نخستین رویداد مد و محیط‌زیست در ایران با عنوان هناس افتتاح شد

نخستین رویداد مد و محیط‌زیست در ایران «هناس» با حضور مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش روابط‌عمومی این رویداد؛ در ابتدای این مراسم ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: خوشحالم که در فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین جشنواره مد و لباس پایدار هستیم و امیدوارم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری دغدغه‌مند در کشور تداوم داشته باشد و بتوانیم ما هم تا جایی که در توان داریم برای هرچه بهتر برگزارشدن این رویدادها تلاش کنیم.

در ادامه مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: خوشحالم مجموعه بزرگ و ارزشمندی که مروج ارزش‌های پایدار است به سرمایه های مد و لباس کشور اضافه شده است.

او با اشاره به شرایط بحرانی زیست و محیط اشاره کرد: در چنین شرایطی تولید پوشاکی مبتنی بر اصول، اصالت، وقار و آراستگی و زیست‌محیطی از الویت‌های جدی کارگروه مد و لباس کشور است و خوشحالم در این مجموعه شاهد آثار ارزشمندی مطابق با این ویژگی‌ها هستیم.

به گفته او، بی‌شک در تداوم و استمرار چنین رویکردی نسبت به خلق و تولید پوشاک نیازمند حمایت طراحان و مجموعه‌های خصوصی پوشاک هستیم و این رویداد قابلیت این را دارد که نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین‌المللی نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به هزینه‌ بالای تولید پوشاک با کیفیت گفت: راه نجات پوشاک، احیای خانواده ایرانی است و کارآفرینان و تولیدکنندگان پوشاک باید نقطه‌های کوچک را مدنظر قرار دهند تا به هدف‌های بزرگ برسند. اگر زن و خانواده ایرانی در زمینه تولید و توزیع کمک کند و کم‌کاری‌های دولت جبران شود و تعاونی‌های بزرگ از تولیدکنندگان کوچک حمایت کنند، پوشاک ایرانی ظرفیت ملی‌شدن دارد.

امامی در بخش پایانی سخنانش ضمن قدردانی از طراح و برگزار کننده این رویداد چیا جبری و تمام کسانی که در برگزاری این رویداد سهم داشتند، ابراز امیدواری کرد که در دوره‌های پیش رو شاهد حضور نمایندگانی از سایر کشورها باشیم و بتوانیم در جهان مروج تولید لباس با رویکرد محیط‌زیست باشیم.

در ادامه مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: سپاسگزار تمام زنانی هستم که در خانه‌های خود زندگی آفریدند. امروز ما اینجا جمع شده‌ایم تا به سلیقه زیباشناسانه و با رویکرد محیط‌زیست زنان سرزمین‌مان ادای احترام کنیم. اگر تاریخ سرزمین‌مان را مرور کنیم همواره در زندگی مردم ایران احترام به محیط‌زیست و هنر نهادینه شده و نمود و بروزش را در زندگی  و آثار هنری و کاربردی که توسط زنان سرزمین‌مان خلق شده، شاهد هستیم.

او افزود: اگر جهان امروز به این نتیجه رسیده تا با رویکرد محیط‌زیست دست به خلق بزند، زنان ایرانی در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که چنین کرده‌اند. نسل‌ها مادربزرگ‌های ما از هیچ برای ما همه‌چیز ساخته‌اند و ما امروز باید دست‌بوس و قدردان زحمات آنها در طول تاریخ باشیم که بنیان تولید را در خانواده گذاشته‌اند.

مریم جلالی در بخش پایانی سخنانش از چیا جبری برای بنیان‌گذاشتن نخستین رویداد مد و لباس با رویکرد زیست‌محیطی قدردانی کرد.

در ادامه ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک گفت: امروز خوشحالم که برگزاری رویداد مد و لباس هناس، شاهد شکل‌گیری مدی پایدار در کشور هستیم و من قدردان تمام کسانی هستم که در برگزاری این رویداد سهم داشته‌اند.

در ادامه چیا جبری طراح و بنیان‌گذار رویداد مد و لباس هناس گفت: صنعت مد و فشن یکی از آلایندترین و پرهزینه‌ترین صنایع تولیدی در جهان است. فست‌فشن‌ها در سایه تبلیغات مصرف‌گرایی بی‌وقفه تولید کرده و گورستانی از کالاهای پوشیدنی نیمه مصرف‌شده را به طبیعت تحمیل می‌کنند.

او افزود: در ایران با شیوع کرونا و بسته‌شدن مرزها تولید داخلی رونق گرفت و مزون‌ها سهم چشمگیری از تولیدات را به خود اختصاص دادند. پروژه هناس (نفس) با مطالعه و تحقیق و گردآوری میان برش‌های (دورریز) کارگاه‌های کوچک تصمیم به بازگردانند این متریال به چرخه تولید گرفت تا با آنچه در توان دارد درصد بازگرداندن بخشی از سرمایه‌هایی که با ریختن در سطل زباله از چرخه تولید خارج می‌شود لباس‌هایی با رویکرد محیط‌زیستی خلق کند.

او افزود: با توجه به گستردگی مد پایدار و تلاش فعالان محیط‌زیست در ایران تاکنون در حیطه مد و فشن تدبیر قابل توجه‌ای نشده و بستری جهت فعالیت آماده نیست. ما تلاش کردیم بر اساس دغدغه‌های شخصی و مسئولیت اجتماعی پروژه هناس را پیش ببریم و خوشحالم امروز تلاش‌های ما بی‌نتیجه نمانده است.

او در بخش دیگر سخنانش گفت: هزاران کیلو پارچه میان‌برش آب‌ندیده که می‌تواند مجدد به چرخه تولید بازگردانده شود تبدیل به زباله شده و نفس زمین را می‌گیرد. بی‌شک آموزهای گذشته مبنی بر عدم آلودگی زمین و پایان‌ناپذیربودن منابع آن نیاز به بازنگری و پذیرش آموزهای جدید برای نجات زمین و در نهایت نجات خودمان است.

خاتون شهبازی برگزارکننده این رویداد گفت: با توجه به این که صنعت پوشاک و مد یکی از آلاینده‌ترین صنایع در جهان است و آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند هناس با رویکردی پژوهش محور سعی دارد به عنوان پژوه‌ای متفاوت و متمایز در ایران و جهان، نسبت به خطری که محیط‌زیست را تهدید می‌کند الهام‌بخش طراحان و تولیدکنندگان این صنعت باشد و با خلاقیت و تغییر رویکرد، سهم بسزایی در کاهش این آسیب‌ها بردارد.

او افزود: ما با هدف ایجاد آگاهی در صنعت مد و لباس و بهبود فرایند تولید محصولات فشن در راستای حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از مصرف‌گرایی، با در نظرگرفتن مسئولیت اجتماعی و ایجاد اشتغال و بازتولید محصولات متنوع گام برمی‌داریم و خوشحالم اعلام کنم با رقم‌زدن این رویداد توانستیم مانع مصرف 750 هزار لیتر به آب برای تولید پارچه باشیم.

گفتنی است تمام لباس‌های طراحی و تولیدشده با رویکرد مد پایدار از دورریزهای کارگاه‌های تولیدی و پارچه‌های کناره و با نگاهی معاصر به فرهنگ پوشش ایرانی که خود گنجینه‌ای بی‌انتهاست تهیه شده است.

نخستین رویداد مد و محیط‌زیست در ایران با عنوان هناس تا 29 دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

امتیاز دهید