نخستین زن آفریقایی برنده جایزه مدال طلای سلطنتی ریبا

درسا بخشندگی: لزلی لوکو، معمار و نویسنده نامدار غنایی ـ اسکاتلندی نخستین زن آفریقایی تاریخ لقب گرفت که برنده جایزه مدال طلای سلطنتی ریبا، یکی از معتبرترین جوایز دنیای معماری جهان شده است.

نشان طلای سلطنتی معماری هر سال از طرف موسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) برای به رسمیت‌شناختن مشارکت قابل توجه بین‌المللی به فرد یا گروهی اعطا می‌شود که مستقیم یا غیرمستقیم در پیشرفت معماری تاثیر داشته‌اند. این جایزه برای مجموعه‌‌کارهای برجسته یک فرد در زندگی حرفه‌ای او نه صرفاً برای یک بنا اعطا می‌شود و شرکت‌کنندگان از تمام ملیت‌ها واجد شرایط دریافت این جایزه هستند.

لسلی لوکو،کیوریتور دوسالانه معماری ونیز ۲۰۲۳، مدال طلای سلطنتی موسسه سلطنتی معماران بریتانیا را در سال ۲۰۲۴ دریافت کرد. لوکو برای مشارکت‌های ارزشمندش در آموزش معماری،گفت‌وگو،گفتمان و برابری در این زمینه به این نشان دست یافت.

لوکو نه به عنوان یک معمار حرفه‌ای، بلکه به عنوان یک معلم، نویسنده و کیوریتور برای گسترش دسترسی به این حرفه و ارائه صداهایی که برای مدت طولانی نادیده گرفته شده‌اند، مبارزه کرده. او به عنوان کیوریتور دوسالانه معماری ونیز ۲۰۲۳، تمرکز خود را به آفریقا و دیاسپورای آن معطوف کرده و موضوعات پیچیده استعمارزدایی و کربن‌زدایی را مورد بررسی قرار داده است.

لسلی نا نورل لوکو معمار، استاد دانشگاه و رمان‌نویس غنائی ـ اسکاتلندی است. از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ او به عنوان استاد و مدرس دانشگاه فعال بود و به عنوان رئیس دانشکده معماری برنارد و آن اسپیتزر کالج شهر نیویورک فعالیت می‌کرد. در سال ۲۰۱۴ به عنوان دانشیار در دانشگاه ژوهانسبورگ مشغول به کار شد و در سال بعد اولین دانشکده تحصیلات تکمیلی معماری را در آفریقا تأسیس کرد. او در سال ۲۰۲۱ «موسسه آینده معماری» (AFI) را در غنا تأسیس کرد تا به یک «اندیشکده پان آفریقایی» تبدیل شود. لوکو با درک نیاز به مدل جدیدی از آموزش، مسیر خود را تغییر داد و در سال جدید قصد دارد یک استودیوی عشایری در مراکش با تمرکز بر هویت مغربی و مهاجرت راه اندازی خواهد کرد.

این دومین سالی است که مدال طلای ریبا را نه تنها یک معمار سنتی دریافت نکرد، بلکه مبتکرانی که متدهای جدیدی برای پرداختن به برخی از چالش‌های مهم زمان ما پیدا می‌کنند، تعلق گرفت از جمله یاسمین لاری معمار پاکستانی برای  فعالیت‌های بشردوستانه‌اش، بالکریشنا دوشی به دلیل ترکیب مدرنیسم و زبان بومی، سر دیوید ادجای به دلیل مداخلات پیشگامانه و جهانی‌اش.

امتیاز دهید