برگزاری آیین بزرگداشت کلنل وزیری در فرهنگ سرای اندیشه

آیین بزرگداشت کلنل علینقی خان وزیری پدر موسیقی نوین ایران با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در فرهنگ سرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش هنردستان ، آیین بزرگداشت کلنل علینقی خان وزیری پدر موسیقی نوین ایران به همت بهنام موحدان (پندار) متولی مقبره این استاد برجسته موسیقی جمعه- ۲۹ دی ماه- ساعت ۱۸ با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در سالن اصلی فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

بهنام موحدان نوازنده و پژوهشگر و فعال موسیقی و فرهنگی کشور از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ طی چهار سال مقبره متروکه پدر موسیقی ایران را با هزینه شخصی خود و بدون حمایت و همراهی نهادهای فرهنگی و هنری مرمت و نوسازی کرده است.

وی با بیان توضیحاتی درباره بزرگداشت کلنل وزیری با اشاره به حادثه سرقت و تخریب مقبره خانوادگی استاد در بهشت زهرا(س) که اوایل دی ماه امسال رخ داد، اظهارداشت: این اقدام یک جنایت فرهنگی است. با وجود سختی‌هایی که برای مرمت این مقبره وجود داشت، برخی از مسئولان و هنرمندان هیچ واکنشی به موضوع مرمت و نوسازی و حتی سرقت مقبره استاد نشان ندادند، با این وجود در تلاش هستم با هزینه شخصی، بزرگداشتی را برای استاد وزیری برگزار کنم.

موحدان گفت: علاوه بر مسئولان فرهنگی و هنری، هنرمندان، موسیقیدانان و پژوهشگرانی همچون نادر مشایخی، میلاد کیایی و علیرضا میرعلینقی حضور داشته و پیرامون جایگاه، اندیشه، آثار و خدمات فرهنگی و علمی و اجتماعی علینقی خان وزیری سخنرانی می‌کنند.

این فعال فرهنگی و هنری افزود: تکنوازی سنتور سوده آقاملائی نوازنده و مدرس برجسته سنتور کشور و از شاگردان ممتاز استاد ارفع اطرائی و اجرای ارکستر وزیری به سرپرستی، تنظیم و تکنواز ویولن فرشید فرهمند و اجرای برخی از مارش‌ها، اپرت‌ها و قطعات موسیقایی کلنل وزیری از دیگر بخش‌های این مراسم است.

موحدان بیان کرد: پخش بخش‌هایی از مستند «کلنل» که توسط موحدان ساخته شده و فیلم مراحل مرمت و نوسازی مقبره استاد، شعرخوانی مینا ادیبی شاعر، ترانه سرا و سراینده شعر حماسی «مرد شب» با مضمون کلنل وزیری و فاطمه اربابی نصرآبادی متخلص به (لیلی عاشق) شاعر و هنرمند توان یاب و صاحب نام کاشان و رونمایی از سردیس علینقی خان وزیری اثر امیر موحدان پیکره ساز، نقاش صاحب سبک و مینیاتوریست از دیگر بخش‌های مراسم بزرگداشت پدر موسیقی ایران است.

شرکت در این مراسم برای عموم علاقه‌مندان به هنر و موسیقی آزاد است.

علینقی وزیری (۱۷مهر ۱۲۶۵ – ۱۸ شهریور ۱۳۵۸) نخستین موسیقیدان حرفه‌ای و پایه‌گذار موسیقی علمی و نظری در ایران و بنیانگذار جریان رنسانس موسیقی ایرانی، گشاینده درهای تجدد بر موسیقی ایران و به تعبیر آلدوس هاکسلی فیلسوف انسان‌گرا و نویسنده برجسته بریتانیایی «دلیر دنیای نو/ world new brave» ابرمردی که همزمان در حیاتش و اکنون که سال‌ها از خاموشی وی می‌گذرد، تصویر و تأثیر اندیشه‌ها، آرمان‌ها، عواطف ناب ناسیونالیستی و غیرت انسانیش در ابعاد موسیعی بر گستره هنرهای زیبا و فرهنگ موسیقی ایران که خود بنیانگذارش بود نمایان است.

وزیری با نبوغ هنری و بینش عمیق جامعه‌شناختی، درک ضرورت‌ها و نیازهای زمانه خود تحولی شگرف در نظام منفعل موسیقی ایرانی در عهد قاجار ایجاد کرد. مؤسس مدرسه عالی موسیقی به عنوان نخستین مرکز تخصصی آموزش اصولی و بنیادین موسیقی ایرانی، مؤسس نخستین هنرستان جامع موسیقی ملی و تعلیم و پرورش نخستین نسل از موسیقیدانان حرفه‌ای و جامع الشرایط موسیقی ملی ایران نوادری همچون روح الله خالقی، ابوالحسن صبا و مهدی برکشلی، اسماعیل مهرتاش، حسین سنجری، موسی خان معروفی، حسین گل گلاب و دیگر دردانه‌های بی‌جانشین از اقدامات این استاد فقید موسیقی است.

همچنین مؤسس کلوپ موزیکال به عنوان نخستین مرکز جامع و آکادمیک هنرهای زیبا و نخستین محفل رسمی روشنفکری در ایران، ساخت نخستین و تنها سمفونی ملی نفت ایران، از نخستین هنرمندان و روشنفکران پیشگام در تأسیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، نگارش و تألیف نخستین کتاب‌های متد و دستور آموزشی، هارمونی، زیبایی‌شناسی، تحلیل و نقد هنری در ایران، نگارنده نخستین کتاب جامع تئوری بنیادین موسیقی در ایران، مؤسس بنیاد رودکی به عنوان نخستین تالار نمایش موزیکال و اُپرا و سمفونیک ایران و خاورمیانه، تأسیس نخستین جایزه موسیقی ملی ایران از دیگر فعالیت‌های این هنرمند فقید موسیقی است.

امتیاز دهید