دیبدو فرانسیس کِره؛ برنده جایزه کریستال مجمع جهانی اقتصاد۲۰۲۴

درسا بخشندگی ـ مجمع جهانی اقتصاد،«دیبدو فرانسیس کِره» معمار آفریقایی را به عنوان برنده جایزه کریستال ۲۰۲۴ انتخاب کرد.

دیبدو فرانسیس کِره معمار آفریقایی، میشل ینو بازیگر مالزیایی و نایل راجرز آهنگساز آمریکایی را برنده جایزه کریستال سی‌امین دوره مجمع جهانی اقتصاد معرفی شدند.

مجمع جهانی اقتصاد درباره دیبدو فرانسیس کِره نوشته:«فرانسیس کِره را به دلیل رهبری مثال‌زدنی خود در ارائه نگرشی جدید برای حرکت جامعه گاندو به سوی آینده‌ای پایدار هم از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی از طریق پروژه‌های که در حیطه آموزش، بهداشت و محیط‌زیست متمرکز بوده‌اند، دریافت می‌کند».

دیبدو فرانسیس کِره

دیبدو فرانسیس کِره بیش از هر چیز برای طراحی و ساختن مدرسه‌ها، مراکز بهداشت، مجتمع‌های مسکونی، مراکز شهری و فضاهای عمومی با کمترین هزینه در کشورهای مختلف قاره آفریقا به ویژه فقیرترین آنها از جمله بنین، بورکینافاسو، مالی، توگو، کنیا، موزامبیک و سودان شناخته می‌شود. او در ۲۰۰۱ برای ساختن یک مدرسه ابتدایی در روستای زادگاه خود گاندو بسیار ستایش شد؛ چرا که جای بتن از نوعی گِل محلی استفاده کرده بود تا هوای داخل مدرسه خنک‌تر باشد.

برنده جایزه پریتزکر علاوه بر طراحی، در فرآیند اجرا و ساختن پروژه هم شرکت کرد و کار تا آنجا پیش رفت که آمار دانش‌آموزان از ۱۲۰ به ۷۰۰ نفر افزایش یافت. موفقیت پروژه مدرسه‌سازی در روستای گاندو به اندازه‌ای بود که سال‌های بعد یک فضای بیرونی، یک کتابخانه و یک واحد برای اقامت معلم‌ها و مربیان هم به آن افزوده شد. از دیگر پروژه‌های معماری فرانسیس کِره در سال‌های اخیر می‌توان به موزه بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر ژنو در سوئیس، طراحی پاویون مارپیچ در هاید پارک لندن و موزه‌های مونیخ و فیلادلفیا اشاره کرد.

دیبدو فرانسیس کِره
امتیاز دهید