۱۳۷۹ در گالری آریا به نمایش درآمد. به علاوه نمایش «جامه‌دران» در سال۱۴۰۰ که در گالری عصر تهران برگزار شد، و هم‌چنین نمایش‌های «انعکاس ذهن» و «رودررو با طبیعت» عنوان متأخرترین نمایش‌های انفرادی احمد وکیلی در سال‌های اخیر بوده است.

“شیدایی در کویر” عنوان مجموعه آثار احمدوکیلی است که از جمعه 10 آذر ماه تا سشنبه 21 آذرماه در “گالری 009821 ” از ساعت 4 بعدازظهر تا8 شب میزبا ن علاقمندان به نقاشی های این هنرمند می باشد .

«گالری پروژه های 009821 » روزهای شنبه تعطیل می باشد .

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »