کارگاه انتقال تجربه «رویاهای بیداری» برگزار شد

از تجربه‌کردن نترسید

کارگاه انتقال تجربه با حضور کارگردانان مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» صبح ‌یکشنبه، ۸ بهمن ماه توسط گروه سینمایی هنرو تجربه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی پروژه،کارگاه انتقال تجربه با حضور چهار کارگردان از کارگردانان مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای هنری»؛ ایرج محمدی رزینی کارگردان انیمیشن کوتاه «باغ پادشاه»، معین صمدی کارگردان انیمیشن کوتاه «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره»، مرضیه ابرار پایدار کارگردان انیمیشن کوتاه «آدم خانگی» و الهه قمیشی کارگردان انیمیشن کوتاه «قطعه تنهایی» و دانش‌آموزان هنرستان‌های دخترانه هنرهای زیبای تهران، حضرت مریم، قدس (شهر ری)، هنرستان پسرانه انفورماتیک تهران و برخی از علاقه‌مندان صبح یکشنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

ابرار پایدار: موضوع انیمیشنم جهانی بود

مرضیه ابرار پایدار در ابتدای این کارگاه با نشان دادن مراحل مختلف ساخت انیمیشن «آدم خانگی» گفت: در این انیمیشن جایگاه آدم و حیوان را جا‌به‌جا کردم و برای اینکار از اکسپرسیو استفاده کردم.کنتراست بالای نور را هم در این کار لحاظ کردم. ایده اولیه داستان را از یک قصه کودکان به نام «آدم و بره‌اش»  برداشت کردم در آن داستان هم جابه‌جایی جایگاه انسان و حیوان بود.کم‌کم قصه به سمت موضوع حقوق حیوانات رفت.

او ادامه داد: برای ساخت این کار تصاویر بسیاری تهیه کردم و برای اینکه بتوانم در تکنیک دو بعدی فیلمم را بسازم، قفس و فضای کلی را به شکل سه بعدی ساختم تا بتوانم تست نور بزنم. زمان پیش تولید حدود شش ماه و تولید حدود هشت ماه طول کشید و عواملم حدود هفت نفر بودند.

ابرار در پاسخ به این سوال که چطور شد «آدم خانگی» به عنوان اولین کار او توانست در جشنواره‌های بسیاری موفق به کسب جایزه شود، توضیح داد: پاسخ این سوال را به نظرم دیگران باید بدهند، اما خودم فکر می‌کنم موضوع کارم یک موضوع جهانی بود که در همه‌‌جای دنیا جزو دغدغه علاقه‌مندان محیط زیست است. بنابراین بسیاری از جشنواره‌ها از کار من استقبال کردند.

محمد رزینی: ابهام بخشی از هنر است

ایرج محمدی رزینی کارگردان انیمیشن کوتاه «باغ پادشاه» درباره حضورش در انیمیشن گفت: من سال‌ها تجربه ساخت فیلم کوتاه داشتم تا اینکه در آستانه ساخت اولین فیلم سینمایی‌ام قرار گرفتم. موانع جدی برایم ایجاد شد و نتوانستم آن فیلم را بسازم. به همین دلیل خانه‌نشین شدم و در آن دوران بود که با یک دوربین کوچک شروع به ساخت انیمیشن کردم. یک شوق درونی و ذاتی باعث شد که یک کار کوتاه بسازم و دوستی که آن را دید به من پیشنهاد داد، این کار را صداگذاری کنم و به جشنواره بفرستم.

او ادامه داد: همان انیمیشن جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم کوتاه تهران را گرفت. این اتفاق انگیزه‌ای شد تا بیش‌تر برای انیمیشن وقت بگذارم.

رزینی با اشاره به اینکه در هنرستان درس خوانده است، گفت: من هم مثل شما در هنرستان درس خوانده‌ام و در هنرستان روحیه تجربه‌گرایی داشتم. کار خلاقانه انجام می‌دادم. در شهر کوچک ما اگر پنج انجمن و سازمان بودند که در حوزه سینما و هنر فعالیت می‌کردند، من با همه آن‌ها همکاری می‌کردم. می‌خواهم به شما بگویم که تحصیلات آکادمیک انیمیشن ندارم، در دانشگاه هم گرافیک خواندم. ولی توانستم همه آنچه در گرافیک و سینما و هنر آموخته بودم را به دنیای انیمیشن بیاورم.

کارگردان انیمیشن «باغ پادشاه» درباره چگونگی شکل‌گیری اولیه توضیح داد: این انیمیشن برمبنای یک شعر و خاطره‌ای از پدربزرگم با برگ‌های خشک ساخته شد. تکنیک کمی سخت بود و ساخت آن دوسال و نیم وقت مرا گرفت.

او در پاسخ به سوال یکی از دانش‌آموزان رشته انیمیشن که چه توصیه‌ای برای راه آن‌ها دارد، گفت: به شما توصیه می‌کنم که نترسید. از تجربه کردن و ساختن نترسید. همان‌طور که گفتم من تحصیلات آکادمیک مرتبط با انیمیشن ندارم. قواعد و قوانین هنر را مطالعه کنید، اما در قید و بند آن‌ها نباشید. نترسید و شجاع باشید. اصلا با اینکه تقلیدکننده باشیم، مساله دارم. باورم این است که هر کدام از ما توانایی‌هایی داریم که باید روی آن‌ها متمرکز باشیم و آن‌ها را به عرصه ظهور برسانیم.

محمدی رزینی در پاسخ به این سوال که چطور می‌شود مطمئن بود که مخاطب درست متوجه داستان کار می‌شود توضیح داد: ابهام بخشی از هنرس است. اگر هنر از ابهام خارج شود، تبدیل به شعار می‌شود. ما نمی‌توانیم با مستقیم‌گویی با مخاطب صحبت کنیم. البته بین ابهام و گنگ بودن تفاوت بسیاری است. یک جایی شما توانایی رساندن مفهوم را ندارید و گنگی ایجاد می‌کنید ولی در بخشی می‌خواهید مخاطب خودش فکر کند و به نتیجه برسد، اینجا همان نقطه است که به آن ابهام می‌گوییم.

قمیشی: از فیلمم رضایت دارم

الهه قمیشی،کارگردان انیمیشن «قطعه تنهایی» با اشاره به اینکه این انیمیشن را به عنوان پایان‌نامه دانشجویی ساخته است، گفت: ایده اصلی در کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت و زمانی که می‌خواستم کار پایان‌نامه‌ام را بسازم به نظرم رسید بهترین زمان برای به ظهور رساندن این ایده است.

او ادامه داد: زمانی که کار روی فیلمنامه را شروع کردم. تمایل داشتم که بتوانم با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی کار کنم. به این کمک نیاز داشتم تا بتوانم کارم را بسازم. البته ایده اولیه به خاطر ارائه به دانشگاه و مرکز گسترش تغییراتی پیدا کرد. گاهی فکر می‌کنم ایده اولیه را که اغراق بیشتری داشت، بیشتر دوست داشتم. ولی امروز که فیلمم ساخته شده، به نظرم از آن رضایت دارم.

قمیشی افزود: در این فیلم به مسائل مهمی مثل رویاهای از دست رفته، تنهایی که نتیجه سرکوب است و تاثیر پدر سالاری پرداخته‌ام. فرم و محتوا برای من به یک اندازه اهمیت داشت، تلاش کردم که از فرمی استفاده کنم به محتوا کمک کند.

او درباره متریال‌هایی که در ساخت «قطعه تنهایی» به کار برده است گفت: تمام متریال‌ها از کاغذ و مقوا ساخته شده‌اند. احساس می‌کردم این متریال به قصه کمک می‌کند.

صمدی: سیر تحول شخصیت جمشید برایم جذاب بود

معین صمدی،کارگردان انیمیشن کوتاه «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» با اشاره به اینکه در هنرستان درس خوانده است، گفت: من هم در هنرستان درس خوانده‌ام و اگر هدف شما کار هنری است باید بگویم مسیر درستی را انتخاب کردید. در واقع یک میان‌بر زده‌اید. چون بعد از اینکه وارد دانشگاه شدم، متوجه شدم که هیچ‌چیز تقریبا جدیدی برای یادگیری نیست.

او ادامه داد: اصول هنر، یکی است. همان است که در هنرستان به شما یاد می‌دهند. پس دانشگاه چیز بیش‌تری نمی‌تواند یاد دهد مگر اینکه استادان شما با تجربه باشند و تجربیات خودشان را به شما انتقال بدهند.

صمدی درباره انیمیشن «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» گفت: داستان این فیلم از متون کهن شاهنامه برداشت شده است. برایم شخصیت جمشید بسیار جالب بود. چون در عین اینکه شاه بود، گناهکار و ترد شده هم بود. برایم سوال بود که چطور شد فردوسی خیلی راحت او را در یک صفحه زیر و رو کرد.

او ادامه داد: حدود سه تا چهار سالی تحقیق در خصوص شاهنامه وقت مرا گرفت و ساخت خود فیلم هم چهار سال طول کشید که در مجموع ۱۲ دقیقه شد.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار،«جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی،«داش‌آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی،«دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی،«قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی،«کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر،«گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان،«نقطه» به کارگردانی محمد زارع،«همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری،«باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هر روز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش درآمده است.

امتیاز دهید