نشست نقد و بررسی تله‌تئاتر کاربردی «جهنم سرد» برگزار شد

عصر جمعه، 29 دی‌ماه، اکران و نشست نقد و بررسی تله‌تئاتر کاربردی «جهنم سرد»، تولید اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیونمایش در موزه عبرت برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی رادیونمایش، در ابتدا تله‌فیلم «جهنم سرد» به تهیه‌کنندگی نیما شمس‌الدین، نویسندگی و کارگردانی هنری میلاد جباری مولانا و کارگردانی تلویزیونی سروش طباطبایی با حضورمحسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیونمایش و تعداد دیگری از مسوولان و علاقه‌مندان در موزه عبرت اکران شد.

سپس نوژان حیدری به عنوان مجری، رامتین شهبازی منتقد سینما و میلاد جباری مولانا نویسنده و کارگردان هنری این اثر به گفت‌ئگو نشستند.

این نشست با مقدمه ای از نوژان حیدری آغاز شد و در ادامه رامتین شهبازی منتقد سینما و تئاتر درباره «جهنم سرد» گفت: این جنس تئاتر در مقایسه با تله‌تئاترهایی که دیدم بسیار متفاوت بود و داستانی که انتخاب شد به تئاتر مستند تبدیل شد و کارگردان نیز فضای خوبی را انتخاب کرد که باعث شد مخاطب در موقعیت قرار گیرد و به جنس قصه نزدیک شود و به عبارتی تاریخ در مکان احضار شود.

او افزود: در این شکل از تئاتر به جنسی از تئاتر مستند نزدیک می شویم که مخاطب در آن به یک شاهد تبدیل می‌شود، شاهد برای اتفاقی که رخ داده و کارگردان آن فضا را بازسازی می‌کند.

شهبازی ادامه داد: در واقع تجربه مشاهده این مدل تئاترها به این صورت است که میزانس خطی را می‌شکنی و مخاطب آن فضا را تجربه می‌کند.

او افزود: در این جنس کار مخاطب مهم است، در واقع به مخاطب تذکر داده می‌شود که درون فضا قرار گیرد و این‌که مخاطب باید همراه باشد، الان شکل اجراها به این صورت است که مخاطب در یک تجربه شرکت می‌کند و به دلیل شکل فضا خود را جای تک‌تک شخصیت‌ها می‌گذارد و تحت تاثیر قرار می‌گیرد، البته ما در تعزیه نیز این شکل از حضور میدانی را داریم اما از طرفی داستان‌هایی که روایت می‌شود در میان شلوغی‌ها گم می‌شود و شاید این تفاوت نظر به این دلیل باشد که من اجرای صحنه‌ای از کار را ندیده و فقط تله آن را دیده‌ام.

میلاد جباری مولانا کارگردان و نویسنده جهنم سرد در ادامه تأکید کرد: فاصله‌ای بین تله تا اجرای واقعی آن روی صحنه وجود دارد و امیدوارم با تلاش‌های دکتر سوهانی مدیر رادیونمایش بتوانیم به ساختاری برسیم که ضمن تعامل با تلویزیون به شیوه اجرایی مناسب تئاتر کاربردی دست پیدا کنیم.

او گفت: در حال حاضر ما در همه اجزای تولید تئاتر کاربردی دچار چالش هستیم آن هم فقدان منابع آموزشی است. در این حوزه به طور جدی کار تألیفی نداریم و من معتقدم تئاتر کاربردی می‌تواند هم در حوزه اجرا و هم در سطح زندگی خانوادگی از نظر تئاتر درمانی راهگشا باشد، حتی تصور کنید اگر این شیوه از اجرا در موزه‌ها باب شود دیگر هیچ تئاتری بیکار نمی‌ماند و این به کمک آموزش و علم می‌تواند علمی‌ترین شاخه از تئاتر باشد.

این کارگردان تأکید کرد: بلندنظری و نگاه ژرف مدیران رسانه به توسعه این شکل از تئاتر کمک زیادی می‌کند، بخصوص توسعه فناوری، همین‌طور محتوای جذاب و گره‌گشا باعث می‌شود تئاتر کاربردی در مسیر درست‌تری قرار گیرد.

جباری مولانا یادآور شد: من از سال 93 تحقیق و پژوهش برای تئاتر کاربردی را در زندان قصر شروع کردم و سال 94 آن را به روی صحنه بردم، در ابتدای راه گیشه دچار شکست شد اما کم‌کم و به مرور زمان مخاطب خود را پیدا کرد و به گمانم این هفتمین اثری باشد که آن را در قالب تئاتر کاربردی کار کردم. درباره تله‌تئاتر جهنم سرد باید بگویم از بین پرونده‌های بسیاری که به دستم رسید یک پرونده مرموز درباره فریدون زندی‌پور رئیس کمیته مشترک و ضدخرابکاری در سال 1356 نظرم را جلب کرد و تلاش کردم ذهن مخاطب را فراتر از دیواره‌های زندان درگیر این داستان کنم.

این کارگردان افزود: پیش‌تر اولین رادیوتئاتر کاربردی را در رادیو نمایش اجرا کردیم و حالا برای نخستین‌بار تئاتر کاربردی جهنم سرد تله شد که آقای سروش طباطبایی کارگردان تلویزیونی آن را به بهترین شکل جلو دوربین برد و امیدوارم بتوانیم در آینده با قدرت بیش‌تری این شکل از تئاتر را تولید کنیم.

در پایان رامتین شهبازی تأکید کرد: جنس این کار تعاملی است و حتی می‌تواند به عنوان فیلم مستند در جشنواره‌ها نیز شرکت کند و میلاد جباری مولانا نیزدر خاتمه اظهار امیدواری کرد؛ نسل جدید بتواند برای تئاتر کاربردی جریانی را ایجاد کند.

امتیاز دهید