سرنمون در گالری شیرین

نمایشگاهی از مجموعه نقاشی های داور یوسفی در گالری شیرین برپا شده است .

به گزارش هنردستان ، داور یوسفی، مدرس و نقاش معاصر در سال 1342 در خلخالِ اردبیل متولد شد.

پنج سال اول زندگی در خلخال می‌گذرد وسال ۱۳۴۷ به همراه خانواده از شهرستان خلخال به شهر رشت نقل مکان و دوران تحصیلی را در شهر رشت سپری می‌کند. از همان کودکی علاقه وی به نقاشی جلب می‌شود. نقاشی را بصورت تجربی دنبال می‌کند.

پس از اخذ دیپلم درسال۱۳۶۳ تجربه‌های شخصی و پراکنده هنرآموزی را تا ۲۶ سالگی طی نمود ودر سال ۱۳۶۸ تحصیل نقاشی را در دانشگاه بطور جدی آغاز کرد.

یوسفی در سال ۱۳۷۲ لیسانس و سال ۱۳۷۵ فوق لیسانس نقاشی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دریافت کرد. از سال ۱۳۷۸ به عضویت هیئت علمی گروه نقاشی همین دانشگاه درآمد و از همان زمان تا به امروز در کنار فعالیت حرفه‌ای به عنوان نقاش به تدریس نقاشی وطراحی در دانشگاه‌های الزهرا، آزاد و سوره مشغول بوده است. یوسفی عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران است و علاوه بر این عضو هیئت داوران چندین جشنواره وسمپوزیوم هنری بوده است.

یوسفی در سال 1373 و 1375 کارنمای انفرادی در گالری آریای تهران برگزار کرد. از آن پس نیز آثارش را بارها به‌صورت انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران به نمایش درآورده است، از جمله در نگارخانه‌های برگ، ممیز، خانه هنرمندان، صا، طراحان آزاد و ساربان و در کشورهایی نظیر کانادا، امارات، کویت، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا و یونان. داور یوسفی در کسوت مدرس هنر در دانشگاه‌های سوره، الزهرا و آزاد اسلامی مشغول به فعالیت بوده است. وی علاوه بر نقاشی، دیوارنگاره‌هایی نیز با موزاییک در فضاهای عمومی شهر تهران اجرا کرده است. نخستین حضور آثار یوسفی در حراج‌ها به دی‌ماه 1399 در سیزدهمین دوره‌ی حراج تهران بازمی‌گردد.

نقاشی‌های یوسفی رنگ‌و‌بویی بدوی و پریمیتیو دارند. پیکره‌های انسانی و حیوانی نقش‌مایه‌های عمده‌ی آثار اوست. تمهیداتی نظیر چکیده‌نگاری، تقطیع اندام‌ها و ترسیم پیکره‌ها به‌صورت تخت و از زاویه‌ی تمام‌رخ یا نیم‌رخ یادآور نگاره‌های باستانی، از قاهره تا لرستان است. ترکیب‌بندی آثار او و بهره‌گیری از پرسپکتیو مقامی نیز جلوه‌ا‌ی آرکاییک به نقاشی‌ها می‌بخشد. او در ترسیم پیکره‌ها در دو محور هم‌نشینی و جانشینی اندام‌ها دخل و تصرف می‌کند و با تقطیع بخش‌هایی از پیکره یا گسترش و امتداد آن با تکرار اجزایی مانند سر، شخصیت‌های روایات اساطیری خود را پدید می‌آورد. پرداخت خام‌دستانه و بدوی و کار با رنگ‌هایی که در برخی تابلوها به رنگ‌های ارگانیک بومی نزدیک می‌شوند، با موضوعات و رویکرد نقاشانه‌ی این هنرمند هم‌خوانی و هم‌افزایی دارد. 

در استیتمنت نمایشگاه ” سرنمون ” آمده است :

(( هایدگر فیلسوف آلمانی تاریخ را به دور می داند.
تمایل به حفظ تاریخ، بازگرداندن دیدگاهی ایده آل نسبت به گذشته و باز آوردن این تاریخ تمایلی غیرقابل انکار است. وی معتقد است تاریخ باز میگردد اما در مفهوم آغازی نو ویادآوری مفاهیم اکنون وآینده، این رفتار دراین نمایش به خوبی دیده می شود.دراین نمایش اسطوره ها،ساختارفرمال وظاهری نمایش را شکل داده اند.اما درصحنه های نمایشی وقابهای پیش روی شما بیننده با شخصیتهای اسطوره ای مواجه است که بهانه ای برای نمایش مصائب زیستن معاصر است.
هوشمندی نقاش در نگاه به رفتارهای گذشته دیدگاهی انتقادی داشته و درپی راز ورزی هایی است که سنت هنر ایرانی قرنها از آن بهره برده،نوع ترکیب بندی ها ونحوه انتخاب کاراکترها همگی گذشته وحال را در هم آمیخته تا به آنچه تاریخ مصائب اکنون است اشاره کند.گشودن رمز این واگویه ها لذت دیدن و کشف این روایتها را دوچندان میکند. ))

علاقمندان به بازدید آثار میتوانند در ایام هفته از ساعت 11 الی 19 و جمعه ها از ساعت 16 الی 20 به گالری شیرین مراجعه نمایند .

گالری شیرین روزهای دوشنبه تعطیل می باشد .

امتیاز دهید