کارگردان نمایش «خانه من کجاست؟»: جشنواره‌ها محلی برای تبادل و تجربه هستند

کارگردان نمایش «خانه من کجاست؟» معتقد است: جشنواره‌ها محلی برای تبادل و تجربه بوده و قاعدتاً تاثیر چشمگیری در رشد و بالندگی شرکت‌کنندگان در این فستیوال‌ها را بر جا خواهد گذاشت.

امیر شیخ‌جبلی گفت: تلاش همیشگی من در اغلب آثار این بوده که در کنار جذابیت خاص، آموزنده‌بودن و قابل انتقال‌بودن مفاهیم برای کودک و نوجوان، این زیبایی را با فضایی فانتزی همراه کرده و پتانسیل همراهی بزرگسالان را نیز در آن جای دهم که بتواند برای لحظاتی کودک و بزرگسال را با خود همراه و غرق در فضای فانتزی کند که البته کار آسانی نبوده و نیست.

او افزود: «خانه من کجاست؟»، خلق اثری است که در آن ذائقه کودک و نوجوان امروزی که در فضایی با انیمیشن‌های جذاب و… دست و پنجه نرم می‌کند، رشد پیدا کرده و نمی‌توان با ساده‌انگاری، اثری نازل، پست و دم دستی را در قاب صحنه به او تحمیل کرد چراکه مخاطب کودک اگر اثری را دوست نداشته و مورد رضایتش نباشد در همان صحنه اول و لحظه‌های ابتدایی پس می‌زند و با آن ارتباط نخواهد گرفت، و اعتراض خود را با جابه‌جایی و تکانش‌هایی همراه با حرف زدن با کنار دستی خود به‌صورت ناخودآگاه بیان می‌کند که در این هنگام، ارتباط دوباره او با نمایش، کار بسیار سختی است.

این مدرس دانشگاه در شرحی بر داستان نمایش گفت: قهرمان داستان نمایش زنبوری است که بعد از خارج‌شدن از شفیره سفری قهرمانانه برای یافتن هویت و کاشانه آغاز می‌کند. در این سفر، با ملاقات‌ها و امدادهایی مواجه می‌شود و در نهایت پرواز را می‌آموزد و گستره نگاهش عمیق‌تر می‌شود و در نهایت علاوه بر یافتن کاشانه خود، به نگاهی ژرف‌تر نسبت به دنیای پیرامونش می‌رسد.

شیخ‌جبلی در پاسخ به این سوال که «چه شد تصمیم گرفتید در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور بیابید؟» گفت: بنده توفیق تجربه چهار دوره حضور در این جشنواره تخصصی را داشته‌ام. جشنواره‌ها محلی برای تبادل و تجربه بوده و قاعدتاً تاثیر چشمگیری در رشد و بالندگی شرکت‌کنندگان در این فستیوال‌ها را بر جا خواهد گذاشت.

او افزود: افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره در طول سالیان مشهود و قابل توجه بوده و هست. به عنوان تنها جشنواره معتبر و تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان همیشه به عنوان یک گزینه برای تعیین سطح آفرینش‌های گروهم مورد توجه بوده و قاعدتاً نیت حضور در چنین جشنواره‌ای در کنار رقابت سالم دریافت‌هایی است که در مجموعه آثار شرکت کننده اعضای گروهم می‌توانند داشته باشند. منظور بنده وجود کلکسیونی از آثار که در یک بازه زمانی تولید شده اند می‌تواند میزان مناسبی جهت برآورد کمی و کیفی تولیدات کشور در زمینه تئاتر کودک و نوجوان باشد.

کارگردان نمایش «خانه من کجاست؟» در خصوص تاثیر این جشنواره بر ارتقای تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: هنرمندان شهرستانی که دغدغه ی مشاهده زنده آثار را در یک مجموعه ی تخصصی دارند می‌تواند این فرصت بسیار مغتنمی باشد تا با حضور در چنین فستیوالی بهره وری مناسبی داشته و با وضعیت حال این حوزه خود را به‌روزتر نگهداشته و موجبات غنی‌ترشدن و خلاقانه‌ترشدن را بازیگران، طراحان صحنه،کارگردانان و … برای خود ایجاد نموده و با کوله‌باری از تجربه راهی شهر و دیار خود گردند.

امتیاز دهید