نتایج نهایی بهترین ساختمان‌های جهان اعلام شد

میدان‌گاه مترو جهاد از ایران در میان برندگان

فهرست برندگان جایزه معماری دیزین ۲۰۲۳ اعلام شد که در آن نام پروژه «میدان‌گاه مترو جهاد» اثر دفتر معماری کا از ایران نیز به چشم می‌خورد.

جایزه «دیزین» از معتبرترین جوایز معماری و طراحی در جهان است که در شهر لندن برگزار می‌شود و بهترین طراحان و پروژه‌های معماری سال را معرفی می‌کند.

آن‌چه بر اعتبار «دیزین» می‌افزاید و آن را به محل رقابت معماران تراز اول جهان تبدیل کرده، داوری این جایزه از سوی معماران برجسته‌ای است که بعضی از آن‌ها جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری را از آن خود کرده‌اند.

معیارهایی چون نوآوری، سودمند بودن برای مردم و همچنین توجه به محیط زیست، شرایط اقلیمی و استفاده از عناصر بومی، مواردی است که جایزه دیزین در داوری پروژه‌ها به آن توجه داشته است.

پروژه «میدان‌گاه مترو جهاد» اثر دفتر معماری کا (محمد خاوریان) در دسته زیرساخت و حمل و نقل برنده این رقابت شناخته شد.

در بیانیه هیات داوران جایزه درباره «میدان‌گاه مترو جهاد» آمده است:  این پروژه، فضاهای سخاوتمندانه‌ای را با استفاده از آجرهای دست‌ساز که توسط صنعتگران محلی از مواد بومی ساخته شده، ایجاد کرده. این ساختمان که به زیبایی طراحی شده از نور و تهویه طبیعی به خوبی استفاده می‌کند تا یک فضای شهری مناسب را رقم بزند.

پیش از این ۸۵ پروژه‌ منتخب معماری در ۱۶ بخش  از ۲۸ کشور انتخاب شدند که دو پروژه «خانه درون» اثر دفتر معماری الگو و «میدان‌گاه مترو جهاد» استودیو معمار کا نیز در میان نامزدهای نهایی قرار داشت. بریتانیا با داشتن ۲۰ پروژه در میان لیست نهایی بیشترین سهم را دارا بود.

3.6/5 - (7 امتیاز)